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Prof. Dr. Tanja Jungmann

Department of Special Needs Education and Rehabilitation  (» Postal address)

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Prof. Dr. Tanja Jungmann

Prof. Dr. Tanja Jungmann

Professionalisation of pedagogical professionals and qualified teachers in inclusive settings
Evidence-based concepts in Early Education/Early Intervention
Diagnostics, Prevention and Intervention in Language Development and Early Literacy Competences

Curriculum vitae

since 2020 C.v.O University of Oldenburg
Professorship Language and Communication and its Special Needs Education under Special Regard of Inclusive Educational Processes

Project coordinator of the BMBF-funded joined research project EuLe-F in cooperation with Dr. Marlene Meindl, University of Rostock https://uol.de/eule-f

Member of the research cluster Advanced Language Aquisition https://uol.de/diz/diz-forschungsakademie/fortgeschrittener-spracherwerb

2019 until 2020 University of Siegen
Professorship in Educational Science with the Focus on Special Needs Education ("Learning")

2009 until 2019 University of Rostock 
Professorship in Special Needs Education in Language / Early Educational Special Needs

Leader of the Subproject „Innovation domain research and learning areas -  Education and further education“ of the joint research project „TEACHING in Mecklenburg-Westpommerania - Reforming Teacher Education" (InFoLaB & Learning Environment Subject German)

Leader of the KOMPASS-Project „Implementation and evaluation of a concept of everyday promotion of all children to prevent developmental disorders" in cooperation with Prof. Dr. Katja Koch, ISER, University of Rostock

Construction, standardization und validation of the diagnostic tool EuLe 3-5 (Assessing narrative and reading competences in 3- to 5-year old children) in cooperation with  Dipl. Reha-Päd. Marlene Meindl, ISER, University of Rostock

Leader of the project „Conceptual design of everyday assessment, diagnostics and improvement of language for all children in Mecklenburg-Westpommerania and its evaluation" in cooperation with Prof. Dr. Katja Koch, ISER, University of Rostock

Research cooperation with the House of Literature Rostock e.V.

2006 until 2009 Leibniz University of Hannover
Assistant Professorship in Special Needs Psychology

Leading researcher of the model project "Pro Kind" (KFN e.V.)
Research cooperation with the Social Pediatric Center and the hospital "Auf der Bult", Hannover: 10-year-Follow-up study on preterm born children

2003 until 2006 University of Bielefeld, University Hospital of the University of Jena, Criminological Research Institute of Lower Saxony (KFN e.V.), Leibniz University of Hannover
Post Doctoral Reseach Fellow in different projects

Contribution to standardization and validation of the language development tests SETK-2, SETK 3-5, SSV (University of Bielefeld)
Contribuation to the IZKF research project "Research on neurobiologic causes for disorders in reading and writing with EEG and fMRT" (University Hospital Jena)
Leading researcher of the model project "Pro Kind" (KFN e.V.)

2003 University of Bielefeld
PhD in Psychology (magna cum laude)
Topic: Biological risk and language development in extremely preterm born children

1998 until 2003 University of Bielefeld
Research Fellow at the Institute for Psychology und Sport Science, Department for General and Applied Developmental Psychology

1991 until 1998 University of Bielefeld
Academic Studies in Psychology (honors degree)
Diploma thesis: Listening vs. reading comprehension: relation and development in primary school age

Research Interests

Diagnostik von Sprach- und Lese-Rechtschreibstörungen
Sprachsensibler Unterricht / Lehrer*innensprache und Gesprächsführung
Alltagsintegrierte Sprachförderung
Early Literacy (Diagnostik und Förderung)
Professionalisierung von pädagogischen Fachkräften und Lehrkräften

Publications

2023

Fettig, P., Jungmann, T. & Koch, K. (2023). Überall steckt Kreativität drin. Alltagsintegrierte Kreativitätsförderung für 3- bis 6-jährige Kinder. München: ERV.

Gartmann, J. & Jungmann, T. (im Druck). Impulse für mehr Bewegung in der Kita. Freiburg im Breisgau: Herder.

Hübner, C. & Jungmann, T. (eingereicht, im Review). Emotionale Belastungen von Jugendlichen mit und ohne den Förderschwerpunkt „Emotionale und soziale Entwicklung“ in Krisenzeiten – Eine vergleichende, empirische Untersuchung in der Inklusion und an Förderschulen. Eingereicht bei der Zeitschrift: Empirische Sonderpädagogik, Sonderheft: Psychische Belastungen.

Jungmann, T. (im Druck). Bedeutung der Bezugswissenschaft Psychologie für die Sprachheilpädagogik. Erscheint in A. Mayer & T. Ulrich (Hrsg.), Studienbuch Sprachheilpädagogik. Stuttgart: Kohlhammer.

Stuhr, C., Testa, T., Meindl, M. & Jungmann, T. (2023). Prävention von Lese-Rechtschreibstörungen durch prozessorientierte Diagnose und adaptive, alltagsintegrierte Förderung der Early Literacy-Kompetenzen mit der EuLeApp©. Sprachförderung und Sprachtherapie in Schule und Praxis, Sonderheft: Spracherwerbsgestörte Kinder lernen lesen und schreiben, 2/2023, 58-67.

