Navigation

Skiplinks

Konferenzbeiträge

Kontakt

Pr5crfof. Dr.rbu Anna-Maria Hintz (a.m.hhdz/qintz@uolntjjf.debp)

Konferenzbeiträge

Konferenzbeiträge

127. Hintz, A. M., Paal, M. & Erbslöh, I. (2019). Practical Examples of Implementing Tier-1-Practices in an Inclusive Primary School in Germany. Poster presentation at the 16th International Conference on Positive Behavior Support in Washington D.C., USA, 20th-23rd of February 2019.
126. Paal, M., Hintz, A. M. & Erbslöh, I. (2019). First results of adapting, implementing and evaluating School-Wide Positive Behavior Support at an inclusive primary school in Germany (“Fit für gemeinsames Lernen”). Presentation as part of the symposium Evidence from Multi-Tiered Prevention Research in the European Context at the 16th International Conference on Positive Behavior Support in Washington D.C., USA, 20th-23rd of February 2019.
125. Savolainen, H., Burke, M. D., Goei, S. L, Simó-Pinatella, D., Paal, M., Hintz, A. M. et al. (2019). Evidence from Multi-Tiered Prevention Research in the European Context. Symposium at the 16th International Conference on Positive Behavior Support in Washington D.C., USA, 20th-23rd of February 2019.
124. Paal, M. & Hintz, A. M. (2019). Don’t Punch During Lunch – Implementing and Evaluating GBG during Lunch Break in a Special School for Students with EBD in Germany. Presentation as part of the symposium Integrating Social, Emotional, and Behavior Supports for Students At-Risk for Emotional and Behavioral Disorders within Prevention Oriented Frameworks at the 16th International Conference on Positive Behavior Support in Washington D.C., USA, 20th-23rd of February 2019.
123. Burke, M. D., Savolainen, H., Paal, M. & Hintz, A. M. (2019). Integrating Social, Emotional, and Behavior Supports for Students At-Risk for Emotional and Behavioral Disorders within Prevention Oriented Frameworks. Symposium at the 16th International Conference on Positive Behavior Support in Washington D.C., USA, 20th-23rd of February 2019.
122. Paal, M., Sale, A., Hillenbrand, C. & Hintz, A. M. (2018). Umsetzung und Überprüfung der Wirksamkeit von „Mengen, zählen, Zahlen“ im Rahmen eines Multiple Probe Designs. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Wuppertal, 16.-17. November 2018.
121. Erbslöh, I., Paal, M. & Hintz, A. M. (2018). Kombinierte Förderung emotionaler und sozialer sowie sprachlicher Kompetenzen durch eine modifizierte Variante von „Tootling“. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Wuppertal, 16.-17. November 2018.
120. Hintz, A. M. & Paal, M. (2018). School-wide Positive Behavior Support in Germany – Fit für gemeinsames Lernen (FIT-GL) (2018). Presentation at the PBS-Europe Network Meeting in Utrecht, Netherlands, 8th of November 2018.
119. Paal, M. & Hintz, A. M. (2018). Fit für gemeinsames Lernen: Erste Ergebnisse der Adaption, Umsetzung und Evaluation von School-Wide Positive Behavior Support an einer inklusiv arbeitenden Grundschule in Deutschland. Posterpräsentation auf der 10. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Ludwigsburg, 6.-7. Juli 2018.
118. Hintz, A. M., Paal, M., Burke, M. D. Goei, S. L, Willemse, M. De Bruine, E., Savolainen, H., Närhi, V., Kourea, L., Liasidou, A., Phtiaka, H. & Savolainen, P. (2018). European Positive Behavior Support: Evaluations from the Netherlands, Finland, Cyprus, and Germany. Symposium at the 15th International Conference on Positive Behavior Support in San Diego, California, USA, 28th-31st of March 2018.
117. Paal, M. & Hintz, A. M. (2018). A German Adaption, Implementation and Evaluation of Check In Check Out. Poster presentation at the 15th International Conference on Positive Behavior Support in San Diego, California, USA, 28th-31st of March 2018.
116. Paal, M. & Hintz, A. M. (2018). Efforts for a culturally sensitive adaptation of SW-PBS to support students’ social-emotional needs in Germany. Presentation as part of the symposium European Positive Behavior Support: Evaluations from the Netherlands, Finland, Cyprus, and Germany at the 15th International Conference on Positive Behavior Support in San Diego, California, USA, 28th-31st of March 2018.
115. Erbslöh, I. & Hintz, A. M. (2017). Der Einsatz von spezifischem Lehrkraftfeedback als Methode zur Verbesserung schwierigen Lern- und Arbeitsverhaltens. Posterpräsentation auf dem 2. Tag der Bildungsforschung der Geschäftsstelle Bildungsforschung des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZLB) der Universität Siegen in Siegen, 29. November 2017.
114. Kleeberg, P., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Gelingensbedingungen und Hindernisse der (nachhaltigen) Implementation von School-wide Positive Behavior Support - Ein systematischer Review qualitativer Studien. Posterpräsentation auf dem 2. Tag der Bildungsforschung der Geschäftsstelle Bildungsforschung des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZLB) der Universität Siegen in Siegen, 29. November 2017.
113. Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Fit für gemeinsames Lernen - Kultursensible Adaption, schulweite Implementation und Evaluation von School-widePositive BehaviorSupport im Kontext von Flucht und Migration. Posterpräsentation auf dem 2. Tag der Bildungsforschung der Geschäftsstelle Bildungsforschung des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZLB) der Universität Siegen in Siegen, 29. November 2017.
