Wissenschaftlicher Mitarbeiter in der Fachgruppe Pädagogik und Didaktik bei Beeinträchtigungen des Lernens unter besonderer Berücksichtigung inklusiver Bildungsprozesse
Fachvertreter im "Prior Learning Assessment and Recognition"-Verfahren (PLAR)
Modulvorsitzender des Moduls sop012 (gemeinsam mit Frau Prof. Dr. Anna-Maria Hintz)
Forschungsinteressen
Einflussfaktoren für die Entwicklung eines positiven Schulklimas in inklusiven Schulkontexten
Möglichkeiten und Grenzen der Adaption, Implementierung und Evaluation (schul- bzw. institutionsweiter) Konzepte (z. B. SW-PBS, Pyramid Model, MTSS) zur Prävention von Lern- und Entwicklungsschwierigkeiten und Gestaltung inklusiver Bildungssettings in Deutschland
Fragestellungen der pädagogischen/psychologischen Diagnostik (insbesondere der Lernverlaufsdiagnostik und kontrollierten Einzelfallforschung) sowie multiprofessionellen Beratung
Evaluation von (sonder-)pädagogischen Maßnahmen zur Förderung von fachlichen sowie emotionalen und sozialen Kompetenzen (Schwerpunkte: „Lernen“ sowie „Emotionale und soziale Entwicklung“) in heterogenen Lerngruppen im inklusiven Bildungskontext
Paal, M. & Hintz, A. M. (accepted). International Implementation and Cultural Adaptations - Current Efforts of Adapting, Implementing and Evaluating (SW-)PBS in Germany. In: B. Simonsen, K. McIntosh, H. George & T. Lewis (Eds.) Handbook of Positive Behavior Supports.
Paal. M., Morhardt, M., Krause, A. & Hintz, A. M. (2025). Herausforderndem Verhalten im Rahmen schulischer Inklusion wirksam vorbeugen und begegnen: Mehrebenen-Prävention unter Einbezug aller Stakeholder, Jugendhilfe, 63 (2), 146-155.
Paal, M., Närhi, V., Hintz, A. M. & Goei, S. L. (2024). PBS-Europe Network: A collaborative initiative for positive behavioural support in Europe. International Journal of Positive Behavioural Support Spring, 14 (1), 54-55.
Hintz, A. M. & Paal. M. (eingereicht). Aufgaben und professionelle Anforderungen an Akteur:innen in der Grundbildung im Kontext einer heterogenen Gesellschaft. In: W. Stöhr, M. Podszus & G. Schulze (Hrsg.): Rehabilitationspädagogik (Arbeitstitel), Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.
Paal, M. & Hintz, A. M. (eingereicht). Möglichkeiten der Evaluation von Fördermaßnahmen in pädagogischen Settings im Rahmen kontrollierter Einzelfallstudien. In C. Hillenbrand, M.- C. Vierbuchen, C. Käter & A. Sale (Hrsg.), Einführung Lernförderung. Köln: edition HPA.
Burke, M. D., Rispoli, M. J., Hagan-Burke, S., Hatton, H., Hintz, A. M., Paal, M., Sanchez, L., Ninci, J., Zaini, S. & Zhang, N. (accepted with minor revisions). Program-wide and Universal Positive Behavior-al Interventions and Supports. Exceptionality.
Hatton., H., Paal, M. & Bowman-Perrott, L. (submitted). The complexities of praise: A systematic review and meta-analysis. Behavior Modification.
