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Ammerländer Heerstraße 114-118 
26129 Oldenburg

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Annika Raapke

 

 

Forschungsprojekt

The Value and Reality of a Cheese. Consumer Practices and Desire in Colonial Saint Domingue, 1777.

Abstract

Consumerism in 18th century colonial societies, especially of imported goods, has not received much attention in historiography; the focus usually lies on the slavery- and exploitation-based production of colonial goods and their consumption in Europe. However, colonies were consumer markets, too, but in a way de-centered, highly contingent and situative markets; always depending on a ship actually arriving there, especially in times of war or bad weather. Also, apart from staple goods such as wine, spirits, and flour, ships’ cargoes often had to be comprised of assorted, miscellaneous goods that were available, even though merchants’ letters often contained recommendations as to what should be imported – in 1778, for example, a merchant from Martinique told his partner in France that he should definitely (and somewhat surprisingly) send fashionable accessories such as pink gloves to the Caribbean in view of the impending war. Anyhow, Merchants’ correspondences also indicate that used European goods were sold in the Caribbean – in 1781, two sisters who ran their own fashion shop in Martinique imported used sequins from France to re-sell in the colony.

In this project, I want to examine the consumers and consumption practices of Cap Français in the early summer of 1777. In a thorough microhistorical study, I want to try and approach consumers’ desires, their divergent or ambiguous concepts of value, and the part which consumer practices, especially the consumption of imported goods, played in the creation, perpetuation, modification and change of the socio-material arrangements of the colonial Caribbean. In a methodological experiment, I want to carve out the essential material for this project through a meticulous analysis of the Fidélité’s account books. This includes a prosopographic study of all the buyers who are listed, as well as a thorough statistical analysis of the data provided in the accounts to find out which goods were most popular among which group of buyers; which buyers bought which goods repeatedly; which goods were most popular during the first and last days of the Fidélité’s sale.

Kurzbiografie

Seit 02/2018Mitarbeiterin im Akademienprojekt „Prize Papers“, Universität Oldenburg
Seit 11/2017Lehrtätigkeit am Institut für Humanmedizin der Universität Oldenburg, Fach Geschichte, Theorie und Ethik der Medizin
Seit 10/2017Post-Doc am DFG-Graduiertenkolleg 1608/2 “Selbstbildungen. Praktiken der Subjektivierung in historischer und interdisziplinärer Perspektive“ an  der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg
05/2017Abschluss des Dissertationsprojektes „The Realm Beyond the Line: European Bodies and the Perils and Pleasures of the Eighteenth-century French Caribbean“. Erstbetreuung: Prof. Dr. Dagmar Freist, Universität Oldenburg, Zweitbetreuung: Professor Philip Withington, University of Sheffield, UK
10/2016 – 09/2017Lehrkraft für besondere Aufgaben am Institut für Geschichte, Universität Oldenburg
10/2013 – 09/2016Kollegiatin im DFG-Graduiertenkolleg 1608/1/2 “Selbstbildungen. Praktiken der Subjektivierung in historischer und interdisziplinärer Perspektive“ an  der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg
2012 – 2017Koordination des Drittmittelprojektes „Freiheitsraum Reformation“  an der Universität Oldenburg
2005 – 2012Studium der Fächer Französisch, Geschichte und Germanistik an den Universitäten Münster und Oldenburg

Lehre

WiSe 2017/18

Haschisch für die Liebe, Spinnen gegen den Schmerz. Körperalltag in der Frühen Neuzeit

WiSe 2017/18

Mit Lucas Haasis: Hexen, Geister, Elfen, Werwölfe, Vampire

SoSe 2017

Familienangelegenheiten. Die Tudors und die Englische Reformation (Family Affairs. The Tudors and the English Reformation)

WiSe 2016/17

Mythos eines Untergangs. Von Graf Anton Günther bis in die Dänenzeit

WiSe 2016/17

Mit Gerd Steinwascher: Dänemark und Oldenburg – Beziehungen zweier Territorien im nordeuropäischen Kommunikationsraum

WiSe 2016/17

Mit Lucas Haasis: Globale Mikrogeschichte(n): Die Londoner Prize Papers

WiSe 2016/17Mit Lucas Haasis: You’ve got Mail. Ausstellungssoirée Briefe in der Frühen Neuzeit
WiSe 2015/16

Mit Lucas Haasis: Global Lives. Extreme Frühe Neuzeit

WiSe 2015/16

Mit Lucas Haasis: Ausstellungssoirée Drei Zimmer, Küche, Bad.
SoSe 2015

Haschisch für die Liebe, Spinnen gegen den Schmerz. Körperalltag in der Frühen Neuzeit

WiSe 2014/15

Mit Lucas Haasis: Closets, Clocks & Close-Ups: Das 18. Jahrhundert in Miniatur

WiSe 2014/15

Mit Lucas Haasis: Ausstellungssoirée Acht Szenen Jahrhundert

SoSe 2014

Mars should lay the world in blood – Early modern bodies in conflict

WiSe 2013/14

Mit Lucas Haasis: „Wir richten eine Botschaft an einen bestimmten Menschen, aber er, der Brief, richtet sich zuerst an uns“ – Eine Einführung in die Briefforschung"

SoSe 2013Haschisch für die Liebe, Spinnen gegen den Schmerz. Körperalltag in der Frühen Neuzeit

Vorträge

05/2018 “Working It: White Women, Work, and Self-Definition in letters from the 18th century French Caribbean”, Konferenz „Invisible Hands. Reassessing the History of Work“, Glasgow

