Dr. Aleksandra Kappenberg (née Syczewska; on parental leave)

Head of the working group

Contact

Aleksandra Kappenberg
Carl von Ossietzky University Oldenburg
Johann-Justus-Weg 147a
26127 Oldenburg

JJW 1-101

0441/798-2447

Wednesdays 15:00 to 16:00 (registration via Stud.IP)

Dr. Aleksandra Kappenberg (née Syczewska; on parental leave)

Research Associate
Departmental Erasmus+ Coordinator

Curriculum vitae

Professional Appointments

since 12.2019
Research associate in the working and research group Heterogeneity and Diversity with Special Consideration to Inclusive Educational Processes, Department of Special Needs Education and Rehabilitation, Carl von Ossietzky University Oldenburg

05.2018 - 04.2020
Research associate in the project "NiKK - Newly Immigrated Children in ECEC institutions" (DE: "NiKK - Neu immigrierte Kinder in der Kita"), Department of Speech Pedagogy and Therapy, Institute of Special Education, Leibniz University Hanover

08.2017 - 03.2019
Speech therapist in speech therapy practices (Hanover and Wolfenbüttel)


Education

2017 - 2019
Professional training for teachers of Polish as a foreign language, Silesian University in Katowice in cooperation with Humboldt University in Berlin

2015 - 2018
Master of Arts in Special Education and Rehabilitation Sciences, Leibniz University Hanover
Master's thesis: Bilingual therapy of multilingual children with DLD at the example of narrative skills

2014 - 2015
German language examination for university entrance (level: DSH 3). Ostfalia University of Applied Sciences, Technical University of Braunschweig.

2011 - 2014
Bachelor's degree: Speech Therapy and Phonoaudiology at the Medical University in Białystok (Poland).

Scholarships

Erasmus+ Scholarship, Programme Mobility for Learners and Staff, University in Katowice (Poland)

Travel grant for research stay at the Humanities Lab, Lund University (Sweden)

Affiliations

Gesellschaft für interdisziplinäre Spracherwerbsforschung und kindliche Sprachstörungen im deutschsprachigen Raum e.V. (GISKID)

Deutscher Bundesverband für akademische Sprachtherapie und Logopädie (dbs)

Doctoral Network of the dbs

Research Interests

  • Bilingual language acquisition, diagnostics and therapy of bilingual children
  • Language acquisition and developmental language disorders
  • Diagnostics and therapy of developmental language disorders
  • Multimodal interactions, gesture use

Publications

* - Peer Reviewed

Papers:
  • *Licandro, U. & Kappenberg, A. (2023). “Was ist ein Dinosinosaubier?” – Kommunikative Gestaltung von Peer-Interaktionen durch neu zugewanderte Kinder im ersten Jahr des Kita-Besuchs. In S. Schmölzer-Eibinger & B. Bushati (Hrsg.), Miteinander reden – Interaktion als Ressource für den Erst-, Zweit- und Fremdspracherwerb (S. 105-120). Beltz Juventa.
     
  • Kappenberg, A. (2022). Erfassung sprachlich-kommunikativer Kompetenzen von Vorschulkindern im Zweitspracherwerb. Methodische Perspektiven unter besonderer Berücksichtigung von Multimodalität. In M. Spreer, M. Wahl & H. Beek (Hrsg.), Sprachentwicklung im Dialog: Digitalität Kommunikation Partizipation. Sprachheilpädagogik aktuell. Beiträge für Schule, Kindergarten, therapeutische Praxis (Bd. 4, S. 311–318). Deutsche Gesellschaft für Sprachheilpädagogik e. V., Schulz-Kirchner Verlag.
     
  • *Kappenberg, A. & Licandro, U. (2022). More than words – how second language learners initiate and respond during shared picture book reading interactions. Early Child Development and Care, 1–14. : https://doi.org/10.1080/03004430.2022.2088740
     
  • *Kappenberg, A. & Licandro, U. (2021). The Other Side of the Story: Multimodale Initiierungen von Kindern im Zweitspracherwerb im Rahmen von Bilderbuchbetrachtungen. In D. Weltzien, H. Wadepohl, I. Nentwig-Gesemann & B. Gross (Hrsg.), Frühpädagogischen Alltag gestalten und erleben II. Forschung in der Frühpädagogik (Bd. 14, S. 145–172). FEL.
     
  • *Syczewska, A. & Licandro, U. (2021). Children who lead get the language they need!? Initiierungen von Peer-Interaktionen von Kindern im Zweitspracherwerb. Frühe Bildung, 10 (2), 80–87. https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000518
     
  • *Syczewska, A. & Licandro, U. (2020).  Bilinguale Kinder – bilinguale Intervention? Therapie der Erzählfähigkeiten bei Kindern mit Sprachentwicklungsstörungen. Forschung Sprache, 8(1), 30–43. Zum Beitrag
     
  • *Syczewska, A., Licandro, U., Beckerle, C. & Schulz, W. (2020). Sprachlich-kommunikative Kompetenzen von Kindern mit Migrations- oder Fluchthintergrund und frühpädagogischen Fachkräften – methodische Zugänge im NiKK-Projekt. In B. Bloch, B., L. Kluge, H. M. Trần & K. Zehbe (Hrsg.), Pädagogik der frühen Kindheit im Wandel: Gegenwärtige Herausforderungen und Wirklichkeiten in frühpädagogischen Handlungsfeldern (S. 148–167). Beltz Juventa.