112. Kleeberg, P., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Determinanten erfolgreicher Innovationen im schulischen System – Ergebnisse eines systematischen Literaturreviews qualitativer Studien zu Chancen und Herausforderungen der erfolgreichen Implementation von SW-PBS, Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Frankfurt am Main, 24.-25. November 2017.
111. Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Improving reading fluency skills in students with EBD/LD. Poster presentation at the 39th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in Baltimore, Maryland, USA, 19th-20th of October 2017.
110. Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Increasing students’ self-management skills: Evaluation of Check In Check Out. Poster presentation at the 39th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in Baltimore, Maryland, USA, 19th-20th of October 2017.
109. Hintz, A. M., Scanlon, D. & Paal, M. (2017). Including students with LD: Lessons from Germany and the USA. Roundtable at the 39th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in Baltimore, Maryland, USA, 19th-20th of October 2017.
108. Hübner, C., Erbslöh, I., Angenendt, M., Mubaraka, S. & Hintz, A. M. (2017). Konzeption der Praxisphasen im Rahmen der Bildungswissenschaften mit „Integrierter Förderpädagogik“ an der Universität Siegen - Doppelt qualifiziert für die schulische Inklusion. Diskussionsforum auf der Tagung „Herausforderung Kohärenz: Praxisphasen in der universitären Lehrerbildung (HerKuLes)“ an der Bergischen Universität in Wuppertal, 20.-22. September 2017.
107. Erbslöh, I., Lindner, E., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Formen von Lehrkraftfeedback und ihre Effekte im Schulkontext. Posterpräsentation auf der 9. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Dortmund, 6.-7. Juli 2017.
106. Kleeberg, P., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Ein systematischer Review zu Gelingensbedingungen und Hindernissen der (nachhaltigen) Implementation von School-wide Positive Behavior Support. Posterpräsentation auf der 9. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/ Erziehungshilfe“ in Dortmund, 6.-7. Juli 2017.
105. Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Kultursensible Adaption von Maßnahmen des School-wide Positive Behavior Supports zur Ermöglichung gelingender Lern- und Entwicklungsprozesse im Rahmen von Mehrebenenprävention (Fit für gemeinsames Lernen). Posterpräsentation auf der 9. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Dortmund, 6.-7. Juli 2017.
104. Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Individuelle Förderung von realistischem Zielsetzungsverhalten und Selbstmanagementkompetenzen im Sinne selektiver Prävention zur Verringerung des Off-Task-Verhaltens im Unterricht: Evaluation von Check In Check Out. Vortrag auf der 9. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Dortmund, 6.-7. Juli 2017.
103. Kleeberg, P., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). How to implement and/or sustain SWPBS successfully in school settings? A review of qualitative research literature focusing on barriers and enablers. Poster presentation at the 1st Research Symposium of the PBS-Europe Network in Siegen, Germany, 16th-17th of June 2017.
102. Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Adapting and implementing Check In Check Out to support students’ learning skills in school. Poster presentation at the 1st Research Symposium of the PBS-Europe Network in Siegen, Germany, 16th-17th of June 2017.
101. Burke, M. D., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Advances and constraints of single case research – Implications for the field of PBS. Keynote presentation at the 1st Research Symposium of the PBS-Europe Network in Siegen, Germany, 16th-17th of June 2017.
100. Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Evaluation of Check In Check Out as an approach to provide structure and feedback throughout the school day for learners with high amounts of off-task behavior. Poster presentation at the 7th Expert Discussion on Learning (Fachgespräch Lernen) in Cologne, Germany, 9th-10th of June 2017.
99. Kleeberg, P., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). A review of qualitative research literature on successfully implementing and/or sustaining SWPBS in school settings - Barriers and enablers. Poster presentation at the 7th Expert Discussion on Learning (Fachgespräch Lernen) in Cologne, Germany, 9th-10th of June 2017.
98. Hintz, A. M., Paal, M. & Burke, M. D. (2017). Implementing a culturally responsive multi-tiered systems change approach in Germany to support culturally and linguistically diverse learners: “Fit für gemeinsames Lernen”. Presentation at the 7th Expert Discussion on Learning (Fachgespräch Lernen) in Cologne, Germany, 9th-10th of June 2017.
97. Burke, M. D., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Evidence-based practices and quality research designs in the field of learning and behavior. Presentation at the 7th Expert Discussion on Learning (Fachgespräch Lernen) in Cologne, Germany, 9th-10th of June 2017.  
96. Paal, M., Hintz, A. M. & Erbslöh, I. (2017). Förderung emotionaler und sozialer sowie fachlicher Kompetenzen einer heterogenen Schülerschaft im Rahmen eines kultursensibel adaptierten und implementierten Mehrebenpräventionskonzepts (Fit für gemeinsames Lernen). Posterpräsentation auf der Frühjahrstagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Rostock, 11.-12. Mai 2017.
95. Scanlon, D., Berkeley, S., Calhoon, M. B., Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). How can we do both inclusion and special education. Program chair featured panel at Council for Exceptional Children (CEC) in Boston, Massachusetts, USA, 19th-22th of April 2017.
94. Krull, J., Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Implementation and evaluation of the effects of the Good Behavior Game on disruptive behavior during lunch break in a special school for students with EBD in Germany. Poster presentation at Council for Exceptional Children (CEC) in Boston, Massachusetts, USA, 19th-22th of April 2017.
