Lara Stauvermann, M.A.
Lara Stauvermann, M.A.

Research Interests:
- Multi-professional cooperation
- School absenteeism
- Civic engagement and volunteer agencies
Curriculum Vitae
since 02/2022 | Research associate in the PhD Program SPARK School I - Department of Special Needs Education and Rehabilitation Carl von Ossietzky University Oldenburg |
04/2023 - 03/2025 | Lecturer at University of Münster Institute of Education |
10/2019 - 02/2025 | Bachelor's degree in psychology FernUniversität in Hagen |
03/2021 - 02/2022 | Student assistant in 'DreiFürEins' evaluation project Carl von Ossietzky University Oldenburg |
10/2020 - 12/2021 | Master's degree in education and educational sciences Topic of the master thesis: The development of voluntary agencies in Germany from 2001 - 2019. A quantitative study Carl von Ossietzky University Oldenburg |
04/2019 - 12/2021 | Student assisstant in the Department of Research methods Teaching quantitative and qualitative research methods Carl von Ossietzky University Oldenburg |
10/2017 - 09/2020 | Bachelor's degree in education Topic of the bachelor thesis: The importance of child rights principles according to Janusz Korczak for the structuring of pedagogical relationships in a Janusz Korczak kindergarten Carl von Ossietzky University Oldenburg |
Research
Project 6: Multi-professional cooperation of teachers, professionals and parents in reducing absenteeism of pupils with special educational needs.
Conference and congress contributions
Enderle, C. & Stauvermann, L. (2024). RoundTable: Advancing Attendance. How can we move toward positive, strength-based approaches to school attendance?, International Network for School Attendance (INSA) 2024 Conference, New Orleans, 30.10.2024.
Stauvermann, L. (2024). Understanding cooperation in the context of school absenteeism: A case study involving young people with special educational needs and other stakeholders. International Network for School Attendance (INSA) 2024 Conference, New Orleans, 30.10.2024.
Stauvermann, L. (2024). The person-environment analysis as an analytical tool for investigating the various causes as well as the facilitating and hinderung factors among school-absent youth. Transatlantic RoundTables in Eduation, Associated Conference of the AERA Annual Conference, Philadelphia, 12.04.2024.
Rau, M. & Stauvermann, L. (2023). Familien- sowie Kooperationsstrukturen im Kontext von Schulabsentismus. Fachtag: Absentismus im Schulalltag – Ursachen. Einschätzungen. Perspektiven. WissensWerkstatt Kirchhatten, 30.11.2023.
Stauvermann, L. (2023). „Schulabsentismus im Zusammenwirken unterschiedlicher Akteure. Die Darstellung von Kooperationsstrukturen über Fallanalysen schulabsenter Jugendlicher“. 23. Arbeitstagung der AG „Absentismus-Dropout“, Hamburg, 28.10.2023.
Publications
Speck, K., Stauvermann, L. (2025). Multiprofessionelle Kooperation im Umgang mit Schulabsentismus: Sozialpädagogische Perspektiven, Erklärungsansätze, empirische Befunde und Empfehlungen. In K. Speck & H. Ricking (Hrsg.), Interdisziplinäre Kooperation und Schulabsentismus. Absentismus und Dropout. (S. 81-103). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-46233-8_6
Stauvermann, L., Rau, M., Meyer, V., Sasso, I., Feldhaus, M. & Speck, K. (2025). Protocol: School Absenteeism Among Children and Young People With Disabilities: A Systematic Review. Campbell Systematic Reviews, 21(1), Article e70033. https://doi.org/10.1002/cl2-70033
Speck, K., Backhaus-Maul, H., Kemnitzer, T., Sattler, C. & Stauvermann, L. (2024). Freiwilligenagenturen in Deutschland. Ausgewählte empirische Befunde der quantitativen Langzeituntersuchung. In V. Schachler, C. Gille, J. Fischer, B. Haas, G. Scharnberg & J. Schlicht (Hrsg.), Wandel im Engagement. Empirische Erkenntnisse zu Digitalisierung, gesellschaftlicher. Partizipation und Förderstrukturen. Sonderband Voluntaris. (S. 1337-151). doi.org/10.5771/9783748943907-137
Speck, K., Backhaus-Maul, H., Krohn, M. & Stauvermann, L. (2024). Freiwilligenagenturen in Deutschland - ausgewählte Befunde der quantitativen Langzeituntersuchung. In Landesarbeitsgemeinschaft der Freiwilligenagenturen Hessen (Hrsg.), 15 Jahre LAGFA – Engagement im Wandel. (S. 10-12). Hier abrufbar
Speck, K., Stauvermann, L., Schmidt, N., Backhaus-Maul, H., Kemnitzer, T. & Sattler, C. (2024). Freiwilligenagenturen in Deutschland. Empirische Befunde der quantitativen Langzeituntersuchung. Forschungsbericht. Hier abrufbar.
Stauvermann, L. (2023). Zivilgesellschaftliches Engagement als Möglichkeit der Demokratiebildung. In O. Bokelmann (Hrsg.), Demokratiepädagogik. Theorie und Praxis der Demokratiebildung in Jugendhilfe und Schule. (S. 77-89). Springer VS. doi.org/10.1007/978-3-658-42649-1_6
Speck, K., Schäfer, A., Schmidt, N., Stauvermann, L., Walter, J., Ott-Jacobs, S., Ruprecht, T. M., Weber, R., Gringel, J., Peponis, M., Bistritzky H. & Friedsam, P. (2023). Kooperation von Kinder- und Jugendhilfe, Schule und Kinder- und Jugendpsychiatrie, -psychosomatik und -psychotherapie: Frühzeitige Diagnostik, Behandlung und Förderung der gesunden Entwicklung und Bildungsteilhabe von Kindern und Jugendlichen im Innovationsprojekt DreiFürEins. In G. Groen, M. Peters, M. Schwabe & J. Weber (Hrsg.), Krisenhafte Verläufe in den Erziehungshilfen. Kooperationen, Risikopartnerschaften, Verantwortungsgemeinschaften. (S. 219-226). Beltz Juventa.
Speck, K., Hahn, A. M., Schmidt, N., Steingräber, S. K., Schäfer, A. & Stauvermann, L. (2022). Handlungsfeld E: Externe Kooperation. In Deutsches Jugendinstitut/Weiterbildungsinitiative Frühpädagogische Fachkräfte (Hrsg.), Ganztag für Grundschulkinder. Grundlagen für die kompetenzorientierte Weiterbildung (S. 75-84). WiFF Wegweiser Weiterbildung, Band 16. München. Hier abrufbar.
Speck, K., Backhaus-Maul, H., Krohn, M. & Stauvermann, L. (2022). Freiwilligenagenturen in Deutschland. Ausgewählte Befunde der dritten quantitativen Wiederholungsbefragung. Blätter der Wohlfahrtspflege, 169(1),20-23. doi.org.org/10.5771/0340-8574-2022-1-20