Paula Hammer
Paula Hammer
Paula Hammer
I am a research assistant at Carl von Ossietzky University of Oldenburg. My research is embedded in the field of emotional-social development with a focus on the perception and observation of internalising behavioural problems as well as support and counselling services in the area of emotional and social development.
Research interests:
- Perception and observation of internalising behavioural problems
- Support and counselling services in the field of social-emotional development
- School-based prevention and intervention in the area of behavioural problems
Paula Hammer
Curriculum vitae
Academic work experience
from 06/2023
Research assistant (promotion of young scientists in phase I) in the department of Pedagogy and Didactics of emotional and social development with special consideration of inclusive educational processes at the Institute for Special and Rehabilitation Education, Carl von Ossietzky University
10/2022 - 06/2023
Assistant Lecturer at the Department of Pedagogy and Didactics of Emotional and Social Development with special regard to inclusive educational processes at the Institute for Special and Rehabilitation Education, Carl von Ossietzky University Oldenburg
2019 - 2021
Student Assistant in the Department of Pedagogy and Didactics of Emotional and Social Development with special regard to inclusive educational processes at the Institute for Special and Rehabilitation Education and at the Institute for Pedagogy - Department of Teaching and Learning Research, Carl von Ossietzky University Oldenburg
Work experience
since 2022
Training as a child and adolescent psychotherapist with a focus on depth psychology, C3L, Carl von Ossietzky University Oldenburg
2019 - 2023
Work as a teacher and pedagogical assistant at special schools with a special focus on emotional social development (Westerstede, Varel)
Training/ degrees
10/2019 - 01/22
Master of Education, Master degree in Special Education and German with the focus on emotional social development (EsE) and mental development (gE), Carl von Ossietzky University Oldenburg, Germany
08/2018 - 02/2019
Erasmus semester abroad at Rijksuniversiteit Groningen, Faculty of Behavioural and Social Sciences/ Psychology
10/2016 - 02/2020
Bachelor of Arts, Bachelor degree in Special Education and German, Carl von Ossietzky University Oldenburg
Lectures
Winter term 2025 / 2026
Summer term 2025
Winter term 2024 / 2025
Summer term 2024
Winter term 2023 / 2024
Summer term 2023
Winter term 2022 / 2023
Publications
Researchgate: https://www.researchgate.net/profile/Paula-Hammer
ORCID: https://orcid.org/0009-0009-8203-1356
Hammer, P., Leidig, T., Vösgen-Nordloh, M. & Bolz, T. (2025). Internalisierende Verhaltensprobleme in der Schule – eine qualitative Interviewstudie zu subjektiven Wissensbeständen sowie Erfahrungen von Lehrkräften an Förder- und Regelschulen. Wissenschaftliche Jahreszeitschrift Emotionale und Soziale Entwicklung (ESE) in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen. http://doi.org/10.35468/6178-04
Wilke, J., Eilts, J., Bolz, T., Hammer, P. & Bäker, N. (2024). Wie fühlst du dich bei (un)moralischen Entscheidungen? Die moralische Identität, Emotionen und Urteile von Jugendlichen. Wissenschaftliche Jahreszeitschrift Emotionale und Soziale Entwicklung (ESE) in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen. https://doi.org/10.35468/6103-02 (Peer-reviewed)
Beiträge auf wissenschaftlichen Konferenzen:
Hammer, P., Bolz, T. & Eilts, J. (2025). Affektive Schüler:in–Lehrkraft-Beziehung, internalisierende Probleme und emotionales Wohlbefinden bei Jugendlichen an Regelschulen. Herbsttagung der AESF (Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung), 21.-22. November 2025 in Dortmund.
Hammer, P. & Bolz, T. (2024). Internalisierende Verhaltensprobleme in der Schule – Subjektive Perspektive von Förder- und Regelschullehrkräften. 16. Dozent*innentagung im Förderbereich Soziale und Emotionale Entwicklung, Mai 2024 in Berlin.
Hammer, P., von Düring, U. & Bolz, T. (2023). Internalisierende Verhaltensprobleme bei Schüler*innen mit und ohne Bedarf an sonderpädagogischer Unterstützung in der emotionalen und sozialen Entwicklung. Herbsttagung der AESF (Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung), 03-04. November 2023 in Münster.