93. Hintz, A. M., Paal, M. & Krull, J. (2017). Paired-repeated-reading framed in an audio book project - Evaluation of a fluency training for students with LD/EBD. Poster presentation at Council for Exceptional Children (CEC) in Boston, Massachusetts, USA, 19th-22th of April 2017.
92. Gebhard, B., Irmler, M. & Hintz, A. M. (2017). Frühförderung wirkt „früh“ - und wie weisen wir dies nach? Workshop auf dem 19. Symposion Frühförderung 2017 der Vereinigung für Interdisziplinäre Frühförderung e. V. (VIFF), Frankfurt am Main, 09.-11. März 2017.
91. Burke, M. D., Hatton, H., Bowman-Perrot, L., Hintz, A. M., Fattal, R. et. al. (2017). Meta-analyses of Positive Behavior Support practices using single case research designs. Symposium at the 14th International Conference on Positive Behavior Support in Denver, Colorado, USA, 1st-4th of March 2017.
90. Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Adapting SWPBIS to promote school adjustment of refugee children in Germany. Ignite session presentation at the 14th International Conference on Positive Behavior Support in Denver, Colorado, USA, 1st-4th of March 2017.
89. Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Effects of the Good Behavior Game on students’ disruptive behavior during lunch break. Poster presentation at the 14th International Conference on Positive Behavior Support in Denver, Colorado, USA, 1st-4th of March 2017.
88. Hintz, A. M., Paal, M., Burke, M. D., Goei, S. L. & Ticheloven, A. (2017). International perspectives on SWPBIS from the Netherlands, Germany, and the United States. Ignite session presentation at the 14th International Conference on Positive Behavior Support in Denver, Colorado, USA, 1st-4th of March 2017.
87. Hintz, A. M. (2016). Doppelt qualifiziert für den inklusiven Schulkontext - Die Ausbildung der Lehrkraft 2.0. Hauptvortrag auf dem „Siegener Forum Förderpädagogik 2016 - Umgang mit herausfordernden Verhaltensweisen in pädagogischen Kontexten vom Vorschul- bis ins junge Erwachsenenalter“ in Siegen am 2. Dezember 2016.
86. Paal, M., Hintz, A. M. & Boon, R. T. (2016). Story mapping for secondary school students with learning disabilities - Results of a systematic literature review. Posterpräsentation auf dem 2. Tag der Bildungsforschung der Geschäftsstelle Bildungsforschung des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZLB) der Universität Siegen in Siegen, 30. November 2016.
85. Hintz, A. M., Paal, M. & Gerland, J. (2016). Kultursensible Adaption und Umsetzung von Schoolwide Positive Behavior Support in der Region Siegen-Wittgenstein. Posterpräsentation auf dem Tag der Bildungsforschung. Posterpräsentation auf dem 2. Tag der Bildungsforschung der Geschäftsstelle Bildungsforschung des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZLB) der Universität Siegen in Siegen, 30. November 2016.
84. Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). A practical introduction into the evaluation of classroom-based PBS-interventions using single case research methods. Presentation at the 8th conference for School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) in Utrecht, The Netherlands, 10th-11th of November 2016.
83. Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). Assessing teachers’ knowledge and research needs: Results of an online survey. Poster presentation at the 38th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in San Antonio, USA, Texas, 13th-14th of October 2016.
82. Burke, M. D., Hintz, A. M., Paal, M. & Boon, R. T. (2016). Evidence-based practices: An international perspective. Roundtable at the 38th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in San Antonio, Texas, USA, 13th-14th of October 2016.
81. Hintz, A. M. & Hübner, C. (2016). Doppelt qualifiziert für den inklusiven Schulkontext - Das Studium der Bildungswissenschaften mit „Integrierter Förderpädagogik“ sowie des Aufbaumasters „Lehramt für sonderpädagogische Förderung“ an der Universität Siegen. Vortrag im Rahmen des Panels Curriculare Verankerung auf der Tagung LehrerInnenbildung für Inklusion - Hochschuldidaktische Fragen und Konzepte, 5.-6. Oktober 2016.
80. Burke, M. D., Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). Multi-Tiered Systems of Academic and Behavior Support: Evidence-based practices for prevention and intervention. Symposium at the 24th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in London, England, 9th-10th of September 2016.
79. Burke, M. D., Paal, M. & Hintz, A. M. (2016). Evaluation of tier-3 behavior interventions on preschool level. Presentation as part of the symposium Multi-Tiered Systems of Academic and Behavior Support: Evidence-based practices for prevention and intervention. Presentation at the 24th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in London, England, 9th-10th of September 2016.
78. Paal, M., Hintz, A. M., Krull, J. & Burke, M. D. (2016). Effects of Check In Check Out on students’ problem behavior and self-management skills. Presentation as part of the symposium Multi-Tiered Systems of Academic and Behavior Support: Evidence-based practices for prevention and intervention. Presentation at the 24th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in London, England, 9th-10th of September 2016.
77. Hintz, A. M., Paal, M., Krull, J., Burke, M. D. & Boon, R. T. (2016). Evaluation of a positive peer reporting intervention (Tootling) in inclusive classrooms on secondary school level. Presentation as part of the symposium Multi-Tiered Systems of Academic and Behavior Support: Evidence-based practices for prevention and intervention. Presentation at the 24th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in London, England, 9th-10th of September 2016.
