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Prof. Dr. Ulla Licandro
Carl von Ossietzky University Oldenburg
Ammerländer-Heerstraße 114-118
26111 Oldenburg

JJW 1-110

0441/798-5733

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Prof. Dr. Ulla Licandro

Head of the Working Group
Speaker of the Research and Training Group SPARK&nbsp
Member of the Steering Committee, Project "Dimensions of Diversity in Teacher Education"
Associated Member of the Cluster of Excellence Hearing 4all

Curriculum vitae

Education
 

02/2016

Leibniz Universität Hannover, Germany

Doctorate at the Department of Special Education 

08/2008-06/2010

University of Iowa, USA

Department of Communication Sciences & Disorders

Visiting Research Scholar/ Graduate Student

09/2006-01/2007

Eötvös Loránd University, Budapest, Hungary

Department of Special Education

Visiting Student

10/2004-03/2010

TU Dortmund, Germany

Diploma in Rehabilitation Pedagogy (Specialization in Speech-Language Therapy, Early Intervention)




Academic Appointments
 

02/2021 - present

Carl von Ossietzky Universität Oldenburg

Department of Special Needs Education and Rehabilitation

Tenured Professor for Heterogeneity and Diversity under Special Consideration of Inclusive Educational Contexts

09/2019 - 01/2021

Carl von Ossietzky Universität Oldenburg

Department of Special Needs Education and Rehabilitation

Assistant Professor

03/2016 -08/2019   

Leibniz Universität Hannover, Institute of Special Education, Department of Speech and Language Pedagogy and Therapy 

Post-Doctoral Researcher/ wissenschaftliche Mitarbeiterin

10/2017-09/2018    

Carl von Ossietzky Universität Oldenburg 

Department of Special Needs Education and Rehabilitation

Substitute Professorship (W2) for Language and Communication 

05/2013-08/2013    

Ohio State University, Crane Center for Early Childhood Research & Policy

Visiting Scholar

06/2010 -02/2016   

Leibniz Universität Hannover, Institute of Special Education, Department of Speech and Language Pedagogy and Therapy 

Research Associate (pre-doc)

Research Interests

  • Heterogeneity in language acquisition and communication (including multilingualism and developmental language disorders)
  • Socio-cultural dimensions of language development and use (esp. peer interactions)
  • Assessment and support of linguistic and communicative competencies (especially narrative skills and multimodal competencies)
  • Professionalization in inclusive educational settings (esp. daycare centers)
  • Didactics and strategies of inclusive language support (esp. teachers' language use)
  • Founding member of the research clusters "Advanced Language Acquisition" and "Intersectional Sensitivity", associated member of the Cluster of Excellence Hearing4all

Publications

Hardebeck, L., Ruigendijk, E., Grandon, B. & Licandro, U. (accepted). Erzählfähigkeiten von Kindern mit einer Hörbeeinträchtigung. Sprache - Stimme - Gehör

Licandro, U. (accepted). Sprache und Inklusion. In R. Markowetz (Hrsg.), Studienbuch Inklusion.

Licandro, U., Amet, B. & Goschler, J. (in press). Kohäsion und Mikrostruktur in Erzählungen zu einer Bildergeschichte von Kindern mit Deutsch als Erst- oder Zweitsprache. In D. Weltzien, H. Wadepohl, J. Hoffmann, I. Nentwig-Gesemann & S. Nickel (Hrsg.), Literacy. Forschung in der Frühpädagogik, B. 16. FEL-Verlag.

Licandro, U. (2023). Mehrsprachigkeit als sprachheilpädagogische Aufgabe. In A. Mayer & T. Ulrich (Hrsg.), Studienbuch Sprachheilpädagogik. Stuttgart: Kohlhammer.

Kemler, E., Licandro, U., Maichrowitz, S., Speck, K. & Thiele, A. (2023). Schulbegleitung im Rahmen eines Pool-Models – Bewertungen aus Handlungs- sowie Steuerungsperspektive. In M. Grummt, W. Kulik,  C. Lindmeier, V. Oelze & S. Sallat (Hrsg.), Partizipation, Wissen und Kommunikation im sonderpädagogischen Diskurs (S. 81-87). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Licandro, U. & Kappenberg, A. (2023). “Was ist ein Dinosinosaubier?” – Kommunikative Gestaltung von Peer-Interaktionen durch neu zugewanderte Kinder im ersten Jahr des Kita-Besuchs. In S. Schmölzer-Eibinger & B. Bushati (Hrsg.), Miteinander reden – Interaktion als Ressource für den Erst-, Zweit- und Fremdspracherwerb (S. 105-120). Weinheim: Beltz/Juventa.

Lüdtke, U., Ehlert, H. & Licandro, U. (2023). That’s What Friends Are For! Das relationale Potenzial von Peer-Interaktionen für den Deutscherwerb im vorschulischen Kontext sozialer, kultureller und sprachlicher Diversität. In S. Schmölzer-Eibinger & B. Bushati (Hrsg.), Miteinander reden – Interaktion als Ressource für den Erst-, Zweit- und Fremdspracherwerb (S. 121-152). Weinheim: Beltz/Juventa.

