Dr.-Ing. Nadine Dittert

Kontakt

Department für Informatik  (» Postanschrift)

A02-2-218A (» Adresse und Lageplan )

nach Vereinbarung

Dr.-Ing. Nadine Dittert

  • Be-greifbare Interaktion & Digital Fabrication
  • Zugänge zu informatischer Bildung
  • Informatik und Gender / Diversity
  • Child-Computer Interaction
  • Informatische Bildung für alle Lehrkräfte
  • Bildungspotenziale Digitaler Medien in interdisziplinären Kontexten

Publikationen

Dittert, N., Stilz, M. 2024. Making und die Informatik. Zugänge und die ‹high ceiling› im Making. In: MedienPädagogik 56 (Making & more): 494–517. https://doi.org/10.21240/mpaed/56/2024.04.04.X

Diethelm, I.; Bergner, N.; Brinda, T.; Dittert, N.; Döbeli Honegger, B.; Freudenberg, R.; Funke, F.; Hannappel, M.; Hildebrandt, C.; Humbert, L.; Kramer, M.; Losch, D.; Nenner, C.; Pampel, B.; Schmitz, D.; Spalteholz, W.; Weinert, M. 2023. 64 - Informatikkompetenzen für alle Lehrkräfte. DOI: 10.18420/rec2023_064. Gesellschaft für Informatik e.V.

Dittert, N., Daeglau, M., Pancratz, N., Diethelm, I.: Breaking Gender Barriers in Computer Science: Exploring the Impact of Digital Fabrication Workshops in Smart Environments. 6th International Conference on Informatics in Schools, ISSEP 2023, Lausanne, Switzerland. https://doi.org/10.5281/zenodo.8431891

Hacke, A., Dittert, N.: The Function of Note-Taking in Problem Solving in the Computer Science Escape Game Room-X. In: Pellet, JP., Parriaux, G. (eds) Informatics in Schools. Beyond Bits and Bytes: Nurturing Informatics Intelligence in Education. ISSEP 2023. Lecture Notes in Computer Science, vol 14296. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-44900-0_7

Dittert, N., Bockermann, I., Moebus, A., Katterfeldt, E.-S.: Digital Media and Bildung—In memoriam of Heidi Schelhowe, International Journal of Child-Computer Interaction, Volume 36, 2023, 100564, ISSN 2212-8689, https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2023.100564.

Dittert, N., Diethelm, I.: Kids can code - An interdisciplinary approach to programming for pre-service
teachers. Poster bei Koli Calling '22 International Conference on Computing Education Research. ACM. November 2022. https://doi.org/10.1145/3564721.3565962

Holzapfel, M., Dittert, N. KreaSach Pro - A playful approach to algorithms through a creative learning setting with educational robots. Poster auf der Konferenz Cultivating Ensembles in STEM Education and Research, Queensboro (online). November 2022.

Dittert, N., Diethelm, I.: Alex wird Informatikerin - Eine Geschichte von Studierenden für Jugendliche zur Berufsinformation. Beitrag beim Workshop "Mehr Frauen in die IT – Wie bekommen wir das hin?" INFORMATIK 2022. DOI: 10.18420/inf2022_12

Dittert, N., Gronau, K.: Teacher education for digital literacy - what are pre-service teachers’ motivations to use ICT? Poster, EARLI SIG 11 Conference 2022: Digital Transformation in Teaching and Teacher Education. June 2022, Oldenburg, Germany. [Poster]

Dittert, N., Thestrup, K., & Robinson, S., 2021. The SEEDS pedagogy: Designing a new pedagogy for preschools using a technology-based toolkit. In: International Journal of Child-Computer Interaction, Volume 27  https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2020.100210

Schelhowe, H., Dittert, N.; Katterfeldt, E.-S. 2019. Modul: "Making - Produktentwicklung im FabLab". In: Deutsche Telekomstiftung: Digitale Kompetenzen in der Jugendhilfe.  Bonn, S.39-47.