76. Burke, M. D., Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). Conceptual framework of multi-tiered systems of academic and behavior support in school settings. Presentation as part of the symposium Multi-Tiered Systems of Academic and Behavior Support: Evidence-based practices for prevention and intervention. Presentation at the 24th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in London, England, 9th-10th of September 2016.
75. Hintz, A. M., Paal, M. & Casale, G. (2016). Development and initial content validation of a German questionnaire that aims to assess social validity data regarding evidence-based practices. Poster presentation at the 24th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in London, England, 9th-10th of September 2016.
74. Boon, R. T., Paal, M. & Hintz, A. M. (2016). A systematic literature review of story mapping instruction for secondary students with learning disabilities (LD). Poster presentation at the 24th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in London, England, 9th-10th of September 2016.
73. Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). Paired reading - Evaluation of a fluency training for students with LD/EBD. Poster presentation at the Biennial Meeting of EARLI SIG 15 (Special education) in Leuven, Belgium, 29th-30th of August 2016.
72. Krull, J., Paal, M. & Hintz, A. M. (2016). Effects of the Good Behavior Game on disruptive behavior during lunch break in a special school for students with EBD in Germany. Poster presentation at the Biennial Meeting of EARLI SIG 15 (Special education) in Leuven, Belgium, 29th-30st of August 2016.
71. Hintz, A. M., Paal, M., Krull, J., Casale, G. & Burke, M. D. (2016). Evidence-based prevention of EBD in Germany - Positive Behavior Support as an alternative approach? Poster presentation at the Biennial Meeting of EARLI SIG 15 (Special education) in Leuven, Belgium, 29th-30st of August 2016.
70. Paal, M., Hintz, A. M., Melzer, C., Scheer, D. & Hillenbrand, C. (2016). Bridging the gap between research and practice -Results of an online survey focusing teachers’ knowledge and professional needs in the context of inclusive education in school. Poster presentation at the Biennial Meeting of EARLI SIG 15 (Special education) in Leuven, Belgium, 29th-30th of August 2016.
69. Hintz, A. M., Paal, M. & Krull, J. (2016). Evaluation of the Good Behavior Game on disruptive behavior during lunch break in a special school for students with EBD in Germany - A single case study. Poster presentation at the 4th International Conference on Inclusion in Wuppertal, Germany, 8th-9th of July 2016.
68. Paal, M., Hintz, A. M., Krull, J., Casale, G. & Burke, M. D. (2016). Positive Behavior Support as an alternative evidence-based approach to prevent EBD in German school settings. Poster presentation at the 4th International Conference on Inclusion in Wuppertal, Germany, 8th-9th of July 2016.
67. Scheer, D., Hintz, A. M., Melzer, C., Paal, M. & Hillenbrand, C. (2016). Bridging the gap between research and practice - First results of an online survey focusing teachers’ knowledge and professional needs in the context of inclusive education in school. Poster presentation at the 4th International Conference on Inclusion in Wuppertal, Germany, 8th-9th of July 2016.
66. Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). Förderung der Leseflüssigkeit von Schülerinnen und Schülern mit Förderschwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung durch Lesetandems. Vortrag auf der 8. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Köln, 23.-25. Juni 2016.
65. Paal, M., Krull, J. & Hintz, A. M. (2016). Umsetzung und Evaluation des KlasseTeamSpiels an einer Förderschule mit dem Schwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung während der Phase des gemeinsamen Mittagessens. Posterpräsentation auf der 8. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Köln, 23.-25. Juni 2016.
64. Melzer, C., Hintz, A. M., Scheer, D., Paal, M. & Hillenbrand, C. (2016). Forschungs- und Informationsbedarfe im Kontext inklusiver Bildung - Eine Online-Erhebung zum Wissen und zu Professionalisierungsbedarfen aus Sicht der schulischen Praxis. Posterpräsentation auf der Frühjahrstagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Flensburg, 10.-11. Juni 2016.
63. Paal, M. & Hintz, A. M. (2016). Evaluation of the Good Behavior Game in a secondary classroom in Germany. Poster presentation at the 13th International Conference on Positive Behavior Support in San Francisco, California, USA, 23rd-26th of March 2016.
62. Hintz. A. M. & Goei, S. L. (2016). Examples of emerging PBS in the Netherlands and Germany. Ignite session presentation at the 13th International Conference on Positive Behavior Support in San Francisco, California, USA, 23rd-26th of March 2016.
61. Paal, M. & Hintz, A. M. (2015). Evaluation des KlasseTeamSpiels im inklusiven Setting auf Ebene der Sekundarstufe I. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Köln, 20.-21. November 2015.
60. Hintz, A. M. & Paal, M. (2015). Leseflüssigkeitstraining mit Paired Reading im Rahmen eines Hörbuch-Projekts in einer 5./6. Klasse einer Förderschule mit dem Förderschwerpunkt „Emotionale und soziale Entwicklung“. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Köln, 20.-21. November 2015.
59. Büyüknarci, Ö. & Hintz, A. M. (2015). Einstellung von Regelschullehrkräften und Sonderpädagogen zur inklusiven Beschulung. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Köln, 20.-21. November 2015.
58. Hintz, A. M. & Paal, M. (2015). Evaluation der Effekte des KlasseTeamSpiels auf das Off-Task-Verhalten im inklusiven Unterrichtssetting auf Ebene der Sekundarstufe I. Posterpräsentation auf dem 1. Tag der Bildungsforschung der Geschäftsstelle Bildungsforschung des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZLB) der Universität Siegen in Siegen, 11. November 2015.
