Kontakt

Tina Grummel, Projektkoordinatorin

+49 (0)441 798-2457

DAAD Projekt Lehramt.International

Teaching Across Borders

Teaching Across Borders

Teaching Across Borders, kurz TAB, ist eine internationale virtuelle Lehrveranstaltung. Sie umfasst die Beobachtung und Analyse von Unterricht sowie die Einführung in die Unterrichtsplanung bis hin zu der Erstellung eigener Unterrichtsentwürfe. Teaching Across Borders online ist eine Art virtuelles Auslandsschulpraktikum, das der Erweiterung der Methoden- und Fachkompetenz der Lehramtsstudierenden sowie der Internationalisierung ihrer Ausbildung dient.
Beteiligt sind Studierende und Lehrende der Universitäten Oldenburg, Groningen und der Nelson Mandela University (Südafrika) sowie Lehrkräfte aus den drei Ländern.

Wann?

TAB I 19. Mai 2022 12-16 Uhr

TAB II 16. September 2022 13-16 Uhr

TAB III Teilnahme an einer Veranstaltung der internationalen hybriden Winter School des Projekts Lehramt.International (an einem der Tage zwischen 7. und 9. November 2022)

Wer sich anmeldet, wird um Teilnahme an allen drei Terminen gebeten.

Wo?

Digital (virtueller Ort wird nach Anmeldung bekannt gegeben)

Wer kann sich anmelden und wie?

Bevorzugt können sich Master of Education Studierende sowie fortgeschrittene Bachelor Studierende der drei Universitäten bis zum 13. Mai 2022 anmelden.

Bitte geben Sie bei Ihrer Anmeldung (per Mail s.u.) Folgendes an: Studiengang, Fächer, Fachsemester, Geburtsdatum

Studierende der Uni Oldenburg:

Studierende der Uni Groningen:

Studierende der Nelson Mandela University:

Wer ist dabei?

Dr. Heloise Sathorar (NMU)

Dr. Heloise Sathorar is the Head of Department for Secondary School Education (PGCE and BEd SP & FET) in the Faculty of Education at the Nelson Mandela University. Her research interest includes critical pedagogy, teacher education, higher education and critical community engagement. She has also done research in Accounting Education, and Entrepreneurship Education. Her most recent work is: Decolonizing the colonized mindset: Reflecting on lecturer dispositions to decolonize teacher education (JOE).

Prof. Dr. Till-Sebastian Idel (UOL)

Professor for School Pedagogy and General Didactics

School of Educational and Social Sciences, Department of Educational Sciences, University of Oldenburg

The focus of my empirical research is on practices of teaching, school and classroom change in development processes in context with changing educational policies and especially in progressive schools, and the embedded professionalization of teachers. My research is based in theories of practice and theories of subjectivation. I’m using methods of qualitative research.

Dr. Alex van den Berg (RUG)

Alex van den Berg is a teacher educator for Chemistry at the University of Groningen. He is also a secondary school teacher in Groningen and works for a consortium of schools on the theme of ‘active learning’. He coordinates a group of teachers who are doing evidence informed research in their schools.

Katharina Kaschel (UOL)

Katharina Kaschel, Assistant to Study and Teaching Coordinator, Geschäftsstelle des Zentrums für Lehrkräftebildung - Didaktisches Zentrum (Centre for Teacher Education), University of Oldenburg, Germany

Tina Grummel (UOL)

Tina Grummel, Project coordinator, University of Oldenburg, Germany

Teaching Across Borders 2021

Programm Lesson Studies Workshop I (Mai)

Programm Lesson Studies Workshop II (September)

(Stand: 11.05.2022)