Dittert, N., Robinson, S., Thestrup, K., & Knudsen, J. 2019. Supporting creativity and collaboration: Considerations for the development of a technologically enhanced toolkit for kindergartens. In Proceedings of the FabLearn Europe 2019 Conference (FabLearn Europe '19). ACM, New York, NY, USA, Article 9, 3 pages. DOI: https://doi.org/10.1145/3335055.3335064

Katterfeldt, E.-S., Dittert,N., Ghose, S., Bernin, A., & Daeglau, M. 2019. Effects of Physical Computing Workshops on Girls' Attitudes towards Computer Science. In Proceedings of the FabLearn Europe 2019 Conference (FabLearn Europe '19). ACM, New York, NY, USA, Article 11, 3 pages. DOI: https://doi.org/10.1145/3335055.3335066

Katterfeldt, E.-S., Dittert, N., Schelhowe, H., Kafai, Y. B., Jaccheri, L. & Gomez Escribano, J. 2018. Sustaining girls' participation in STEM, gaming and making. In Proceedings of the 17th ACM Conference on Interaction Design and Children (IDC '18). ACM, New York, NY, USA, 713-719. DOI: https://doi.org/10.1145/3202185.3205867

Dittert, N. & Katterfeldt, E.-S., 2018. Diversity in Digital Fabrication: Programming Personally Meaningful Textile Imprints. Poster presentation at FabLearn Europe 2018. June 2018. Trondheim, NO.

Katterfeldt, E.-S. & Dittert, N., 2018. Co-designing Smart Home Maker Workshops with Girls. Poster presentation at FabLearn Europe 2018. June 2018. Tondheim, NO.

Dittert, N. & Katterfeldt, E.-S., 2017. Das EduFab-Kit - Ein modularer FabLab-Baukasten für Lehrer*innen. In: Diethelm, I. (Hrsg.): Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt - 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule. Bonn: Köllen Druck+Verlag, S. 291-300.

Katterfeldt, E.-S. & Dittert, N., 2017. Ein Framework zur Einordnung programmierbarer Baukästen in interdisziplinäre Bildungskontexte. In: Diethelm, I. (Hrsg.): Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt - 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule. Bonn: Köllen Druck+Verlag, S. 287-290.

Dittert, N. 2017. Das FabLab als Umgebung für den kreativen Umgang mit Digitalen Medien. In: Labyrinth, Heft 1/2017. Deutsche Gesellschaft für das hochbegabte Kind e.V., Berlin. S. 10-13.

Moebus, A., Dittert, N., & Katterfeldt, E.-S., 2016. Zauberhafte Kleidung und intelligente Accessoires – Intelligente Kleidung im Unterricht. In: LOG IN, 36(185), 83–87.

Dittert, N., Wajda, K. & Schelhowe, H., 2016. Kreative Zugänge zur Informatik: Praxis und Evaluation von Technologie-Workshops für junge Menschen. Staats- und Universitätsbibliothek Bremen (Open Access) [online] http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:gbv:46-00105551-11

Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Moebus, A., 2016. The EduFab Construction Kit. Demo paper at FabLearn Europe 2016. June 2016. Preston, UK.

Katterfeldt, E.-S., Dittert, N., & Schelhowe, H., 2015. Designing digital fabrication learning environments for Bildung: Implications from ten years of physical computing workshops. International Journal of Child-Computer Interaction, 5, 3–10. http://doi.org/10.1016/j.ijcci.2015.08.001

Dittert, N., 2015. TechSportiv. Technologiekonstruktion: Ein "Gegenstand-mit-dem-man-denkt" für menschliche Bewegung. Dissertation, Universität Bremen, Bremen.

Dittert, N., 2014. TechSportiv: constructing objects-to-think-with for physical education. In Proceedings ofthe 8th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Fun, Fast, Foundational (NordiCHI '14). ACM, New York, NY, USA, 569-577

Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Wilske, S., 2014. Programming Jewelry: Revealing Models behind Digital Fabrication. Short paper at FabLearn Europe: Digital Fabrication in Education Conference. June 2014. Aarhus, Denmark.

Dittert, N., 2014. TechSportiv - A construction kit for sports. Demo paper at FabLearn Europe: Digital Fabrication in Education Conference. June 2014. Aarhus, Denmark.

Dittert, N., 2014. DYI: Potentials of self-made sports gadgets. In Workshop “HCI and sports” at CHI 2014. Toronto, Kanada.