57. Hintz, A. M., Paal, M., Heesch, F. & Kopanski, R. (2015). JuMP - Jugend, Musik und Politik: Entwicklung und Pilotierung eines Fragebogensinstruments im Kontext von Musikerleben und politischem Interesse von Schülerinnen und Schülern der Sekundarstufe I und II. Vortrag auf der 25. Arbeitstagung der Gesellschaft für Popularmusikforschung e. V. („Aneignungsformen populärer Musik“), Braunschweig, 20.-22. November 2015.
56. Paal, M., Kopanski, R., Heesch, F. & Hintz, A. M. (2015). JuMP - Jugend, Musik und Politik: Entwicklung und Pilotierung eines Fragebogeninstruments im Kontext von Musikerleben und politischem Interesse von Schülerinnen und Schülern der Sekundarstufe I und II. Posterpräsentation auf der Annual Conference of the German Association for Research in Music Education, Erfurt, 2.-4. Oktober 2015.
55. Hintz, A. M. & Boon, R. T. (2015). Reducing off-task behaviors: Implementation of a positive peer-reporting system for German students with LD/EBD in inclusive classrooms. Poster presentation at the 37th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in Las Vegas, Nevada, USA, 1st-2nd of October 2015.
54. Hintz, A. M., Paal, M., Grosche, M. & Boon R. T. (2015). Literacy instruction and students with LD: Perspectives from the U.S. and Germany. Panel presentation at the 37th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in Las Vegas, Nevada, USA, 1st-2nd of October 2015.
53. Büyüknarci, Ö. & Hintz, A. M. (2015). Attitudes of general and special education teachers towards inclusive schooling - Results of a qualitative interview study. Poster presentation at the 23rd Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Venice, Italy, 11th-12th of September 2015.
52. Paal, M., Hintz, A. M., Wilbert, J. & Hennemann, T. (2015). Challenges and opportunities of inclusive schooling in Germany - Findings of a qualitative interview study among school board members. Poster presentation at the 23rd Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Venice, Italy, 11th-12th of September 2015.
51. Paal, M., Hintz, A. M. & Burke, M. D. (2015). Evaluation of the Good Behavior Game in three 6th grade classrooms in Germany. Presentation at the 23rd Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Venice, Italy, 11th-12th of September 2015.
50. Hintz, A. M., Melzer, C., Scheer, D., Paal, M. & Hillenbrand, C. (2015). Bridging the gap between research and practice - First results of an online survey focusing teachers’ knowledge and professional needs in the context of inclusive education in school. Poster presentation at the 23rd Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Venice, Italy, 11th-12th of September 2015. 
49. Hintz, A. M., Paal, M. & Fritz, L. T. (2015). Evaluation of a fluency training with paired reading framed in an audiobook-project with 5th and 6th-graders at a special school for students with LD/EBD in Germany. Presentation at the 23rd Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Venice, Italy, 11th-12th of September 2015.
48. Hintz, A. M. (2015). Förderung emotionaler und sozialer Kompetenzen durch Maßnahmen des Positive Behavior Support. Hauptvortrag auf dem „Siegener Forum Förderpädagogik 2015 - Impulse für die (inklusive) Schulentwicklung“ in Siegen am 20. August 2015.
47. Hintz, A. M., Paal, M. & Krull, J. (2015). Evaluation of a Positive Peer Reporting intervention in inclusive classrooms in Germany. Poster presentation at the 3rd Annual International Conference and Symposium on Inclusive Education in Amherst, Massachusetts, USA, 26th-27th of June 2015.
46. Paal, M., Casale, G. & Hintz, A. M. (2015). Entwicklung und Pilotierung eines Fragebogeninstruments zur Erfassung der sozialen Validität von Maßnahmen zur Förderung emotionaler und sozialer Kompetenzen im schulischen Kontext. Posterpräsentation auf der 7. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Leipzig, 12.-13. Juni 2015.
45. Krull, J., Paal, M. & Hintz, A. M. (2015). Tootling - Entwicklung und erste Umsetzung einer klassenweiten Form des positive peer reporting in inklusiv arbeitenden Lerngruppen auf Ebene der Sekundarstufe I. Vortrag auf der 7. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Leipzig, 12.-13. Juni 2015.
44. Krull, J., Paal, M. & Hintz, A. M. (2015). Social rejection of students with EBD/LD in inclusive first grade classrooms. Poster presentation at the 12th International Conference on Positive Behavior Support in Boston, Massachusetts, USA, 11th-14th of March 2015.
43. Hintz, A. M., Paal, M. & Krull, J. (2015). Evaluation of Positive Peer Reporting in inclusive classrooms in Germany. Poster presentation at the 12th International Conference on Positive Behavior Support in Boston, Massachusetts, USA, 11th-14th of March 2015.
42. Krull, J., Paal, M. & Hintz, A. M. (2015). „Caught being kind!" - Auswirkungen von Tootling auf das On- und Off-Task-Verhalten von Schülerinnen und Schülern der Sekundarstufe 1 in inklusiv arbeitenden Klassen. Posterpräsentation auf der Nachwuchstagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Bochum, 9.-10. März 2015.
41. Hintz, A. M., Paal, M., Urton, K., Krull, J., Wilbert, J. & Hennemann, T. (2014). Chancen und Befürchtungen bezüglich schulischer Inklusion - Perspektiven verschiedener Lehrkraftgruppen. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Gießen, 28.-29. November 2014.
