Dr. Alissa Schüürmann
Dr. Alissa Schüürmann
Dr. Alissa Schüürmann
Research Focus
- Embedded instruction using picture books and games
- (Early) development and promotion of mathematical skills
- Learning support for dyscalculia, reading and/or spelling disorders
Doctoral Thesis Topic (completed)
Everyday support for mathematical precursor skills in cases of developmental risks – evaluation of a support measure in the transition from kindergarten to school
Curriculum vitae
2010 - 2015
Studies: Special Needs Education (Learning Disabilities, Emotional and Behavioral Disorders) and Protestant Theology at Carl von Ossietzky University Oldenburg
2015
Graduated from Carl von Ossietzky University Oldenburg with a Master of Education degree
2015 - 2017
Lecturer at the Chair of Pedagogy and Didactics for Learning Disabilities (Prof. Dr. Clemens Hillenbrand)
Since 2017
Research assistant at the Chair of Pedagogy and Didactics for Learning Disabilities (Prof. Dr. Clemens Hillenbrand)
2019
Completion of doctoral thesis on “Everyday promotion of mathematical precursor skills in the presence of developmental risks – evaluation of a support measure in the transition from kindergarten to school”
08/2021 - 11/2022
Parental leave
Lectures
Winter term 2025 / 2026
Publications
ORCID:
https://orcid.org/0000-0002-1314-0884
Monographs:
Sale, Alissa (2019). Alltagsnahe Förderung mathematischer Vorläuferfertigkeiten bei vorliegenden Entwicklungsrisiken: Evaluation einer Fördermaßnahme in der Transition Kindergarten-Schule. Dissertation, Universität Oldenburg.
oops.uni-oldenburg.de/4064/
Articles:
Schüürmann, A. & Hillenbrand, C. (2025). Lerntherapie - ein rehabilitationspädagogisches Handlungsfeld. In W. Stöhr, M. Podszus & G.C. Schulze, Rehabilitationspädagogik. Handlungsfelder im Wandel (S. 171-185). Bad Heilbrunn: Klinkhardt. https://doi.org/10.25656/01:33882
Schulden, M. & Schüürmann, A. (2025). Reflexion von Praxiserfahrungen im Lehramtsstudium. In T. Seidl, E. Scherer, H. Müller, N. Böddicker & P. Bernardi, Die Methode LEGO® SERIOUS PLAY® an Hochschulen: Einführung und Praxisbeispiele (S. 106-107). Düsseldorf: hhu books. https://doi.org/10.24336/hhubooks.151
Schüürmann, A.; Pöchmüller, V. & Augustin, J. (2025). Förderung mit digitalen Audiostiften in inklusiven Settings. Chancen, Grenzen, Perspektiven. Zeitschrift für Heilpädagogik, 76(4), 139-147.
Goagoses, N.; Schüürmann, A.; Pöchmüller, V. & Hillenbrand, C. (2025). Cognitive Emotion Regulation and Problematic Video Gaming During Adolescence, Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000303
Schüürmann, A. (2023). Emotionales Lernen im Anfangsunterricht. Der Gefühlswetterbericht und das Stimmungsherz, Sachunterricht Weltwissen (2), 16-21.
Schüürmann, A. & Goagoses, N. (2022). Perceived Social Support and Alcohol Consumption during Adolescence: A Path-Analysis with Internalizing and Externalizing Behaviour Problems, Emotional and Behavioural Difficulties, 27 (4), 297-309. DOI: 10.1080/13632752.2022.2148880
Sale, A.; Schell, A.; Koglin, U. & Hillenbrand, C. (2018). Einflussfaktoren mathematischer Kompetenzen vor Schuleintritt. Empirische Sonderpädagogik, (4), 370-387.
Podcast:
Wissen schafft lehrKRAFT (2024). Herausforderungen beim Übergang vom Kindergarten in die Schule: https://open.spotify.com/episode/1li8b8q8KmiuXu6oG7yN3o?si=64d65c75c7cb403a
Presentations:
Schüürmann, A. & Goagoses, N. (2020). Soziale Unterstützung im Jugendalter: Einfluss auf Verhalten, Schulbesuch und Substanzmittelkonsum. Vortrag auf der Tagung der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF), Universität Potsdam (06.11.2020). (peer-reviewed)
Sale, A. & Hillenbrand, C. (2019). Bilderbücher fördern Mathe! Ergebnisse einer experimentellen Studie zu einem leitfadengestützten Treatment. Vortrag auf der Tagung der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF), Universität Fribourg, Schweiz (14.06.2019). (peer-reviewed)
Sale, A. (2017). Alltagsnahe Förderung mathematischer Vorläuferfertigkeiten mit Bilderbüchern. Vorstellung einer Studie und Möglichkeiten der Dissemination. Vortrag beim Fachgespräch Lernen, Universität zu Köln (10. Juni 2017).
Poster Presentations:
Schüürmann, A., Pöchmüller, V., Schulden, M. & Müller, M. (2025). Mathe spielerisch mit tiptoi® lernen - Erste Ergebnisse einer Pilotstudie. Posterpräsentation auf der Tagung der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF), Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (09.05.2025).
Goagoses, N., Schüürmann, A., Pöchmüller, V. & Hillenbrand, C. (2024). Social Media Distraction during Schoolwork: Differences between Gender, Grade-Level, and School-Forms. Posterpresentation at the DGPs Congress, Vienna (September 16th to 19th 2024).
Goagoses, N. & Schüürmann, A. (2021). Adolescents’ perceived social support, emotion regulation strategies, and behavior problems: A cross-sectional path analysis [Poster]. Workshop on Aggression, Turku, Finland/Online (November 2021).
Schulden, M., Sale, A., Käter, C. & Hillenbrand, C. (2019). Alle im Blick?! Aufmerksamkeitserfassung im Klassenzimmer mittels Eye-Tracking. Posterpräsentation auf der Tagung der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF), Universität Fribourg, Schweiz (15.06.2019).
Daumal, F.; Sale, A. & Hillenbrand, C. (2017). Alltagsnahe Förderung mathematischer Vorläuferfähigkeiten mit Bilderbüchern im Vorschulalter - Erste Ergebnisse einer Längsschnittstudie. Posterpräsentation auf der AESF-Tagung, Universität Rostock (12.05.2017).
Sale, A., Daumal, F. & Hillenbrand, C. (2016). Embedded Instruction with Storybooks to Enhance Numerical Skills. First results of a study with pre-schoolers in Germany. Posterpresentation at the Learning Disabilities Worldwide (LDW)-Conference, University of Sunderland London (September 10th 2016).