Prof. Dr. Clemens Hillenbrand

Department of Special Needs Education and Rehabilitation  (» Postal address)

A01-1-101 (» Adress and map)

Anmeldung über Stud-IP

+49 441 798-4623  (F&P

Prof. Dr. Clemens Hillenbrand

Prof. Dr. Clemens Hillenbrand is a university lecturer in Education and Didactics for Learning Disabilities at the Institute of Special Needs Education and Rehabilitation at the University of Oldenburg.

As a proven expert in special education, his research focus is on inclusive education, the development and evaluation of evidence-based prevention and intervention concepts (especially for learning difficulties and behavioural problems) and the promotion of skills in learning and emotional and social development. A current research focus is the qualification of teachers for history lessons in inclusive classes (KLUG projects, funded by the BMBFSJ). As part of an ERASMUS programme, he is also leading the ENAIBLE project, an international co-operation on the use of generative artificial intelligence to support learners with disabilities.

As part of his academic activities at the University of Oldenburg, where he has worked since 2009, Prof. Hillenbrand is intensively involved in international projects. His significant involvement in several projects to develop the skills of teachers at 5 universities in Iraq (funded by the DAAD) supports the development of special education institutes and degree programmes.

As part of the "Further education in special needs education" programme in co-operation with the C3L, he takes on the tasks of scientific director.

Prof. Dr. Clemens Hillenbrand

Curriculum vitae

Vita

  • 2015 bis 2019: Direktor des Instituts für Sonder- und Rehabilitationspädagogik, Fakultät für Bildungs- und Sozialwissenschaften, Carl-von-Ossietzky Universität Oldenburg
  • Seit 2009: Inhaber des Lehrstuhls für Pädagogik und Didaktik bei Beeinträchtigungen des Lernens, Carl-von-Ossietzky Universität Oldenburg
  • 2003 bis 2009: Lehrstuhl für Erziehungshilfe und sozial-emotionale Entwicklungsförderung am Department Heilpädagogik der Universität zu Köln
  • 2007 bis 2017: Schriftleiter der Zeitschrift für Heilpädagogik und Mitglied im Bundesvorstand des vds (Verband Sonderpädagogik e.V.)
  • 2006: Preisträger im USAble Wettbewerb der Körber-Stiftung Hamburg mit dem KlasseKinderSpiel zur Prävention von Verhaltensstörungen.
  • Wissenschaftlicher Assistent an der Ludwig-Maximilians-Universität München
  • Studium und Promotion im Fach Sonderpädagogik an der Universität Würzburg
  • praktische Tätigkeit als Sonderschullehrer an verschiedenen Sonderschulen

Mitgliedschaften

  • vds (Verband Sonderpädagogik e.V.)
  • Vorsitzender der Heilpädagogischen Akademie e.V., Köln

Research Interests

Forschungsschwerpunkte

  • Inklusive Bildung
  • Kompetenzförderung in der emotionalen und sozialen Entwicklung
  • Evidenzbasierte Lernförderung
  • Prävention von Dropout und Schulabbruch
  • Classroom Management
  • Evaluation von Lernmaterialien für inklusive Bildung

Publications

Number of results: 1-90 of 90

Webmaster (Changed: 12 Dec 2025)  Kurz-URL:Shortlink: https://uol.de/p8215en
Zum Seitananfang scrollen Scroll to the top of the page