40. Burke, M. D., Grünke, M., Grosche, M., Hatton, H. & Hintz, A. M. (2014). Innovations and applications of single case research for individuals with learning and behavior problems. Panel session at the 36th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in Philadelphia, Pennsylvania, USA, 2nd-3rd of October 2014.
39. Boon, R. T., Burke, M. D. & Hintz, A. M. (2014). Effects of Positive Peer-Reporting on the problem behavior of students with LD/EBD. Poster presentation at the 36th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in Philadelphia, Pennsylvania, USA, 2nd-3rd of October 2014.
38. Hintz, A. M. (2014). Evaluation of a computer-based training of early literacy skills for first graders - A single case study with multiple baseline design. Poster presentation at the 36th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in Philadelphia, Pennsylvania, USA, 2nd-3rd of October 2014.
37. Hintz, A. M., Casale, G., Krull, J., Hennemann, T. & Paal, M. (2014). Wahrgenommene Chancen und Befürchtungen bezüglich schulischer Inklusion durch Förder- und Grundschullehrkräfte - Ergebnisse einer Studie mit Mixed Methods Design. Posterpräsentation auf der 49. Arbeitstagung der Dozentinnen und Dozenten der Sonderpädagogik in deutschsprachigen Ländern in Berlin, 26.-27. September 2014.
36. Hintz, A. M., Paal, M., Krull, J., Hennemann, T., Wilbert, J. & Urton, K. (2014). Teachers’ perceptions of positive and negative aspects of inclusive schooling in Germany - Analyzes of a mixed-methods approach. Poster presentation at the International Conference on Inclusion in Wuppertal, 11.-12. Juli 2014
35. Hintz, A. M. (2014). Verbesserung der Lernatmosphäre im gemeinsamen Unterricht durch Tootling. Vortrag auf dem 4. Fachgespräch Lernen in Oldenburg, 4.-5. Juli 2014.
34. Hintz, A. M. & Krull, J. (2014). Aufbau positiven Verhaltens in Klassenräumen mit gemeinsamem Unterricht. Posterpräsentation auf der Frühjahrstagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Zürich, 16.-17. Mai 2014. (1. Preis des Posterwettbewerbs) 
33. Hintz, A. M. (2014). Tootling als eine Möglichkeit des Positive Behavior Supports im gemeinsamen Unterricht. Vortrag auf der 6. DozentInnenkonferenz Pädagogik bei Verhaltensstörungen / Erziehungshilfe in Bremen, 9.-10. Mai 2014.
32. Hintz, A. M., Paal, M., Krull, J., Hennemann, T., Wilbert, J. & Urton, K. (2014). Opportunities and threats of inclusive education in the current German school system perceived by general and special education teachers - Analyses of a mixed-methods approach. Poster presentation at the 22nd Annual World Congress on Lear­ning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Southampton, England, 24th-25th of April 2014. 
31. Hintz, A. M. (2014). Improving the number sense of young children at risk for math disabilities in a German preschool setting. Presentation at the 22nd Annual World Congress on Lear­ning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Southampton, England, 24th-25th of April 2014.
30. Hintz, A. M. (2012). Evaluation of a computer-based training of early literacy skills in a preschool setting - A single case study. Poster presentation at the 36th Annual Conference of the International Academy for Research in Learning Disabilities (IARLD), Padua, Italy, 7th-9th of June 2012.
29. Grosche, M., Hintz, A. M. & Grünke, M. (2012). Funktionaler Analphabetismus im Erwachsenenalter. Posterpräsentation auf dem Dies Academicus der Humanwissenschaftlichen Fakultät der Universität zu Köln, 25. Januar 2012.
28. Hintz, A. M. (2011). Evaluation eines computerbasierten Trainings erster schriftsprachlicher Kompetenzen - Eine Einzelfallstudie mit Multiple Baseline Design. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Köln, 28.-29. November 2011.
27. Hintz, A. M. (2011). Evaluation of a computer-based training of early literacy skills - A single case study. Presentation at 20th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Zurich, CH, 9th-10th of September 2011.
26. Hintz, A. M. (2011). Effective training of early literacy skills in a preschool setting in Germany. Poster presentation at Council for Exceptional Children (CEC), National Harbor, Maryland, USA, 25th-28th of April 2011.
25. Grosche, M. & Hintz, A. M. (2010). Lerngeschwindigkeit und Lerntransfer bei funktionalen Analphabeten - Eine Studie in Planung. Vortrag auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Fribourg (CH), 19.-20. November 2010. 
24. Hintz, A. M. & Grosche, M. (2010). Promoting basal reading skills of adult illiterates with principles of direct instruction. Presentation at 19th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Fairfield, New Jersey, USA, 21st-23rd of October 2010.
23. Hintz, A. M., Neugebauer, U. & Wilbert, J. (2010). Coping style and burnout among special education teachers for children with learning difficulties. Presentation at 19th Annual World Congress on Lear­ning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Fairfield, New Jersey, USA, 21st-23rd of October 2010. (Award for the Best Presentation of a Junior Researcher)
22. Hagan-Burke, S. & Hintz, A. M. (2010). The relation between problem behavior and response to early reading intervention: Findings from a randomized field experiment. Vortrag auf der Frühjahrstagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Rostock, 4.-5. Juni 2010.
21. Burke, M. D., Hintz, A. M. & Grosche, M. (2010). Integrated academic and behavioral models of response to intervention. Vortrag auf der Frühjahrstagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Rostock, 4.-5. Juni 2010.
