Publications
Asmuss, J., Hepp, A., Lüpkes, J., & Schmitz, A. (2024). Solving the crisis with “do-it-yourself heroes”? The media coverage on pioneer communities, Covid-19, and technological solutionism.
Communications.
https://doi.org/10.1515/commun-2023-0077
Braun, L., Glaser, T., Lüpkes, J., Raskin, I., & Wagner, F. (2023). Dance with an Algorithm: TikTok (um)formatieren. Ein Bericht. Ffk Journal, 35, 10–29.
Lüpkes, J. (2023). “Fighting Nerds” on TikTok: Eine diskursanalytische Begegnung mit den Gebrüdern Green. In T. Glaser & R. F. Nohr (Eds.),
Pocket Protector: Der Nerd als mediale Diskursfigur (Vol. 31, pp. 57–78). Lit Verlag.
https://www.lit-verlag.de/isbn/978-3-643-15299-2
Lüpkes, J., & Reif, A. (2021). Badging the Teacher. An Experimental Study about Gamification Effects on a Sharing Platform for Educational Resources.
Ffk Journal,
6, 1–19.
https://doi.org/10.25969/MEDIAREP/15854
Troeger, J., Lüpkes, J., & Bock, A. (2022). In Software We (Do Not) Trust. In E. Fuchs & M. Otto (Eds.), In Education We Trust? Vertrauen in Bildung und Bildungsmedien (1. Auflage, pp. 255–263). V&R unipress.
Presentations
Lüpkes, J. (2020): 'Badging the Teacher: Wirkung eines Trophäensystems auf das User Engagement innerhalb einer Unterrichtsmaterial-Sharing-Plattform'. Presentation at the 33. Film- und Fernsehwissenschaftlichen Kolloquium (ffk). 11.03.-13.03.2020, HBK BS.
Troeger, J., Lüpkes, J. & Bock, A. (2020): 'In software we (do not) trust'. Presentation at the GEI Conference on the topic of "Trust", 03.-05.06.2020, GEI (online).
Glaser, T., Lüpkes, J., Raskin, I. Wagner, F. & Braun, L (2022): 'Dance with an algorithm – TikTok (um)formatieren'. Workshop at the 35. ffk. 31.03.-02.04.2022, Filmakademie Wien - Institut für Film und Fernsehen (online).
Lüpkes, J. & Troeger, J. (2023): 'Automatisiert? Adaptiv? Intelligent? Ein Stufenmodell verschiedener Adaptivitätstypologien personalisierbarer Lernsoftware mit Beispielen aus der deutschsprachigen Bildungsmedienlandschaft'. Presentation at the DGPuK 2023. 18.-20.05.2023, Universität Bremen.
Lüpkes, J. (2024): 'The Making of Educational Technologies: A Media Ethnographic Study Proposal to Research the Genesis of Educational Media Technology'. Ignite Talk at the Emerging Researchers Conference der ECER 2024. 26.-30.08.2024, University of Cyprus.
Frei, A. & Lüpkes, J. (2024): 'Uncovering the EdTech Ecosystem‘s Discourses of Un/Certainties'. Presentation at the ECER 2024. 26.-30.08.2024, University of Cyprus.
Conferences
KriDiFoSch Network Day 2022. Organization and Realization with Nils Quentel, M.A. 30.11.2022, Universität Bremen
KriDiFoSch Network Day 2024. Organization and Realization with Dr. Carmen Flury and Felix Büchner, M.A., 07.11.2024, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg