Contact

Department of Educational Sciences  (» Postal address)

Department of Special Needs Education and Rehabilitation  (» Postal address)

Lara Stauvermann, M.A.

Research Interests:

  • Multi-professional cooperation
  • School absenteeism
  • Civic engagement and volunteer agencies

Curriculum Vitae

since 02/2022

Research associate in the PhD Program SPARK

School I - Department of Special Needs Education and Rehabilitation

Carl von Ossietzky University Oldenburg

04/2023 - 03/2025

Lecturer at University of Münster

Institute of Education

10/2019 - 02/2025

Bachelor's degree in psychology

FernUniversität in Hagen

03/2021 - 02/2022

Student assistant in 'DreiFürEins' evaluation project

Carl von Ossietzky University Oldenburg

10/2020 - 12/2021

Master's degree in education and educational sciences

Topic of the master thesis: The development of voluntary agencies in Germany from 2001 - 2019. A quantitative study

Carl von Ossietzky University Oldenburg

04/2019 - 12/2021

Student assisstant in the Department of Research methods

Teaching quantitative and qualitative research methods

Carl von Ossietzky University Oldenburg

10/2017 - 09/2020

Bachelor's degree in education

Topic of the bachelor thesis: The importance of child rights principles according to Janusz Korczak for the structuring of pedagogical relationships in a Janusz Korczak kindergarten

Carl von Ossietzky University Oldenburg

 ​​​​

Research

Project 6:              Multi-professional cooperation of teachers, professionals and parents in reducing                                             absenteeism of pupils with special educational needs.

More information on project 6 can be found here.

Conference and congress contributions

Enderle, C. & Stauvermann, L. (2024). RoundTable: Advancing Attendance. How can we move toward positive, strength-based approaches to school attendance?, International Network for School Attendance (INSA) 2024 Conference, New Orleans, 30.10.2024.

Stauvermann, L. (2024). Understanding cooperation in the context of school absenteeism: A case study involving young people with special educational needs and other stakeholders. International Network for School Attendance (INSA) 2024 Conference, New Orleans, 30.10.2024.

Stauvermann, L. (2024). The person-environment analysis as an analytical tool for investigating the various causes as well as the facilitating and hinderung factors among school-absent youth. Transatlantic RoundTables in Eduation, Associated Conference of the AERA Annual Conference, Philadelphia, 12.04.2024.

Rau, M. & Stauvermann, L. (2023). Familien- sowie Kooperationsstrukturen im Kontext von Schulabsentismus. Fachtag: Absentismus im Schulalltag – Ursachen. Einschätzungen. Perspektiven. WissensWerkstatt Kirchhatten, 30.11.2023.

Stauvermann, L. (2023). „Schulabsentismus im Zusammenwirken unterschiedlicher Akteure. Die Darstellung von Kooperationsstrukturen über Fallanalysen schulabsenter Jugendlicher“. 23. Arbeitstagung der AG „Absentismus-Dropout“, Hamburg, 28.10.2023.

Publications

Speck, K., Stauvermann, L. (2025). Multiprofessionelle Kooperation im Umgang mit Schulabsentismus: Sozialpädagogische Perspektiven, Erklärungsansätze, empirische Befunde und Empfehlungen. In K. Speck & H. Ricking (Hrsg.), Interdisziplinäre Kooperation und Schulabsentismus. Absentismus und Dropout. (S. 81-103). Springer VS.  https://doi.org/10.1007/978-3-658-46233-8_6

Stauvermann, L., Rau, M., Meyer, V., Sasso, I., Feldhaus, M. & Speck, K. (2025). Protocol: School Absenteeism Among Children and Young People With Disabilities: A Systematic Review. Campbell Systematic Reviews, 21(1), Article e70033. https://doi.org/10.1002/cl2-70033

Speck, K., Backhaus-Maul, H., Kemnitzer, T., Sattler, C. & Stauvermann, L. (2024). Freiwilligenagenturen in Deutschland. Ausgewählte empirische Befunde der quantitativen Langzeituntersuchung. In V. Schachler, C. Gille, J. Fischer, B. Haas, G. Scharnberg & J. Schlicht (Hrsg.), Wandel im Engagement. Empirische Erkenntnisse zu Digitalisierung, gesellschaftlicher. Partizipation und Förderstrukturen. Sonderband Voluntaris. (S. 1337-151). doi.org/10.5771/9783748943907-137

Speck, K., Backhaus-Maul, H., Krohn, M. & Stauvermann, L. (2024). Freiwilligenagenturen in Deutschland - ausgewählte Befunde der quantitativen Langzeituntersuchung. In Landesarbeitsgemeinschaft der Freiwilligenagenturen Hessen (Hrsg.), 15 Jahre LAGFA – Engagement im Wandel. (S. 10-12). Hier abrufbar

Speck, K., Stauvermann, L., Schmidt, N., Backhaus-Maul, H., Kemnitzer, T. & Sattler, C. (2024). Freiwilligenagenturen in Deutschland. Empirische Befunde der quantitativen Langzeituntersuchung. Forschungsbericht. Hier abrufbar.

Stauvermann, L. (2023). Zivilgesellschaftliches Engagement als Möglichkeit der Demokratiebildung. In O. Bokelmann (Hrsg.), Demokratiepädagogik. Theorie und Praxis der Demokratiebildung in Jugendhilfe und Schule. (S. 77-89). Springer VS. doi.org/10.1007/978-3-658-42649-1_6

Speck, K., Schäfer, A., Schmidt, N., Stauvermann, L., Walter, J., Ott-Jacobs, S., Ruprecht, T. M., Weber, R., Gringel, J., Peponis, M., Bistritzky H. & Friedsam, P. (2023). Kooperation von Kinder- und Jugendhilfe, Schule und Kinder- und Jugendpsychiatrie, -psychosomatik und -psychotherapie: Frühzeitige Diagnostik, Behandlung und Förderung der gesunden Entwicklung und Bildungsteilhabe von Kindern und Jugendlichen im Innovationsprojekt DreiFürEins. In G. Groen, M. Peters, M. Schwabe & J. Weber (Hrsg.), Krisenhafte Verläufe in den Erziehungshilfen. Kooperationen, Risikopartnerschaften, Verantwortungsgemeinschaften. (S. 219-226). Beltz Juventa.

Speck, K., Hahn, A. M., Schmidt, N., Steingräber, S. K., Schäfer, A. & Stauvermann, L. (2022). Handlungsfeld E: Externe Kooperation. In Deutsches Jugendinstitut/Weiterbildungsinitiative Frühpädagogische Fachkräfte (Hrsg.), Ganztag für Grundschulkinder. Grundlagen für die kompetenzorientierte Weiterbildung (S. 75-84). WiFF Wegweiser Weiterbildung, Band 16. München. Hier abrufbar.

Speck, K., Backhaus-Maul, H., Krohn, M. & Stauvermann, L. (2022). Freiwilligenagenturen in Deutschland. Ausgewählte Befunde der dritten quantitativen Wiederholungsbefragung. Blätter der Wohlfahrtspflege, 169(1),20-23. doi.org.org/10.5771/0340-8574-2022-1-20

Fk. I Geschäftsstelle (Changed: 28 Apr 2025)  Kurz-URL:Shortlink: https://uol.de/p88723en
Zum Seitananfang scrollen Scroll to the top of the page