20. Vannest, K.J., Burke, M. D., Payne, T., Davis, C. D., Sauber, S. B., Davis, J., Smith, S. & Hintz, A. M. (2010). Daily Behavior Report Cards for tier 2 and tier 3 interventions and progress monitoring. Poster presentation at Council for Exceptional Children (CEC), Nashville, Tennessee, USA, 21st-24th of April 2010.
19. Hintz, A. M. (2009). Einfluss zweier Trainings zur Förderung von Buchstaben-Laut-Kenntnissen im Vorschulalter auf die Abrufgeschwindigkeit. Vortrag auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische son­derpädagogische Forschung (AESF) in Hamburg, 20.-21. November 2009.
18. Hintz, A. M. (2009). Effektive Förderung erster Buchstaben-Laut-Kenntnisse im Vorschulalter - Eine Interventionsstudie. Posterpräsentation auf der Kooperationstagung der Robert Bosch Stiftung und der Kommission Pädagogik der frühen Kindheit (PdfK) „Kinderkrippen“ - „Krippenkinder“ in Berlin, 19.-20. November 2009.
17. Hintz, A. M. (2009). Effective training of early letter-sound correspondences of preschool children - Results of an intervention study. Presentation at 18th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Burlington, Massachusetts, USA, 28th-30th of October 2009.
16. Hintz, A. M., Hannig, M. & Grosche, M. (2009). Kindergarten teachers' appraisal of the effectiveness of two different methods to foster early letter-sound correspondences. Poster presentation at 18th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Burlington, Massachusetts, USA, 28th-30th of October 2009.
15. Hintz, A. M., Wilbert, J. & Gerdes, H. (2009). Appraisal of achievement of German teachers for students with learning disabilities, based on mathematical test results. Presentation at 18th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Burlington, Massachusetts, USA, 28th-30th of October 2009.
14. Hintz, A. M., Wilbert, J. & Gerdes, H. (2009). The choice of reference norm when appraising students’ achievement of prospective teachers for students with learning disabilities. Presentation at 18th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Burlington, Massachusetts, USA, 28th-30th of October 2009.
13. Grünke, M. & Hintz, A. M. (2009). Kritisches Denken unter Studierenden der Sonderpädagogik. Vortrag auf der 45. Arbeitstagung der Dozentinnen und Dozenten der Sonderpädagogik in deutschsprachigen Ländern in Dortmund, 1.-3. Oktober 2009.
12. Hintz, A. M. (2009). Effektivitätseinschätzung von Methoden zur Förderung des Schriftspracherwerbs bei Kindern mit gravierenden Lernschwierigkeiten durch angehende Förderschullehrkräfte und angehende Lehrer an allgemeinen Schulen im Vergleich. Vortrag bei der 73. Tagung der „Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung“ (AEPF) in Bochum, 28.-30. September 2009.
11. Hintz, A. M. & Grünke, M. (2009). Effektive Förderung des Erlernens erster Graphem-Phonem-Korrespondenzen im Vorschulalter. Erste Ergebnisse. Posterpräsentation auf der 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie (PAEPS) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) in Saarbrücken, 7.-9. September 2009.
10. Hintz, A. M. (2009). Effektive Förderung des Erlernens erster Buchstaben-Laut-Zuordnungen. Vortrag auf der Frühjahrstagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Frankfurt (Main), 12.-13. Juni 2009.
9. Hintz, A. M. (2009). Effektive Förderung erster Graphem-Phonem-Korrespondenzen im Vorschulalter. Posterpräsentation auf der 5. Tagung der Sektion „Empirische Bildungsforschung“ der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Landau, 23.-25. März 2009.
8. Grosche, M., Hintz, A. M. & Grünke, M. (2009). Der Einfluss des Sozialverhaltens auf die Güte der Hausaufgabenerledigung. Posterpräsentation auf der 5. Tagung der Sektion „Empirische Bildungsforschung“ der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Landau, 23.-25. März 2009.
7. Hintz, A. M. (2008). Effektive Förderung erster Graphem-Phonem-Korrespondenzen im Vorschulalter - Eine Interventionsstudie in der Umsetzungsphase. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Zürich, 14.-15. November 2008.
6. Hintz, A. M. (2008). Effective training of preservice special education teachers: The role of university training, knowledge of techniques and placement considerations, and the identification process. Presentation at 17th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Burlington, Massachusetts, USA, 6th-8th of November 2008.
5. Grünke, M., Hintz, A. M. & Grosche, M. (2008). A synopsis of available metaanalyses about the effectiveness of teaching methods for learning disabled students. Poster presentation at a Postersession at 17th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Burlington, Massachusetts, USA, 6th-8th of November 2008.
4. Hintz, A. M. (2008). Effektivität verschiedener Konzepte zur Förderung erster Graphem-Phonem-Korrespondenzen im Vorschulalter - Eine Interventionsstudie. Posterpräsentation auf dem 16. Kongress des Bundesverbandes Legasthenie & Dyskalkulie e. V. in Berlin, 2.-5. Oktober 2008.
3. Hintz, A. M. (2008). Förderung der Graphem-Phonem-Korrespondenz mit IntraActPlus - Eine Evaluationsstudie in Planung. Vortrag auf der Frühjahrestagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Köln, 6.-7. Mai 2008.