Erbslöh, I., Jungmann, T., Paal, M. & Hintz, A. M. (2022): Tootling PLUS - Förderung des Verhaltens und der Sprache im Primarbereich durch eine neue Form des Positive Peer Reporting. In M. Spreer, M. Wahl & H. Beek (Hrsg.), Sprachentwicklung im Dialog. Digitalität - Kommunikation - Partizipation. Idstein: Schulz-Kirchner. Verfügbar unter https://dgs-ev.de/publikationen/kongressbaende
Paal, M., Hintz, A. M., & Breuer-Küppers, P. (2021). Förderschwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung - Vertiefende Informationen: Definitionen, Daten, Bedingungsfaktoren und Diagnostik. In Mathe inklusiv mit PIKAS. Deutsches Zentrum für Lehrerbildung Mathematik. Verfügbar unter: https://pikas-mi.dzlm.de/f%C3%B6rderschwerpunkte/emotionale-und-soziale-entwicklung
Hintz, A. M., Paal, M., Krull, J., Casale, G. & Burke, M. D. (in press). Inclusionary reform and Positive Behavior Support: Implications for the German school system. In S. L. Goei & R. L. de Pry (Eds.), School Wide Positive Behavior Interventions and Supports in Europe: Developments, Concepts, Research, and Practices. London: Taylor & Francis.
Hintz, A. M., Krull, J. & Paal, M. (im Druck). Evaluation des KlasseKinderSpiels auf individueller Ebene: Die kontrollierte Einzelfallstudie Schritt für Schritt. In C. Hillenbrand, T. Hennemann, K. Pütz & C. Käter (Hrsg.), KlasseKinderSpiel: Spielerisch Verhaltensregeln lernen. Köln: edition HPA.
Hintz, A. M., Krull, J. & Paal, M. (im Druck). Die Evaluation des KlasseTeamSpiels auf Einzelfallebene in inklusiven Hauptschulklassen. In C. Hillenbrand, T. Hennemann, K. Pütz & C. Käter (Hrsg.), KlasseKinderSpiel: Spielerisch Verhaltensregeln lernen. Köln: edition HPA.
Paal, M. (2019). Möglichkeiten der Unterstützung und Förderung emotional-sozialer sowie fachlicher Kompetenzen im Rahmen von schulischer Mehrebenen-Prävention im Schulalltag. Dissertation. Universität Oldenburg, Oldenburg.
Boon, R. T., Barbetta, P. & Paal, M. (2018). The efficacy of graphic organizers on the writing outcomes of students with Learning Disabilities: A research synthesis of single-case studies. Learning Disabilities: A Multidisciplinary Journal, 23 (2), 18-33.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2018). Schulalltagsimmanente Unterstützung sozialer Kompetenzen – Check In Check Out adaptiert für Lernende mit geringen Lesefähigkeiten. Sonderpädagogik in Rheinland-Pfalz, 48 (1), 2-9.
Paal, M., Hintz, A. M. & Krull, J. (2017). CICO - für ein gelungeneres Zusammenspiel. Die Grundschule, 9, 24-29.
Krull, J., Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Loben statt lästern - Tootling als eine kindgerechte Form des Positive Peer Reporting in der Grundschule. Die Grundschule, 9, 12-16.
Kopanski, R., Paal, M., Heesch, F. & Hintz, A. M. (2017). Jugend, Musik und Politik (JuMP): Entwicklung und Pilotierung eines Fragebogeninstruments zu Musikerleben und politischem Interesse von Schülerinnen und Schülern der Sekundarstufe. Samples, 15, 1-32.
Paal, M., Hintz, A. M. & Marx, L. T. (2017). „Wir trainieren für ein Hörbuch!“ - Evaluation einer Förderung der Leseflüssigkeit mit Lesetandems bei leseschwachen Lernenden mit Förderschwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung. Zeitschrift für Heilpädagogik, 68 (4), 193-207.
Hintz, A. M., Paal, M. & Kleeberg, P. (2016). Heterogenität als Chance und Herausforderung - Schulische Inklusion aus Sicht von Grundschul- und Förderlehrkräften. Diagonal, 37, 173-186.
Hintz, A. M., Krull, J. & Paal, M. (2016). Individualisierte Förderung sozial-emotionaler Kompetenzen im Übergangssystem durch den Einsatz von "Check in Check out" als pädagogische Maßnahme der sekundären Prävention. Die Berufsbildende Schule 68 (4), 128-139.