Bockermann, I., Dittert, N., Schelhowe, H., 2013. Akademische Medienkompetenz: Ein Beispiel. In: FIfF Kommunikation. Forum InformatikerInnen für Frieden und gesellschaftliche Verantwortung. 30. Jahrgang, S. 45–48

Schelhowe, H., Katterfeldt, E.-S., Dittert, N. & Reichel, M., 2013. EduWear: E-Textiles in Youth Sports and Theatre, in: Buechley, L., Peppler, K.A., Eisenberg, M., Kafai, Y.B. (Eds.), Textile Messages: Dispatches from the World of E-textiles and Education, Peter Lang, S. 95 – 103

Dittert, N., & Krannich, D., 2013. Digital Fabrication in Educational Contexts - Ideas For a Constructionist Workshop Setting. In J. Walter-Herrmann & C. Büching, eds. FabLab - Of Machines, Makers and Inventors. Bielefeld, Germany: Transcript, S. 173 – 180

Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Reichel, M., 2012. TechKreativ: Tangible Interfaces in Lernwelten. In Bernard Robben & Heidi Schelhowe, eds. Be-greifbare Interaktionen - Der allgegenwärtige Computer: Touchscreens, Wearables, Tangibles und Ubiquitous Computing. Bielefeld, Germany: Transcript, S. 293 – 304

Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Schelhowe, H., 2012. Die EduWear-Umgebung – Wearables konstruierend be-greifen. i-com, 11(2), S. 37–43

Dittert, N. & Schelhowe, H. 2010. TechSportiv: using a smart textile toolkit to approach young people's physical education. In Proceedings ofthe 9th International Conference on Interaction Design and Children (IDC '10). ACM, New York, NY, USA, 186-189

Büching, C., Dittert, N., Dittmann, K. & Schelhowe, H. 2009. “Intelligent Garments” – an approach to combine technology and intergenerational learning: A Qualitative Study. In: Proceedings ofthe International CHANGE AAW Conference. Emden, Germany: Centers ofCompetence.

Katterfeldt, E.-S., Dittert, N. & Schelhowe, H., 2009. EduWear: smart textiles as ways of relating computing technology to everyday life. In Proceedings ofthe 8th International Conference on Interaction Design and Children. IDC ’09. New York, NY, USA: ACM, S. 9–17

Dittert, N., Dittmann, K., Grüter, T., Kümmel, A., Osterloh, A., Reichel, M., Schelhowe, H., Volkmann, G. & Zorn, I. (2008). Understanding Digital Media by Constructing Intelligent Artefacts - Design of a Learning Environment for Children. In J. Luca & E. Weippl (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2008. Chesapeake, VA: AACE. S. 2348–2357

Dittert, N. & Schelhowe, H., 2008. Techkreativ - An Approach to Foster Innovation Through Creative ICT Design Activities. In: Sybille Hambach; Alke Martens; Bodo Urban (Ed.), Proceedings ofthe 1st International eLBa Science Conference . Rostock, Germany: Fraunhofer IRB Verlag.

Aktuelle Tätigkeiten

  • Kreativität und Programmierung im Sachunterricht (Projekt KreaSach Pro, mit Dr. Marisa Alena Holzapfel)
  • Geschichte zur Berufsinformation: Alex wird Informatikerin
  • Mitglied im Beirat des Bundeswettbewerbs Informatik (BWINF)
  • dezentrale Gleichstellungsbeauftragte Department für Informatik

Vorträge

  • Vortrag bei den Calliope mini Experts zu „Calliope mini in der Sek I und in der Lehramtsausbildung“, Mai 2023, online
  • Lightning-Talk „Informatische Bildung“ bei der Tagung „Zukünfte gestalten – Kinder und Jugendliche im FabLab“, März 2023, Universität Bremen
  • Vortrag „Genderaspekte in MINT-Fächern – Ansätze für mehr Diversität aus der Informatikdidaktik“ im Rahmen des ZeLB-Kolloquiums, November 2022, Universität Potsdam
  • Vortrag „Teaching AI – Approaches form Computer Science Education“ bei der BB-Ki-Chips Summerschool, September 2022, Universität Potsdam
(Stand: 07.02.2024)  | 
Zum Seitananfang scrollen Scroll to the top of the page