2. Grosche, M., Hintz, A. M. & Grünke, M. (2008). Alphabetisierung im Erwachsenenalter: Planung eines Forschungsprojekts. Posterpräsentation auf den 15. Hochschultagen Berufliche Bildung in Nürnberg, 12.-14. März 2008.
1. Hintz, A. M. & Grünke, M. (2007). Einschätzungen von angehenden Sonder- und Regelschulpädagogen zur Wirksamkeit von Interventionen für den Schriftspracherwerb bei lernschwachen Kindern. Vortrag auf der Frühjahrstagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Dortmund, 11.-12. Mai 2007.

 

Eingeladene Vorträge

19. Paal, M. & Hintz, A. M. (2018). Including Students with Special Educational Needs (SEN) with a focus on students with learning impairments - The current situation in Germany and implications for the academic teacher training. Presentation at the East and South African-German Centre of Excellence for Educational Research Methodologies and Management (CERM-ESA) at the University of Oldenburg, Germany, 12th-14th June 2018.
18. Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Implementing cultural-sensitive adaptations of PBS in German school settings to provide successful learning for all. Presentation at the EU-PBS Network Pre-Conference Research Symposium at the Fontys University of Applied Sciences in Utrecht, The Netherlands, 9th of November 2017. 
17. Burke, M. D., Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Evidence-Based Practice: Implications for Positive Behavior Support. Presentation at the International Research Meeting on PBS at the VU Amsterdam, The Netherlands, 12th of June 2017.
16. Hintz, A. M. (2016). Herausforderungen und Chancen eines sich wandelnden Schulsystems. Festvortrag auf der Absolventenfeier des Zentrum für Lehrerbildung und Bildungsforschung in Siegen, 14. Dezember 2016.
15. Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). Emerging PBS in Germany - Current challenges and trends in a traditionally segregated school system changing towards inclusion. Presentation at the EU-PBS Network Meeting in Utrecht, The Netherlands, 10th of November 2016.
14. Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). Evidence-based practices and inclusive education in Germany. Presentation for Positive Behavior Support Collaborative and the Center on Disability and Development at Texas A&M University, College Station, Texas, USA, 12th of October 2016.
13. Burke, M. D. & Hintz, A. M. (2015). Focusing on tier 2 and 3 interventions withing a SWPBS Model. Presentation at the PBS-Research Colloquium at the VU Amsterdam, The Netherlands, 3rd of September 2015. 
12. Hintz, A. M. & Burke, M. D. (2015). Illustrations of Positive Behavior Support implemented in the United States and Germany. Presentation for the Research Group of Special Educational Needs at the VU Amsterdam, The Netherlands, 2nd of September 2015.
11. Hintz, A. M. (2014). Möglichkeiten der Sicherstellung von Unterrichtsqualität im Kontext schulischer Inklusion. Impulsreferat beim Würzburger Gespräch des Verbands Sonderpädagogik mit dem Schwerpunkt „Perspektiven der Sonderpädagogik“ in Würzburg am 11. Januar 2014.
10. Hintz, A. M. (2011). Educational service delivery systems: Special education in Germany. Presentation at the Class “SPSY 691 - Consultation Theory and Techniques“ of the School Psychology Program at the Texas A&M University, College Station, Texas, USA, 18th of April 2011.
9. Hintz, A. M. (2011). The current school and education system - Similarities of and differences between the United States and Germany. Presentation at the Class “EPSY 645 - Child & Adolescent Development“ of the School Psychology Program at the Texas A&M University, College Station, Texas, USA, 7th of April 2011.
8. Hintz, A. M., Grosche, M., Grünke, M. & Sonntag, W. (2010). Current critical issues of special education in Germany. Presentation at the Class “ECPEL 888: Critical Issues and Guidelines: Case Studies in Leadership” of the Graduate Program in Education Leadership. Department of Educational and Community Programs in the School. Queens College, Queens, New York, USA, 25th of October 2010.
7. Hintz, A. M. (2010). Special education in Germany. Presentation at Texas A&M University, College Station, Texas, USA, 7th of May 2010.
6. Grosche, M., Hintz, A. M. & Grünke, M. (2009). Searching for the best path to literacy. Presentation at North Eastern University of Boston, Boston, Massachusetts, USA, 27th of October 2009.
5. Grosche, M., Hintz, A. M. & Grünke (2008). Functional illiteracy in a literate society with consistent orthography - Causation and intervention in populations of adult basic education learners. Presentation at a Brownbag Meeting, Boston College, Boston, Massachusetts, USA, 11th of November 2008. 
4. Hintz, A. M., Grosche, M. & Grünke, M. (2008). PISA‘s impact on education in Germany. Presentation at a Roundtable Conversation at Boston College, Boston, Massachusetts, USA 11th of November 2008. 
3. Hintz, A. M. (2008). Which intervention is best for training preschool children‘s ability in letter sound know­ledge. Presentation at a Brownbag Meeting at the University of New Hampshire Durham, New Hamshire, USA, 10th of November 2008.
2. Hintz, A. M. (2007). Richtig fördern - aber wie? Hauptvortrag beim Niedersächsischen Grundschultag in Bruchhausen-Vilsen, 14. November 2007.
1. Hintz, A. M. (2003). Möglichkeiten und Grenzen der Organization for Social Services for AIDS (OSSA) im Bereich der AIDS-Prävention - Armut in Äthiopien. Vortrag bei einem Themenabend in Wilstedt, 16. September 2003.
We1njb7bmassw/g5terf+u (sondudoqerpaedad4czgogik@ul14gol.de) (Stand: 07.11.2019)