05/2018: “The Sweets of Love: Food, Belonging, and Europeanness in letters from the 18th century French Caribbean.” Konferenz “Representations of Europeanness in the Long Eighteenth Century”, Queen Mary University London

07/2018 “A Sea of Scribbles.Improving Minds and Killing Time on Early Modern Sea Voyages” Society for Renaissance Studies Conference, Sheffield

01/2018  “Stürmische Zeiten. Hurricanes in der Karibik, 16.-18. Jahrhundert“ (Öffentlicher Abendvortrag, Schlaues Haus)

06/2017: “Inhabiting the 18th century French Caribbean” (Konferenz: Habitual Behaviour in Early Modern Europe, Sheffield University)

01/2017 : ‘« Allons, Docteur, Pas de Pitié »! La fièvre jaune comme banc d’essai pour la masculinité au siècle des Lumières’. (Colloque pour l’Histoire des Lumières, DHI Paris)

03/2017 :” Goodbye, you blasted bird’s arse.” Being angry in the 18th century French Caribbean, Konferenz Historical Praxeology – Quo Vadis, DFG-Graduiertenkolleg 1608/2 “Selbstbildungen”, Universität Oldenburg

06/2016 : „Indienne und Rinderviertel. Konsumpraktiken freier Women of Colour in der  französischen Karibik des 18. Jahrhunderts“. (Workshop „Die Verschiffung der Welt“, Universität Konstanz)

10/2015: “Dort, wo nachts die Schlangen pfeifen. Europäische Männerkörper in der Karibik, 1778-1803.“ Kolloquium Medizingeschichte, Robert-Bosch-Institut für Geschichte der Medizin, Stuttgart

09/2015: ‘”Sadly, I could not fight, for I was ill.” Conflicted masculinities in the 18th century French Caribbean.’ (Workshop Notions and Practices of Self, Sheffield University)

09/2015: (gemeinsam mit Lucas Haasis): “All The World(s) in a Postbag: Reflections on a Global Microhistory” (Konferenz Globale Verflechtungen- Europa neu denken, 11. Arbeitstagung der AG Frühe Neuzeit, Universität Heidelberg)

10/ 2014: “A Serious Man. An ‘enlightened’ male body’s fight against yellow fever in 1802 Martinique”. (Konferenz  All at Sea. The Prize Papers as a Source for a Global Microhistory, The National Archives, Kew)                                                                           

11/2014: “Bodies coming to their senses in the 18th century Caribbean”. Young Researcher’s Workshop “Becoming ‘Self’, becoming ‘subject’. Perspectives and Theories on the question of Subjectivation, Université Paris 7 – Diderot, Paris

01/2014: „Im Auge des Sturms. Europäische Körper auf Guadeloupe im "Großen Hurrikan" von 1780“, 3. Historikerworkshop „Doings-Sayings-Writings“,DFG-Graduiertenkolleg 1608/1“Selbstbildungen“, Universität Oldenburg

02/2012: „Unter Kollegen. Praktiken der Anerkennung und Vernetzung in Ärztekorrespondenzen des 18. Jahrhunderts“. (Konferenz Praktiken der Selbst-Bildung im Spannungsfeld von ständischer Ordnung und gesellschaftlicher Dynamik, DFG Graduiertenkolleg 1608/1 „Selbstbildungen“, Universität Oldenburg)

Publikationen

Annika Raapke: Zusammen sind wir schwach. Kranke Körper als Vergemeinschaftungsmoment in der französischen Karibik des 18. Jahrhunderts, in: Werkstatt Geschichte, voraussichtlich Heft 77, geplant für August 2018.

Annika Raapke: The Pain of Senses Escaping. 18th century Europeans and the Sensory Challenges of the Caribbean, in: Daniela Hacke/ Paul P. Musselwhite (Hrsg.): Empire of Senses. Sensory Practices and Modes of Perception in the Atlantic World, Leiden 2017, S.115-139.

Annika Raapke: Liebes-Sirup und Trost-Makkaroni. Essen und emotionale Zugehörigkeiten in Briefen aus der französischen Karibik des 18. Jahrhunderts, in: Katharina Böhmer/Peter Burschel/ Jan-Friedrich Missfelder (Hrsg.): Esskulturen. Historische Anthropologie 25/1, 2017, 32-48.

Annika Raapke: Die Ruhe nach dem Sturm. Praxeologische Annäherungen an das Schweigen, in: Haasis, Lucas/Rieske, Constantin (Hrsg.): Historische Praxeologie. Dimensionen vergangenen Handelns, Paderborn 2015, 73-87.

Annika Raapke: Dort, wo man Rechtsanwälte isst. Karibische Früchte, Sinneserfahrungen und die Materialität des Abwesenden, in: Brendecke, Arndt (Hrsg.): Praktiken der Frühen Neuzeit. Akteure – Handlungen – Artefakte, Köln/Wien/Weimar 2015, 320-331.

Annika Raapke: In Gelb! Selbstentwürfe eines Mannes im Fieber, in: Freist, Dagmar (Hrsg.): Diskurse – Körper – Artefakte. Historische Praxeologie in der Frühneuzeitforschung 2015, 243-263.

Annika Raapke & Lucas Haasis: „Ihr ergebenster und sehr gehorsamer Diener und Sohn" Frühneuzeitliche Jugendbriefe an Mütter, in: Geschichte Lernen, Themenheft Selbstzeugnisse, 2013.

Webmasteabf7mradfsw (t.woywey5el3ztjen@uol6ksq.de) (Stand: 21.08.2020)