Conference contributions:
  • Kappenberg, A. & Licandro, U. (2022, June 13.). Guck mal hier! Multimodale Initiierungen und Reaktionen von Kindern im Zweitspracherwerb in Interaktionen mit pädagogischen Fachkräften [Vortrag]. Tagung für Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler in Qualifikationsphasen des Mercator-Instituts, Köln, Deutschland.
     
  • Kappenberg, A. & Licandro, U. (2022, July 13.). Second Language Learners in Shared Picture Book Reading Interactions – Multimodal Initiations and Reactions [Posterpräsentation]. EARLI SIG5 2022 Conference “Changing times in ECEC: New opportunities for fostering development and improving sustainability”, Utrecht, Niederlande.
     
  • Kappenberg, A. & Licandro, U. (2022, September 23.). Das zeig‘ ich dir! Multimodale Initiierungen und Reaktionen von Kindern im Zweitspracherwerb während dialogischen Bilderbuchbetrachtungen [Vortrag]. 34. Bundeskongresses der Deutschen Gesellschaft für Sprachheilpädagogik, Berlin, Deutschland.
     
  • Licandro, U. & Syczewska, A. (2018, June 11.). Bilingual Intervention for Bilingual Children with SLI in the Area of Narrative Skills [Posterpräsentation]. Child Language Symposium (CLS), Reading, Vereinigtes Königreich.
     
  • Syczewska, A. (2019, June 8.). Bilinguale Intervention im Bereich der Erzählfähigkeiten bei Kindern im Schulalter mit SES [Vortrag]. Konferenz „Dialog ohne Barrieren. Erfolgreiche Kommunikation im Kontext von Evidence Based Practice, Katowice, Polen.
     
  • Syczewska, A. (2021, March 10.). Multimodalität in der Kommunikation von Kindern im Zweitspracherwerb (PL: Multimodalność w komunikacji dzieci dwujęzycznych) [Keynote]. Konferenz Logopädie des wissenschaftlichen Nachwuchses (PL: Logopedia Młodych), Katowice, Polen.
     
  • Syczewska, A. & Licandro, U. (2019, March 6.). Erste Schritte in der neuen Umgebungssprache – Kommunikation zwischen neu immigrierten Kindern in der Kita mit ihren Peers und pädagogischen Fachkräften [Posterpräsentation]. Nachwuchstagung des Mercator-Instituts, Köln, Detuschland.
     
  • Syczewska, A. & Licandro, U. (2020, February 17.). Initiierungen der Joint Attention von Kindern mit Migrations- oder Fluchthintergrund in Interaktionen mit pädagogischen Fachkräften [Vortrag]. Nachwuchstagung des Mercator-Instituts, Köln, Deutschland.
     
  • Syczewska, A. & Licandro, U. (2020, June 25.). Second Language Acquisition in Early Child Education and Care: The Role of Children’s Initiatives [Posterpräsentation]. Conference of Multilingualism (COM), Reading, Vereinigtes Königreich.
     
  • Syczewska, A. & Licandro, U. (2020, September 26.). Multimodale Kommunikation von Kindern im Zweitspracherwerb im Kita-Alltag. Initiierungen von Peer-Interaktionen [Vortrag]. PdfK (Pädagogik der frühen Kindheit) Nachwuchstagung, Hannover, Deutschland.
     
  • Syczewska, A. & Licandro, U. (2020, November 19.). Multimodale Strategien zur Initiierung von Kommunikation im Freispiel – Eine quantitative Studie zu Kindern im Zweitspracherwerb [Posterpräsentation]. Nachwuchsschool „Sprachentwicklung und ihre Störungen“ im Rahmen von ISES 11, Marburg, Deutschland.
     
  • Syczewska, A. & Licandro, U. (2021, March 3.). Guck, der sieht wie ein Krokodil aus! Multimodale Initiativen von Kindern im Zweitspracherwerb im Rahmen des Sprachfördersettings Bilderbuchbetrachtung [Vortrag]. Nachwuchstagung des Mercator-Instituts, Köln, Deutschland.


 

Dissertation Project

Working title: Multimodal interactions of second language learners

Many children acquire German as a second language in everyday interactions with practitioners and peers in early childhood education and care institutions (Autor:innengruppe Bildungsberichtserstattung, 2022; DeHouwer, 2021). To successfully engage in these interactions, they use a range of gestural and multimodal communication tools in addition to verbal language skills (connections of gestures and language; Beaupoil-Hourdel, 2022; Rohlfing, 2019). To date, however, there is a lack of quantitative studies analyzing the forms of multimodal interaction of second language learners in everyday interactions with practitioners and peers. The dissertation project consists of two methodological papers and three empirical cross-sectional studies on the forms of multimodal interactions of second language learners in early childhood education and care settings. The first empirical study focuses on multimodal initiation strategies used in free play with peers. The second and third empirical study focuses on dyadic, dialogic reading between second language learners and practitioners. Findings highlight the central role of multimodal communication used by second language learners in early education settings.

International Activities

Since 03.2020 - Erasmus+ and Internationalisation Officer at the Institute for Special and Rehabilitation Education.

06.2019 - Erasmus+ Programme Mobility for Learners and Staff - Establishment of an Erasmus+ cooperation between Leibniz Universität Hannover and the Silesian University in Katowice, Mobility for Teaching Purposes (STA)

04.2019 - Research stay in Humanities Lab, Lund University (Sweden)

 

Aleksandra Kappenberg (Changed: 19 Jan 2024)  | 
Zum Seitananfang scrollen Scroll to the top of the page