2022

Gierschner, B. & Jungmann, T. (2022). Semantisches Priming bei Kindern und Jugendlichen mit einer Lese-Rechtschreibstörung – Ergebnisse einer multiplen Grundratenstudie. In M. Spreer, M. Wahl & H. Beek (Hrsg.), Sprachentwicklung im Dialog: Digitalität – Kommunikation – Partizipation (S. 80-88). Idstein: Schulz-Kirchner.

Gornik, D. P., Franze, M. & Jungmann, T. (2022). Sprach- und Literacyförderung im Rahmen des GIF-Plus+-Projektes – Ergebnisse einer randomisiert kontrollierten Studie in Kindertageseinrichtungen in Mecklenburg-Vorpommern. In M. Spreer, M. Wahl & H. Beek (Hrsg.), Sprachentwicklung im Dialog: Digitalität – Kommunikation – Partizipation (S. 222-229). Idstein: Schulz-Kirchner.

Klapproth, F., Holzhüter, L. & Jungmann, T. (2022). Prediction of students’ reading outcomes in learning progress monitoring: Evidence for the effect of a gender bias. Journal for Educational Research Online (JERO), 14 (1), 16-38. https://www.waxmann.com/index.php?eID=download&id_artikel=ART104835&uid=frei

Langer, J., Meindl, M. & Jungmann, T. (2022). Zusammenhänge sprachlicher und emotional-sozialer Kompetenzen im Kontext der Professionalisierung pädagogischer Fachkräfte. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 3/2022, 185-199.

Langer, J. Herrmann, M., Fuchs, B. & Jungmann, T. (2022). Psychologische und neurobiologische Korrelate des selektiven Mutismus bei Jugendlichen – Ergebnisse einer Einzelfallserie im klinischen Setting. In M. Spreer, M. Wahl & H. Beek (Hrsg.), Sprachentwicklung im Dialog: Digitalität – Kommunikation – Partizipation (S. 213-221). Idstein: Schulz-Kirchner.

Licandro, U. & Jungmann, T. (2022). „Erzähl doch mal…“ – Förderung der Erzählfähigkeiten im inklusiven pädagogischen Alltag. Sprachtherapie und Sprachförderung in Schule und Praxis, 11 (2), 135-140.

Meindl, M., Stuhr, C., Nicosia, R. & Jungmann, T. (2022). Adaptive Diagnostik und Förderung der frühen Erzähl- und Lesekompetenzen im Elementar- und Primarbereich mit der EuLeApp©. In M. Spreer, M. Wahl & H. Beek (Hrsg.), Sprachentwicklung im Dialog: Digitalität – Kommunikation – Partizipation (S. 89-95). Idstein: Schulz-Kirchner.

Testa, T. & Jungmann, T. (2022). Wirksamkeit der Förderung und Therapie von kindlicher Erzählfähigkeit – eine qualitative Synthese des Forschungsstandes. Forschung Sprache, 1/2022, 3-14. Verfügbar unter: https://www.forschung-sprache.eu/fileadmin/user_upload/Dateien/Heftausgaben/2022_1/Forschung_Sprache_1_22_2_Testa_Jungmann.pdf



2021

Gartmann, J. & Jungmann, T. (2021). Überall steckt Bewegung drin. Alltagsintegrierte Förderung motorischer Kompetenzen für 3- bis 6-jährige Kinder. München: ERV.

Jungmann, T., Heinschke, F., Federkeil, L., Testa, T. & Klapproth, F. (2021). Distanzlernen während der COVID-19 Pandemie. Stressbelastung und Coping-Strategien von Eltern schulpflichtiger Kinder. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 53(3-4), 71-81. doi.org/10.1026/0049-8637/a000241

Jungmann, T., Koch, K. & Schulz, A. (2021). Überall stecken Gefühle drin – Alltagsintegrierte Förderung emotionaler und sozialer Kompetenzen für 3- bis 6-jährige Kinder (3. Aufl.). München: ERV.

Jungmann, T., Miosga, C. & Neumann, S. (2021). Lehrersprache und Gesprächsführung in der inklusiven Grundschule. München: ERV.

Jungmann, T. (2021). Lese- und Rechtschreibförderung. In A. Lohaus & H. Domsch (Hrsg.), Psychologische Förder- und Interventionsprogramme für das Kindes- und Jugendalter (2. Aufl.) (S. 133-147). Berlin, Heidelberg: Springer.

Jungmann, T. & Fuchs, A. (2021). Sprachförderung. In A. Lohaus & H. Domsch (Hrsg.), Psychologische Förder- und Interventionsprogramme für das Kindes- und Jugendalter (2. Aufl.) (S. 85-99). Berlin, Heidelberg: Springer.

2020

Jungmann, T. (2020). Sprachförderung in Kindertagesstätten. In S. Sachse, A.-K. Bockmann & A. Buschmann (Hrsg.), Lehrbuch Sprachentwicklung (S. 309-329). Berlin, Heidelberg: Springer.

Jungmann, T. (2020). Emotionale und personale Bildung. In J. Roos & S. Roux (Hrsg.), Handbuch Pädagogik in der Kita (S. 287-297). Köln: Wolters Kluwer/Carl Link.

Klapproth, F., Federkeil, L., Heinschke, F. & Jungmann, T. (2020). Teachers’ experiences of stress and their coping strategies during COVID-19 induced distance teaching. Journal of Pedagogical Research, 4(4),

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