Carolyn Tess Andermann
Carolyn Tess Andermann
Carolyn Tess Andermann
Project DivKids-PBS
Curriculum vitae
Professional Appointments
since 06.2019
Research associate in the project "Diversity in Day-Care Centres as a Pedagogical Challenge: Promoting Competencies of Children and Professionals through Program-Wide Positive Behavior Support (PW-PBS)"
Subproject 3: Promotion of the verbal interaction quality
Subproject leader: Prof. Dr. Ulla Licandro
Research group Heterogeneity and Diversity with Special Consideration to Inclusive Educational Processes, Department of Special Needs Education and Rehabilitation, School of Educational and Social Sciences, C. v. O. University of Oldenburg
11.2016 – 05.2019
Employee for everyday language education, inclusive pedagogics and cooperation with families in the federal program "Language-Daycare: Because Language is the Key to the World" (BMFSFJ)
Caritasverband Offenbach a/M e. V.
04.2013 – 01.2014
Student associate
Chair of Special Needs Education, area of specialisation: Language
Julius Maximilian University of Würzburg
Education
since 06.2021
Marte-Meo-Therapist, Caritas Altenoythe e. V.
02.2020 – 06.2020
Marte-Meo-Practitioner, Caritas Altenoythe e. V.
04.2009 – 05.2016
Studying Special Needs Education, area of specialisation: Language (major), English Linguistics (minor), Criminology (minor), degree: Magistra Artium (M.A.)
Julius Maximilian University of Würzburg
Affiliations
Deutsche Gesellschaft für Sprachheilpädagogik e. V.
Research Interests
- Interaction quality in (inclusive) early childhood education and care (ECEC)
- Language development and support of mono- and multilingual children
Publications
Andermann, C. T., Licandro, U., Hintz, A. M., Paal, M., Hatton, H., Morhardt, M., Kemler, E., Vierbuchen, M. C., Mudder, L., Speck, K., Hahn, A. M. & Prömper, H. (2022, June). Sprachförderung in Kindertageseinrichtungen: Aktuelle pädagogische Praxen, Einstellungen und Fortbildungsbedarfe frühpädagogischer Fachkräfte. Poster Presentation at the Tagung für Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler in Qualifikationsphasen of the Mercator Institute for Literacy and Language Education, University of Cologne.
Andermann, C. T. (2021, December). Sprachbildung und -förderung in Kindertageseinrichtungen. Guest lecture, Seminar "Lebenswelten und Wirkungsräume. Schwerpunkt: Kindertageseinrichtungen", C. v. O. University of Oldenburg.
Andermann, C. T. (2021, November). Marte Meo – eine videobasierte Entwicklungsunterstützung. Guest lecture, Seminar "Entwicklungsförderliche Interaktionen in der Kita", C. v. O. University of Oldenburg.
Morhardt, M., Paal, M., Hintz, A. M., Hatton, H., Vierbuchen, M. C., Mudder, L, Licandro, U., Andermann, C. T., Speck, K., Lüers, A. M. & Prömper, H. (2021, October). DivKids-PBS - Konzeption einer repräsentativen Fragebogenerhebung und Online-Fortbildungen zur bedarfsgerechten Förderung von Kindern und pädagogischen Fachkräften. Poster Presentation at the 56. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der DGfE. [Virtual Presentation].
Andermann, C. T. & Licandro, U. (2021, March). Interaktionsqualität im Kontext sprachlich-kultureller Diversität in deutschen Kindertageseinrichtungen. Presentation at the Tagung für Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler in Qualifikationsphasen of the Mercator Institute for Literacy and Language Education, University of Cologne. [Virtual Presentation].
Andermann, C. T. & Licandro, U. (2020, September). Interaktionsqualität im Kontext sprachlich-kultureller Diversität in deutschen Kindertageseinrichtungen. Poster Presentation at the 17. Jahrestagung der Nachwuchswissenschaftler_innen der Kommission Pädagogik der frühen Kindheit in der Sektion Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit der DGfE, Hanover. [Virtual Presentation].
Morhardt, M., Andermann, C. T., Mudder, L., Lüers, A., Hintz, A. M., Paal, M., Hatton, H., Licandro, U., Vierbuchen, M. C. & Speck, K. (2020, September). Diversität in Kindertageseinrichtungen als pädagogische Herausforderung (DivKids-PBS) - Förderung der Kompetenzen von Kindern und Fachkräften durch Mehrebenen-Prävention. Poster Presentation at the 17. Jahrestagung der Nachwuchswissenschaftler_innen der Kommission Pädagogik der frühen Kindheit in der Sektion Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit der DGfE, Hanover. [Virtual Presentation].
Hintz, A. M., Paal, M., Licandro, U., Vierbuchen, M. C., Speck, K., Morhardt, M., Andermann, C. T., Mudder, L. & Lüers, A. M. (2019, October). DivKids-PBS - Supporting Educators, and Culturally and Linguistically Diverse Learners in a Pre-school Setting in Germany Through an Culturally-Sensitive Adaptation of the Pyramid-Model. Presentation as part of the invited colloquium Supporting Culturally and Linguistically Diverse Learners Through Multi-Tiered Systems of Support – Current Efforts in Germany on Preschool and Primary School Level. Department of Special Education and Psychology at Texas A&M University, College Station, Texas, USA.