Dr. Nadine Dittert
Kontakt
Die Arbeitsräume der Abteilung Didaktik der Informatik befinden sich auf dem zentralen Campus Haarentor, im Uhlhornsweg 84, im Gebäudeteil A2 (Brückengebäude), 2. Ebene. (derzeit weitgehend Homeoffice)
[Lageplan] [Anfahrt Auto] [Anfahrt ÖPNV]]
Dr. Nadine Dittert
Dr. Nadine Dittert
Department für Informatik (» Postanschrift)
Lehrveranstaltungen
Sommersemester 2021
Publikationen
Dittert, N., Thestrup, K., & Robinson, S., 2021. The SEEDS pedagogy: Designing a new pedagogy for preschools using a technology-based toolkit. In: International Journal of Child-Computer Interaction, Volume 27 https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2020.100210
Schelhowe, H., Dittert, N.; Katterfeldt, E.-S. 2019. Modul: "Making - Produktentwicklung im FabLab". In: Deutsche Telekomstiftung: Digitale Kompetenzen in der Jugendhilfe. Bonn, S.39-47.
Dittert, N., Robinson, S., Thestrup, K., & Knudsen, J. 2019. Supporting creativity and collaboration: Considerations for the development of a technologically enhanced toolkit for kindergartens. In Proceedings of the FabLearn Europe 2019 Conference (FabLearn Europe '19). ACM, New York, NY, USA, Article 9, 3 pages. DOI: https://doi.org/10.1145/3335055.3335064
Katterfeldt, E.-S., Dittert,N., Ghose, S., Bernin, A., & Daeglau, M. 2019. Effects of Physical Computing Workshops on Girls' Attitudes towards Computer Science. In Proceedings of the FabLearn Europe 2019 Conference (FabLearn Europe '19). ACM, New York, NY, USA, Article 11, 3 pages. DOI: https://doi.org/10.1145/3335055.3335066
Katterfeldt, E.-S., Dittert, N., Schelhowe, H., Kafai, Y. B., Jaccheri, L. & Gomez Escribano, J. 2018. Sustaining girls' participation in STEM, gaming and making. In Proceedings of the 17th ACM Conference on Interaction Design and Children (IDC '18). ACM, New York, NY, USA, 713-719. DOI: https://doi.org/10.1145/3202185.3205867
Dittert, N. & Katterfeldt, E.-S., 2018. Diversity in Digital Fabrication: Programming Personally Meaningful Textile Imprints. Poster presentation at FabLearn Europe 2018. June 2018. Trondheim, NO.
Katterfeldt, E.-S. & Dittert, N., 2018. Co-designing Smart Home Maker Workshops with Girls. Poster presentation at FabLearn Europe 2018. June 2018. Tondheim, NO.
Dittert, N. & Katterfeldt, E.-S., 2017. Das EduFab-Kit - Ein modularer FabLab-Baukasten für Lehrer*innen. In: Diethelm, I. (Hrsg.): Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt - 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule. Bonn: Köllen Druck+Verlag, S. 291-300.
Katterfeldt, E.-S. & Dittert, N., 2017. Ein Framework zur Einordnung programmierbarer Baukästen in interdisziplinäre Bildungskontexte. In: Diethelm, I. (Hrsg.): Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt - 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule. Bonn: Köllen Druck+Verlag, S. 287-290.
Dittert, N. 2017. Das FabLab als Umgebung für den kreativen Umgang mit Digitalen Medien. In: Labyrinth, Heft 1/2017. Deutsche Gesellschaft für das hochbegabte Kind e.V., Berlin. S. 10-13.
Moebus, A., Dittert, N., & Katterfeldt, E.-S., 2016. Zauberhafte Kleidung und intelligente Accessoires – Intelligente Kleidung im Unterricht. In: LOG IN, 36(185), 83–87.
Dittert, N., Wajda, K. & Schelhowe, H., 2016. Kreative Zugänge zur Informatik: Praxis und Evaluation von Technologie-Workshops für junge Menschen. Staats- und Universitätsbibliothek Bremen (Open Access) [online] http://elib.suub.uni-bremen.de/edocs/00105551-1.pdf
Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Moebus, A., 2016. The EduFab Construction Kit. Demo paper at FabLearn Europe 2016. June 2016. Preston, UK.