Boon, R. T., Paal, M., Hintz, A. M. & Cornelius-Freyre, M. (2015). A Review of Story Mapping Instruction for Secondary Students with LD. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 13 (2), 117-140.
Hintz, A. M., Paal, M., Urton, K., Krull, J., Hennemann, T. & Wilbert, J. (2015). Teachers’ perceptions of opportunities and threats concerning inclusive schooling in Germany at an early stage of inclusion - Analyses of a Mixed Methodology Approach. Journal of Cognitive Education and Psychology, 14 (3), 357-374.
Hintz, A. M., Krull, J., Paal, M., Schirmer, R., Boon, R. T. & Burke, M. D. (2014). „Du wurdest bei einer guten Tat beobachtet!“ - Förderung positiven Verhaltens durch Tootling. Zeitschrift für Heilpädagogik, 65 (12), 440-453.
Eingeladene Vorträge
Paal, M., Närhi, V. & Hintz, A. M. (2024). PBS efforts in Europe. Invited presentation at the Symposium of the International Scientific Conference on Innovations in Inclusive Education in Meeting Childen’s Special Educational Needs at Vilnius University Suauliai Academy, Lithuania, 25th of April 2024.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2024). Using formative assessment within multi-tiered prevention models. Invited presentation at the Department of Education (Special Education) at the University of Jyväskylä, Finland, 17th of January 2024.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2023). “Fit für gemeinsames Lernen” - Insights into Adapting and Implementing SW-PBS in an Inclusive Elementary School in Germany. Presentation as part of the invited symposium Practice and Cultural Adaptation of PBS in Different Countries and Regions at the 4th Asia Pacific International Conference on PBS, in Osaka, Japan, 12th of November 2023.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2023). Assessing and supporting students with special educational needs through methods of formative evaluation. Workshop at the Summer Conference 2023 of the project Professional Development in Special Needs Education in Iraqi Universities (PROD-I) at the University of Oldenburg, Germany, 10th of July 2023.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2022). Increasing Equity Within SW-PBIS – Using Data-Based Decision Making to Address the Needs of all Students. Keynote presentation at the European ProSchool Conference at the University of Jyväskylä, Finland, 3rd of November 2022.
Paal, M. (2022). Positive Behavior Interventions and Support (PBIS) efforts in Europe – A practical example of adapting, implementing, and evaluating Schoolwide PBIS in an inclusive elementary school in Germany. Keynote presentation at the 1st PBIS conference in the Czech Republic, 26th of May 2022.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2022). Alle zusammen – Gemeinsam(es) Lernen: Chancen und Grenzen schulischer Mehrebenen-Prävention für die inklusive Schulentwicklung im Kontext von erschwerten Lernbedingungen. Interaktiver Vortrag für die Schulen des Schulbezirks II des Rhein-Sieg-Kreis, Online, 15. März 2022.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2020). Addressing Diversity and Equity within PBS – Current Issues and Future Directions. Master Class held at the 1st Virtual PBS Europe International Online Conference, 11th November 2020.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2019). Supporting Culturally and Linguistically Diverse Learners Through Multi-Tiered Systems of Support – Current Efforts in Germany on Preschool and Primary School Level. Invited Colloquium at the Department of Special Education and Psychology at Texas A&M University, College Station, Texas, USA, 1st of October 2019.
Hintz, A. M., Paal, M., Licandro, U., Vierbuchen, M. C., Speck, K., Morhardt, M., … Lüers, A. M. (2019). DivKids-PBS - Supporting Educators, and Culturally and Linguistically Diverse Learners in a Preschool Setting in Germany Through a Culturally-Sensitive Adaptation of the Pyramid-Model. Presentation as part of the invited colloquium Supporting Culturally and Linguistically Diverse Learners Through Multi-Tiered Systems of Support – Current Efforts in Germany on Preschool and Primary School Level. Department of Special Education and Psychology at Texas A&M University, College Station, Texas, USA, 1st of October 2019.
