Kontakt
Interview mit Prof. Heloise Sathorar
Videobeitrag von Friederike Ulses zu TAB
Teaching Across Borders
Teaching Across Borders
Teaching Across Borders, kurz TAB, ist eine internationale virtuelle Lehrveranstaltung. Sie umfasst die Beobachtung und Analyse von Unterricht sowie die Einführung in die Unterrichtsplanung bis hin zu der Erstellung eigener Unterrichtsentwürfe. Teaching Across Borders ist eine Art virtuelles Auslandsschulpraktikum, das der Erweiterung der Methoden- und Fachkompetenz der Lehramtsstudierenden sowie der Internationalisierung ihrer Ausbildung dient.
Beteiligt sind Studierende und Lehrende der Universitäten Oldenburg, Groningen, der NHL Stenden und der Nelson Mandela University (Südafrika) sowie Lehrkräfte aus den drei Ländern.
Warum?
- Sie üben sich in der Unterrichtsplanung, ein Mehrwert für’s spätere Referendariat.
- Sie erhalten einmalige Einblicke in echte Klassen in Südafrika und den Niederlanden. Das ist wie ein Schulpraktikum im Ausland ohne Reisekosten.*
- Sie sind an einem der Tage der internationalen Winter School dabei und lernen neben einem vielseitigen Konferenzformat Studierende und Lehrende von den Partnerunis Groningen und Nelson Mandela University (Südafrika) persönlich kennen.
* Möchten Sie trotzdem verreisen, bewerben Sie sich auf eines der Stipendien.
Wann und wo?
TAB I 24. Mai 2024 (Freitag) in Groningen 11 bis 16 Uhr
TAB II 20. September 2024 (Freitag) 13 bis 16 Uhr
TAB III 21. November 2024 (Donnerstag) während der (hybriden) Winter School in Oldenburg (genaue Zeit wird noch angekündigt)
Wer sich anmeldet, wird um Teilnahme an allen drei Terminen gebeten.
Für wen?
Bevorzugt Master of Education Studierende sowie fortgeschrittene Bachelor Studierende.
Bei Interesse melden Sie sich bei der verantwortlichen Person Ihrer Hochschule:
Studierende der Uni Oldenburg: tina.grummel@uol.de
Studierende der Uni Groningen: a.c.van.den.berg@rug.nl
Studierende der Nelson Mandela University: heloise.sathorar@mandela.ac.za
Studierende der NHL: robert.smit@nhlstenden.com
Wer ist dabei?
Dr. Heloise Sathorar (NMU)
Prof. Heloise Sathorar is Executive Dean of the Faculty of Education at the Nelson Mandela University. She is also the Head of Department for Secondary School Education (PGCE and BEd SP & FET) in the Faculty of Education. Her research interest includes critical pedagogy, teacher education, higher education and critical community engagement. She has also done research in Accounting Education, and Entrepreneurship Education. Her most recent work is: Decolonizing the colonized mindset: Reflecting on lecturer dispositions to decolonize teacher education (JOE).
Prof. Dr. Till-Sebastian Idel (UOL)
Professor for School Pedagogy and General Didactics
School of Educational and Social Sciences, Department of Educational Sciences, University of Oldenburg
The focus of my empirical research is on practices of teaching, school and classroom change in development processes in context with changing educational policies and especially in progressive schools, and the embedded professionalization of teachers. My research is based in theories of practice and theories of subjectivation. I’m using methods of qualitative research.
Dr. Alex van den Berg (RUG)
Alex van den Berg is a teacher educator for Chemistry at the University of Groningen. He is also a secondary school teacher in Groningen and works for a consortium of schools on the theme of ‘active learning’. He coordinates a group of teachers who are doing evidence informed research in their schools.
Robert-Jan Smit (NHL Stenden)
Robert-Jan Smit (M.Ed.) is a teacher educator in the teacher trainer programme bachelor and master of English, at the Dutch NHL Stenden University of Applied Sciences (Leeuwarden/Groningen). The subjects he teaches range from Arts in Context to Applied Linguistics, and from Discourse Analysis to Teaching Writing. He also supervises bachelor theses. Robert-Jan has 21 years of experience teaching English at a Dutch secondary school. Of those 21 years, 15 were spent teaching and developing the subject of English within the framework of the International Baccalaureate’s Middle Years Programme (IB-MYP) in the bilingual department. Content and Language Integrated Learning (CLIL) is a field of strong interest.
Tina Grummel (UOL)
Tina Grummel, Project manager, University of Oldenburg, Germany