Katterfeldt, E.-S., Dittert, N., & Schelhowe, H., 2015. Designing digital fabrication learning environments for Bildung: Implications from ten years of physical computing workshops. International Journal of Child-Computer Interaction, 5, 3–10. http://doi.org/10.1016/j.ijcci.2015.08.001
Dittert, N., 2015. TechSportiv. Technologiekonstruktion: Ein "Gegenstand-mit-dem-man-denkt" für menschliche Bewegung. Dissertation, Universität Bremen, Bremen.
Dittert, N., 2014. TechSportiv: constructing objects-to-think-with for physical education. In Proceedings ofthe 8th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Fun, Fast, Foundational (NordiCHI '14). ACM, New York, NY, USA, 569-577
Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Wilske, S., 2014. Programming Jewelry: Revealing Models behind Digital Fabrication. Short paper at FabLearn Europe: Digital Fabrication in Education Conference. June 2014. Aarhus, Denmark.
Dittert, N., 2014. TechSportiv - A construction kit for sports. Demo paper at FabLearn Europe: Digital Fabrication in Education Conference. June 2014. Aarhus, Denmark.
Dittert, N., 2014. DYI: Potentials of self-made sports gadgets. In Workshop “HCI and sports” at CHI 2014. Toronto, Kanada.
Bockermann, I., Dittert, N., Schelhowe, H., 2013. Akademische Medienkompetenz: Ein Beispiel. In: FIfF Kommunikation. Forum InformatikerInnen für Frieden und gesellschaftliche Verantwortung. 30. Jahrgang, S. 45–48
Schelhowe, H., Katterfeldt, E.-S., Dittert, N. & Reichel, M., 2013. EduWear: E-Textiles in Youth Sports and Theatre, in: Buechley, L., Peppler, K.A., Eisenberg, M., Kafai, Y.B. (Eds.), Textile Messages: Dispatches from the World of E-textiles and Education, Peter Lang, S. 95 – 103
Dittert, N., & Krannich, D., 2013. Digital Fabrication in Educational Contexts - Ideas For a Constructionist Workshop Setting. In J. Walter-Herrmann & C. Büching, eds. FabLab - Of Machines, Makers and Inventors. Bielefeld, Germany: Transcript, S. 173 – 180
Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Reichel, M., 2012. TechKreativ: Tangible Interfaces in Lernwelten. In Bernard Robben & Heidi Schelhowe, eds. Be-greifbare Interaktionen - Der allgegenwärtige Computer: Touchscreens, Wearables, Tangibles und Ubiquitous Computing. Bielefeld, Germany: Transcript, S. 293 – 304
Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Schelhowe, H., 2012. Die EduWear-Umgebung – Wearables konstruierend be-greifen. i-com, 11(2), S. 37–43
Dittert, N. & Schelhowe, H. 2010. TechSportiv: using a smart textile toolkit to approach young people's physical education. In Proceedings ofthe 9th International Conference on Interaction Design and Children (IDC '10). ACM, New York, NY, USA, 186-189
Büching, C., Dittert, N., Dittmann, K. & Schelhowe, H. 2009. “Intelligent Garments” – an approach to combine technology and intergenerational learning: A Qualitative Study. In: Proceedings ofthe International CHANGE AAW Conference. Emden, Germany: Centers ofCompetence.
Katterfeldt, E.-S., Dittert, N. & Schelhowe, H., 2009. EduWear: smart textiles as ways of relating computing technology to everyday life. In Proceedings ofthe 8th International Conference on Interaction Design and Children. IDC ’09. New York, NY, USA: ACM, S. 9–17
Dittert, N., Dittmann, K., Grüter, T., Kümmel, A., Osterloh, A., Reichel, M., Schelhowe, H., Volkmann, G. & Zorn, I. (2008). Understanding Digital Media by Constructing Intelligent Artefacts - Design of a Learning Environment for Children. In J. Luca & E. Weippl (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2008. Chesapeake, VA: AACE. S. 2348–2357
Dittert, N. & Schelhowe, H., 2008. Techkreativ - An Approach to Foster Innovation Through Creative ICT Design Activities. In: Sybille Hambach; Alke Martens; Bodo Urban (Ed.), Proceedings ofthe 1st International eLBa Science Conference . Rostock, Germany: Fraunhofer IRB Verlag.