Paal, M., Hintz, A. M. & Erbslöh, I. (2019). Supporting a Culturally and Linguistically Diverse School-Community in Germany Through a Culturally-Sensitive Adaptation of School-Wide Positive Behavior Support. Presentation as part of the invited colloquium Supporting Culturally and Linguistically Diverse Learners Through Multi-Tiered Systems of Support – Current Efforts in Germany on Preschool and Primary School Level. Department of Special Education and Psychology at Texas A&M University, College Station, Texas, USA, 1st of October 2019.
Paal. M. & Hintz, A. M. (2019). Fit für gemeinsames Lernen - Positive Behavior Support an der Grundschule an Dreslers Park. Vortrag im Rahmen des Herbstfestes an der Grundschule an Dreslers Park, Kreuztal, 27. September 2019.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2018). Including Students with Special Educational Needs (SEN) with a focus on students with learning impairments - The current situation in Germany and implications for the academic teacher training. Presentation at the East and South African-German Centre of Excellence for Educational Research Methodologies and Management (CERM-ESA) at the University of Oldenburg, Germany, 12th - 14th June 2018.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Implementing cultural-sensitive adaptations of PBS in German school settings to provide successful learning for all. Presentation at the EU-PBS Network Pre-Conference Research Symposium at the Fontys University of Applied Sciences in Utrecht, The Netherlands, 9th of November 2017.
Burke, M. D., Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Evidence-Based Practice: Implications for Positive Behavior Support. Presentation at the International Research Meeting on PBS at the VU Amsterdam, The Netherlands, 12th of June 2017.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). Emerging PBS in Germany - Current challenges and trends in a traditionally segregated school system changing towards inclusion. Presentation at the EU-PBS Network Meeting in Utrecht, Netherlands, 10th of November 2016.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). Evidence-based practices and inclusive education in Germany. Presentation for Positive Behavior Support Collaborative and the Center on Disability and Development at Texas A&M University, College Station, Texas, USA, 12th of October 2016.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2016). Analyzing single case data: A practical introduction using R (with scan). Presentation at Department of Educational Psychology at Texas A&M University, College Station, Texas, USA, 12th of October 2016.
Organisation und Durchführung von wissenschaftlichen Veranstaltungen
7th Hybrid Research Symposium of the PBS Europe Network from September 24 to 26, 2025 in Oldenburg (Germany) [in planning]
6th Hybrid Research Symposium of the PBS Europe Network on November 14 and 15, 2024 in Vantaa (Finland)
5th Hybrid Research Symposium of the PBS Europe Network on November 16, 2023 in Zwolle (Netherlands)
4th Hybrid Research Symposium supported by the PBS Europe Network on November 3 and 4, 2022 in Jyväskylä (Finland)
3rd Research Symposium of the PBS-Europe Network (Online) on November 13, 2020
1st Research Symposium of the PBS-Europe Network on June 16 and 17, 2017 in Siegen (Germany)
Mitgliedschaften in Fachverbänden
PBS-Europe Network
Association for Positive Behavior Support (APBS)
Deutscher Hochschulverband (DHV)
Tagungs- und Konferenzbeiträge
Burke, M. D., Paal, M., Mirzaei, A. & Eslami, Z. (2025). Providing Language, Academic & Behavior Support to Language Minority Students with Disabilities. Symposium at the 22th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in St. Louis, Missouri, USA, 12th - 15th of March 2025.
Paal, M., Hintz, A. M., Burke, M. D., Erbslöh, I. (2025). Improving Prosocial and Linguistic Outcomes for Culturally Diverse Groups With Tootling. Poster presentation at the 22th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in St. Louis, Missouri, USA, 12th - 15th of March 2025.
Morhardt, M., Paal, M., Hintz, A. M., & Burke, M. D. (2025). Positive Greetings at the Door– Evaluating a greeting intervention for students with EBD in Germany. Presentation at the APBS Conference in St. Louis (Missouri), 12th - 15th of March 2025.
