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Published Work

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Monographs

Baldaeus, A.; Ruberg, T.; Rothweiler, M. & Nickel, S. (2021). Sprachbildung mit Bilderbüchern. Ein videobasiertes Fortbildungsmaterial zum dialogischen Lesen [Language support with picture books. Videobased teaching materials for advanced trainings of early education teachers] . Münster: Waxmann.

Ruberg, T.; Rothweiler, M. & Koch-Jensen, L. (2017). Spracherwerb und sprachliche Bildung. Lern- und Arbeitsbuch für sozialpädagogische Berufe [Language acquisition and language support]. 2nd edition. Köln: Bildungsverlag Eins.

Sterner, F.; Skolaude, D.; Ruberg, T. & Rothweiler, M. (2014). Versuch macht klug - und gesprächig. Materialien zur Anregung und Unterstützung von Sprachbildungsprozessen im Kontext naturwissenschaftlichen Experimentierens [Teaching materials for language support in natural science education]. Hamburg: Elbkinder Hamburg.

Ruberg, T. (2013). Der Genuserwerb ein- und mehrsprachiger Kinder [Acquisition of grammatical gender in L1 and L2 German]. Hamburg: Dr. Kovač (=zugl. Universität Bremen, Dissertation).

Ruberg, T.; Rothweiler, M. & Koch-Jensen, L. (2013). Spracherwerb und sprachliche Bildung. Lern- und Arbeitsbuch für sozialpädagogische Berufe [Language acquisition and language support]. Köln: Bildungsverlag Eins.

Ruberg, T. & Rothweiler, M. (2012). Spracherwerb und Sprachförderung in der KiTa [Language acquisition and language support in early education]. Stuttgart: Kohlhammer.

Rothweiler, M. & Ruberg, T. (2011). Der Erwerb des Deutschen bei Kindern mit nicht-deutscher Erstsprache. Sprachliche und außersprachliche Einflussfaktoren [Language acquisition in L2 German]. München: Deutsches Jugendinstitut.

 

Research articles (since 2016)

Rothweiler, M., Baldaeus, A., Nickel, S. & Ruberg, T. (2021). Wissenschaftliche Begleitung des Bremer Kita-Verbundes [Scientific monitoring of the Bremer Kita-Verbund]. In: Roth, H., Becker-Mrotzek, M., Li, Meng, Socha, M. (Hrsg.), Projektatlas Wissenschaftliche Begleitung: Ergebnisse aus den wissenschaftlichen Begleitprojekten im Rahmen von BiSS . Berlin: BiSS-Trägerkonsortium (20-24).

Ruberg, T. (2021). Gender agreement in SLI: A study on production and inflection of articles in German. Language Acquisition: A Journal of Developmental Linguistics, 28(2), 131-152. [open access]

Ruberg, T.; Rothweiler, M.; Veríssimo, J. & Clahsen, H. (2020). Childhood Bilingualism and Specific Language Impairment: A study of the CP-domain in German SLI. Bilingualism: Language and Cognition, 23, 668-680. [open access]

Ruberg, T. & Lein, T. (2018). Mehrsprachigkeit in der Kita aus Sicht der Forschung [Multilingualism in the daycare center from the perspective of research]. Kita aktuell.

Ruberg, T. & Rothweiler, M. (2018). Die Entwicklung sprachdiagnostischer Kompetenzen frühpädagogischer Fachkräfte im Rahmen einer Weiterbildung [The development of language diagnostic competencies of early childhood educators in an advanced training]. Forschung Sprache, 2/2018, 56-72.

Ruberg, T. (2017). Flexion attributiver Adjektive bei Kindern mit einer Spezifischen Sprachentwicklungsstörung [Inflection of attributive adjectives in children with Specific Language Development Disorder]. Logos, 4, 244-252. [open access]

Ruberg, T. & Rothweiler, M. (2016). Mehrsprachigkeit und Fremdsprachenlernen: Eine unüberwindliche Hürde für Kinder mit einer genuinen Sprachentwicklungsstörung? [Multilingualism and Foreign Language Learning: An Unbridgeable Hurdle for Children with a Genuine Language Development Disorder?]. In: Doff, Sabine (Hrsg.), Heterogenität im Fredmdsprachenunterricht: Impulse - Rahmenbedingungen - Kernfragen - Perspektiven. Tübingen: Narr, 77-88.

Ruberg, T. (2016). Der Genuserwerb durch ein- und mehrsprachige Kinder - Reflexion eines sprachpädagogischen Promotionsprojektes. [The acqusition of grammatical gender in L1 and L2 German]. In: Dunker, Nina, Finnern, Nina-Kathrin, Koppel, Ilka (Hrsg.), Wege durch den Forschungsdschungel - Ausgewählte Fallbeispiele aus der Forschungspraxis. Wiesbaden: Springer VS, 233-247.

(Changed: 19 Jan 2024)  | 
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