Licandro, U., Abuom, T. & Omari, D. (2023). Linguistically and culturally diverse children with language disorders in Sub-Saharan Africa – Approaches to service delivery. In U. Lüdtke, E. Kija & M. K. Karia (Eds.), Handbook of Communication Disabilities and Language Development in Sub-Saharan Africa (p. 469-478). Amsterdam: Springer. 

McLean, K., Lake, G., Wild, M., Licandro, U. & Evangelou, M. (2022). Perspectives on play and play-based learning: What do adults think play is? Australasian Journal of Early Childhood. DOI: 10.1177/18369391221130790

Dott, J. & Licandro, U. (2022). Sprachförderung von mehrsprachigen Kindern mit Beeinträchtigungen im Vorschulalter. In E. Wilken (Eds.), Zwei- und Mehrsprachigkeit bei Kindern mit kognitiven Beeinträchtigungen (p. 50-62). Stuttgart: Kohlhammer. 

Licandro, U. & Jungmann, T. (2022). "Erzähl doch mal..." - Förderung der Erzählfähigkeiten im inklusiven pädagogigschen Alltag. Sprachförderung und Sprachtherapie in Schule und Praxis, 2(2022), 135-140.

Kappenberg, A. & Licandro, U. (2022). More Than Words – How Second Language Learners Initiate and Respond During Shared Picture Book Reading Interactions. Early Child Development and Care, DOI: 10.1080/03004430.2022.2088740

Licandro, U. (2022). Förderung durch Peers. In A. Harr & B. Geist (Hrsg.), Handbuch Deutschunterricht in Theorie und Praxis (DTP), Band Sprachförderung in Kindertagesstätten (p. 186-198). Baltmannsweiler: Scheider Verlag Hohengeren. 

Kappenberg, A. & Licandro, U. (2021). The Other Side of the Story: Multimodale Initiierungen von Kindern im Zweitspracherwerb im Rahmen von Bilderbuchbetrachtungen. In D. Weltzien, H. Wadepohl, I. Nentwig-Gesemann & B. Gross (Eds.), Frühpädagogischen Alltag gestalten und erleben. Forschung in der Frühpädagogik, Bd. 14 (p. 145-172). FEL-Verlag.

Licandro, U. (2021). Erzählfähigkeiten von Kindern mit und ohne Förderbedarf in der Zweitsprache Deutsch. Forschung Sprache, 2/2021, 101-110.

Syczewska, A. & Licandro, U. (2021). Children who lead get the language they need!? Initiierungen von Peer-Interaktionen von Kindern im Zweitspracherwerb. Frühe Bildung, 10(2), 80-87.

Licandro, U. (2021). Mehrsprachige Kinder mit Sprachentwicklungsstörungen - Fragen, Erkenntnisse und Implikationen für die Praxis. Sprachförderung und Sprachtherapie in Schule und Praxis, 2(2021), 83-87.

Syczweska, A., Licandro, U., Beckerle, C. & Schulz, W. (2020). Sprachlich-kommunikative Kompetenzen von Kindern mit Migrations- oder Fluchthintergrund und frühpädagogischen Fachkräften – methodische Zugänge im NiKK-Projekt. In B. Bloch, L. Kluge, H. M. Trần & K. Zehbe (Eds.), Pädagogik der frühen Kindheit im Wandel. Gegenwärtige Herausforderungen und Wirklichkeiten in frühpädagogischen Handlungsfeldern (p. 148-168). Weinheim: Beltz/Juventa.

Syczewska, A. & Licandro, U. (2020). Bilinguale Kinder – bilinguale Intervention? Therapie der Erzählfähigkeiten bei Kindern mit Sprachentwicklungsstörungen. Forschung Sprache1(2020), 30-43.

Lüdtke, U., Stitzinger, U. & Licandro, U. (2019). Spracherwerb als Schlüsselqualifikation. Forschungsperspektiven auf Cultural and Linguistic Diversity. Unimagazin. Migration – Perspektiven der Forschung. Forschungsmagazin der LUH 3/4, 52-55.

Licandro, U. (2018). Mehrsprachigkeit in (Inter-)Aktion: Peer-Potenziale für inklusive Sprachförderung und Sprachtherapie. In A. Blechschmidt & U. Schräpler (Hrsg.), Mehrsprachigkeit in Logopädie und Unterricht (Treffpunkt Logopädie, Band 5) (p. 193-202). Basel: Schwabe.

Licandro, U. (2018). Home Language Support for Dual Language Learners with Language Impairment: A Systematic Review. EBP Briefs 12(6), 1-10. Bloomington, MN: NCS Pearson Inc.