Paal, M., Närhi, V., Hintz, A. M., Greimaitė, R. & Goei, S. L. (2024). Reflecting on Progress: Next Steps in PBS Research. Presentation at the 6th Research Symposium of the PBS Europe Network in Vantaa, Finland, 14th - 15th of November 2024.
Paal, M., Morhardt, M., Krause, A. & Hintz, A. M. (2024). Happy Together? The Current State of School Climate Research in Germany. Poster presentation at the 6th Research Symposium of the PBS Europe Network in Vantaa, Finland, 14th - 15th of November 2024.
Morhardt, M., Paal, M., Krause, A. & Hintz, A. M. (2024). More Than A Warm Welcome – A Scoping Review of Greeting Strategies in Educational Settings. Presentation at the 6th Research Symposium of the PBS Europe Network in Vantaa, Finland, 14th - 15th of November 2024.
Krause, A., Paal, M., Morhardt, M. & Hintz, A. M. (2024). Secure Juvenile Justice Settings in Germany - An Area of Action for PBIS? Poster presentation at the 6th Research Symposium of the PBS Europe Network in Vantaa, Finland, 14th - 15th of November 2024.
Närhi, V., Paal, M., Hintz, A. M., Greimaitė, R. & Goei, S. L. (2024). Current Developments of the PBS-Europe Network. Presentation at the 6th Research Symposium of the PBS Europe Network in Vantaa, Finland, 14th - 15th of November 2024.
Paal, M., Park, H., Scanlon, D. & Hintz A. M. (2024). Data-driven decision-making in Germany and the USA: Opportunities and challenges. Roundtable at the 46th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in Charlotte, North Carolina, USA, 17th -18th of October 2024.
Burke, M. D., Ryland, N., Sanchez, L., Paal, M. & Hintz, A. M. (2024). Variations of School-Wide PBIS Implementations Across the Globe: A Systematic Review. Poster presentation at the 21st International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in Chicago, Illinois, USA, 8th - 9th of April 2024.
Erbslöh, I, Paal, M., & Hintz, A. M. (2023). Peer-based Promotion of (Pro-)Social Behavior and Social Integration Through "Positive Peer Reporting". Poster presentation at the 5th Research Symposium of the PBS Eu-rope Network in Zwolle (The Netherlands) on 16th of November 2023.
Paal, M., Hintz, A. M., Ryland, N., Sanchez, L., Paal, M. & Burke, M. D. (2023). Adaptions of School-Wide Positive Behavior Interventions and Supports in Europe and Beyond – Challenges and Lessons Learned. Interactive paper presentation at the 5th Research Symposium of the PBS Europe Network in Zwolle (The Netherlands) on 16th of November 2023.
Hintz, A. M., Paal, M., Morhardt, M., Kemler, E., Hatton, H., & Burke, M. D. (2023). DivKids-PBS: Adapting the Pyramid Model to Support Educators in Kindergarten in Germany. Poster presentation at the 5th Research Symposium of the PBS Europe Network in Zwolle (The Netherlands) on 16th of November 2023.
Morhardt, M., Paal, M., Kemler, E. & Hintz, A. M. (2023). Fostering student-teacher-relationships through an adapted version of Positive Greetings at the Door for students in (pre-)school settings in Germany. Paper presentation at the 5th Research Symposium of the PBS Europe Network in Zwolle (The Netherlands) on 16th of November 2023.
Kemler, E., Paal, M. & Hintz, A. M. (2023). Inklusion und Partizipation von Schüler*innen mit sonderpädagogischem Unterstützungsbedarf an allgemeinbildenden Schulen. Einstellungen, Handlungspraxen und Kompetenzen von Schulleitenden. Posterpräsentation auf der AESF Herbsttagung in Münster, 3. bis 4. November 2023.
Kemler, E., Paal, M. & Hintz, A. M. (2023). Schulleitungshandeln für die erfolgreiche und nachhaltige Implementierung von School-Wide Positive Behavior Interventions and Support – Erste Ergebnisse einer qualitativen Forschungssynthese. Posterpräsentation auf der 58. Jahrestagung der DGfE-Sektion Sonderpädagogik in Dresden, 27. bis 29. September 2023.
