Research on Research-Based Learning

Evaluation and Effectiveness Research on Research-Based Learning

The Evaluation and Effectiveness Research focuses on providing academic support for for research-based learning at the University of Oldenburg and examines the impact of such forms of teaching and learning.

In addition to general questions about research-based learning which are an integral part of all internal evaluations surveys, we also conduct special surveys for students and instructors that target specifically this type of teaching and learning. Results are used for further improving of teaching and learning formats, for quality assurance and for highlighting research-based learning as a feature of the education profile forschen@studium at the University of Oldenburg.

Furthermore, we cooperate closely with AG Forschendes Lernen  in the dghd (Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik – German Association for Educational and Academic Staff Development in Higher Education).

The Evaluation and Effectiveness Research is also home of the Working Paper series whose editorial board is part of the AG Forschendes Lernen within the dghd

forschen@studium Team's Publications

  • Haberstroh, S., & Petersen, M. (2020): Publikationsformate im Forschenden Lernen. In: Wulf, C., Haberstroh, S., & Petersen, M. (Hrsg.): Forschendes Lernen. Theorie, Empirie, Praxis (290-297). Wiesbaden: Springer VS. (Link zur Open Access Publikation
     
  • Marín, V. I. (2018): Research-based Learning enhanced by Technology in Higher Education: a comparative analysis of tools. XXI Congreso Internacional Edutec 2018. En: Carrera, F. X., Martínez Sánchez, F., Coiduras, J. L., Brescó, E., & Vaquero, E. (Ed.): EDUcación con TECnología: un compromiso social. Aproximaciones desde la investigación y la innovación (76-80). Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, Palma de Mallorca: Asociación EDUTEC. (Digitale Ausgabe).
     
  • Marín, V. I. (2019): Research-based Learning enhanced by Technology in Higher Education: a Comparative Analysis of Tools. En: Vaquero, E., Brescó, E., Coiduras, J. L., & Carrera, F. X. (Ed.): EDUcación con TECnología: un compromiso social. Iniciativas y resultados de investigaciones y experiencias de innovación educativa (459-471). Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, Palma de Mallorca: Asociación EDUTEC. (Digitale Ausgabe)
     
  • Marín, V. I. (2020): Research-based learning in education studies: Design inquiry using group e-Portfolios based on blogs. Australasian Journal of Educational Technology, 36(1), 1-19. (Digitale Ausgabe)
     
  • Marín, V. I. (2020): Technology-enhanced Learning Design of a Pre-service Teacher Training Course in a Research-based Learning context. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l’Educació, 1(3), 14-26. (Digitale Ausgabe)
     
  • Marín, V. I. (2021): Using concept maps to structure a small-scale literature review: an approach to research-based learning in pre-service teacher education. Research in Education and Learning Innovation Archives, 27,1-18.
     
  • Marín, V. I., & Schirmer, C. (2018): Design of a teacher-training workshop to support research-based learning processes with digital media. In: Nils, N., Walther, P., & Martin, S. (Hrsg.): Forschendes Lernen. The Wider View. Eine Tagung des Zentrums für Lehrerbildung der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster vom 25. bis 27.09.2017. Schriften zur Allgemeinen Hochschuldidaktik. Band 3. (99-111). Münster: WTM-Verlag.
     
  • Riewerts, K., Weiß, P., Wimmelmann, S., Saunders, C., Beyerlin, S., Gotzen, S., Linnartz, D., Thiem, J., & Gess, C. (2018): Forschendes Lernen entdecken, entwickeln, erforschen und evaluieren. die Hochschullehre 4, 389-406. (PDF)
     
  • Schirmer C., & Marín V. (2020): Die Gestaltung Forschenden Lernens mit digitalen Medien. In: Wulf, C., Haberstroh, S., Petersen, M. (Hrsg.): Forschendes Lernen. Theorie. Emperie. Praxis. (280-288). Wiesbaden: Springer VS. (Link zur Open Access Publikation)
     
  • Thiem, J., & Gess, C. (2020): Wie kann Forschendes Lernen evaluiert werden? In: Wulf, C., Haberstroh, S., Petersen, M. (Hrsg.): Forschendes Lernen. Theorie, Empirie, Praxis (190-206). Wiesbaden: Springer VS. (Link zur Open Access Publikation)
     
  • Thiem, J., Preetz, R., & Haberstroh, S. (2020): Forschendes Lernen im Student Life-Cycle. Eine Panelstudie zur Weiterentwicklung des Lehrprofils der Universität Oldenburg. In Pohlenz, P., Mitterauer, L., & Harris-Huemmert, S. (Hrsg.): Qualitätssicherung im Student Life-Cycle (81-93). Münster: Waxman.
     
  • Thiem, J., Preetz, R., & Haberstroh, S. (2020): ‘Warum soll ich forschen?’ - Wirkungen Forschenden Lernens bei Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für Hochschulentwicklung 15 (2): 187–207. (Digitale Ausgabe)
     
  • Thiem, J., Preetz, R., & Haberstroh, S. (submitted): How research-based learning affect student’s research competences. Evidence from a multidisciplinary longitudinal study.
     
  • Wulf. C. (2019): “From Teaching to Learning”: Characteristics and Challenges of a Student-Centered Learning Culture. In: Mieg, H. A. (Ed.): Inquiry-based learning — undergraduate research: The German multidisciplinary experience (47-55). Cham: Springer. (Translation of Mieg & Lehmann, 2017).
     
  • Wulf, C., Haberstroh, S., & Petersen, M. (Hrsg.) (2020): Forschendes Lernen. Theorie, Empirie, Praxis. Wiesbaden: Springer VS. (Link zur Open Access Publikation)
     
  • Wulf, C., Haberstroh, S., & Petersen, M. (Hrsg.) (2020): Überblick. In: Forschendes Lernen. Theorie, Empirie, Praxis (1-7). Wiesbaden: Springer VS. (Link zur Open Access Publikation)
     
  • Wulf, C., Thiem, J., & Gess, C. (2020): Motivationale Faktoren im Wirkungskontext von Forschendem Lernen. In: Wulf, C., Haberstroh, S., & Petersen, M. (Hrsg.): Forschendes Lernen. Theorie, Empirie, Praxis (132-147). Wiesbaden: Springer VS. (Link zur Open Access Publikation)
(Changed: 2021-10-12)