Licandro, U. & Schmitt, M. B. (2017). Was wirkt wie? Prädiktoren für den Erfolg sprachtherapeutischer Intervention. In M. Grohnfeldt (Hrsg.), Kompendium der akademischen Sprachtherapie und Logopädie, Bd. 3, Störungsbezogene Kompetenzen (p. 21-32). Stuttgart: Kohlhammer.

Lüdtke, U. & Licandro, U. (2017). Die Rolle der Peer-Group für die frühe Sprachbildung. Frühe Kindheit, 20(2), 39-45.

Lüdtke, U. & Licandro, U. (2017). Peers in KiTa-Gruppen – Potenziale für die Sprachförderung erkennen und nutzen. In nifbe (Hrsg.), MehrSprache im frühpädagogischen Alltag - Potenziale erkennen, Ressourcen nutzen (p. 72-80). Freiburg: Herder.

Licandro, U. (2016). Narrative Skills of Young Dual Language Learners. Acquisition and Peer-Mediated Support in Early Childhood Education and Care. Wiesbaden: Springer VS.

Licandro, U. (2016). Die Analyse narrativer Fähigkeiten von ein- und mehrsprachigen Kindern. In U. Stitzinger, S. Sallat & U. Lüdtke (Eds.), Sprache und Inklusion als Chance?! - Expertise und Innovation für Kita, Schule und Praxis (p. 349-354). Idstein: Schulz-Kirchner.

Licandro, U. (2016). Peer-Interaktionen in der inklusiven Kindertageseinrichtung als Motor für die Entwicklung ein- und mehrsprachiger Kompetenzen. Gemeinsam leben. Zeitschrift für Inklusion, 03(2016), 142-149.

Licandro, U. & Lüdtke, U. (2016). Die Rolle der Kindergruppe. Sprachbildung und Sprachförderung unter Peers. Betrifft Kinder, 08(09), 10-13.

Becker, T. & Licandro, U. (2014). Prototypische Problembilder beim Erzählenlernen: Fallbeispiele mit Bezug auf Förderung und Therapie. Sprachförderung und Sprachtherapie in Schule und Praxis, 3, 140-146.

Licandro, U. (2014). Peerbeziehungen im Vorschulalter - Chancen für Sprachförderung und Sprachtherapie. In S. Sallat, M. Spreer & C. W. Glück (Eds.), Sprache professionell fördern: kompetent-vernetzt-innovativ (335-340). Idstein: Schulz-Kirchner.

Licandro, U. (2014). Zur Situation der sprachtherapeutischen Versorgung in ausgewählten Ländern am Beispiel der USA. In M. Grohnfeldt (Hrsg.),Grundwissen der Sprachheilpädagogik und Sprachtherapie. Gemeinsamkeiten und Unterschiede (p. 151-155). Stuttgart: Kohlhammer.

McGregor, K. K.; Licandro, U.; Arenas, R.; Eden, N., Bean, A. & Collison, E. (2013). Why Words are Hard for Adults with Developmental Language Impairments. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 56, 1845-1856.

Licandro, U. & Lüdtke, U. (2013). Peer-Interaktionen – Sprachbildung in und durch die Gruppe. Nifbe Themenheft zum Bildungsschwerpunkt „Übergang KiTa – Grundschule“. ISBN 978-3-943677-05-8

Lüdtke, U. & Licandro, U. (2013). Schulische Sprachförderung und Sprachtherapie in Zeiten der Inklusion – Was können wir voneinander lernen? International Round Table. Praxis Sprache, 58, 261-265.

Licandro, U. & Lüdtke, U. (2012). „With a little help from my friends…“ - Peers in Sprachförderung und Sprachtherapie mit mehrsprachigen Kindern. L.O.G.O.S. Interdisziplinär 4, 288-295.

Lüdtke, U. & Licandro, U. (2012). Die inklusive Schule als Arbeitsfeld für akademische Sprachtherapeutinnen?! - Ein Interview mit ASHA-Expertinnen aus den USA. Sprachheilarbeit, 57, 164-166.

Licandro, U. (2012). Peer-Learning in der Sprachförderung bei kultureller und sprachlicher Vielfalt. „Sprache inklusiv“. Beiträge zum Bundesfachkongresses vom 20.-21. April 2012 in Aachen (p. 1-6). Würzburg: Verband Sonderpädagogik.

Licandro, U. & Lüdtke, U. (2011). 'Peer Tutoring' als kultur-sensitiver und ressourcenorientierter Interventionsansatz in Fördersituationen mit mehrsprachigen Kindern. In K. Rosenberger (Hrsg.), Sprache aufbauen – Grenzen abbauen (p. 79-86). Wien: Lernen mit Pfiff.

Peer Review

  • DFG
  • Journal of Speech, Language, and Hearing Research
  • Journal of Educational Science
  • Research in Early Childhood Education (FiF)
  • Member of the scientific advisory board of the journals Praxis Sprache and Forschung Sprache
  • Member of the dbs Ethics Commission
Aleksandra Kappenberg (Changed: 19 Jan 2024)  | 
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