Erbslöh, I., Paal, M., Hintz, A. M. & Roos, S. (2023). Evaluation der Förderung sozialer und emotionaler sowie sprachlicher Kompetenzen in inklusiven Grundschulklassen durch „Tootling PLUS“ im Rahmen einer kontrollierten Einzelfallstudie. Vortrag auf der 31. Jahrestagung der DGfE Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe 2023: Grundschulforschung Meets Kindheitsforschung Reloaded in Siegen, 27. bis 29. September 2023.
Erbslöh, I., Roos, S., Paal, M. & Hintz, A. M. (2023). Konzeption, Umsetzung und Evaluation von „Positive Peer Reporting“ zur Förderung des (pro-)sozialen Verhaltens im offenen Ganztag an einer Förderschule „Emotionale und soziale Entwicklung“. Posterpräsentation auf der 15. Konferenz der Dozierenden im Förderschwerpunkt Emotionale und Soziale Entwicklung in Paderborn, 28. bis 30. Juni 2023.
Morhardt, M., Paal., M. & Hintz, A. M. (2023). Umsetzung und Überprüfung der Wirksamkeit von einer adaptierten Version von Positive Greetings at the Door. Posterpräsentation auf der AESF Frühjahrstagung in Graz, Österreich, 5. bis 6. Mai 2023.
Paal, M., Hintz, A. M. & Burke, M. D. (2023). Introducing a data-based decision-making tool for an inclusive PBIS school in Germany. Presentation as part of the multi-presenter session Making Equitable Decisions Requires Good Tools for Decision-Making at the 20th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in Jacksonville, Florida, USA, 29th of March - 1st of April 2023.
Burke, M. D., Paal, M., Hintz, A. M., Hatton, H., Sanchez, L., Bowman, L., Boon, R., & Couto, J. (2023). Making Equitable Decisions Requires Good Tools for Decision-Making. Multi-presenter session at the 20th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in Jacksonville, Florida, USA, 29th of March - 1st of April 2023.
Morhardt, M., Paal, M., Kemler, E. & Hintz, A. M. (2022). Förderung der Schüler:in-Lehrkraft-Beziehung durch eine angepasste Version von Positive Greetings at the Door für Schüler:innen mit dem Förderschwerpunkt Lernen. Posterpräsentation auf der AESF Herbsttagung in Bamberg, 25. bis 26. November 2022.
Kemler, E., Paal, M., Morhardt, M. & Hintz, A. M. (2022). Schulleitungshandeln für die erfolgreiche und nachhaltige Implementierung von School-wide Positive Behavior Interventions and Support - Eine Forschungssynthese qualitativer Studien. Posterpräsentation auf der AESF Herbsttagung in Bamberg, 25. bis 26. November 2022.
Savolainen, H., Närhi, V., Paal, M., Nilses, Å., & Hintz, A. M. (2022). Status of development and research of SWPBS. Panel discussion at the European ProSchool Conference at the University of Jyväskylä, Finland, 3rd - 4th November 2022.
Savolainen, H., Närhi, V., Paal, M., Wallentin, Å., Karlberg, M., & Hintz, A. M. (2022). Cultural adaptations of SWPBIS. Panel discussion at the European ProSchool Conference at the University of Jyväskylä, Finland, 3rd - 4th November 2022.
Kemler, E., Paal, M., Morhardt, M., & Hintz, A. M. (2022). Principals' Leadership Skills in Implementing School-Wide Positive Behavior Interventions and Support Successfully - A Scoping Review. Poster presentation at the 4th Research Symposium of the PBS-Europe Network in Jyväskylä, Finland, 3rd of November 2022.
Morhardt, M., Paal, M., Kemler, E. & Hintz, A. M. (2022). Increasing student-teacher-relationship quality through an adapted version of “Positive Greetings at the Door” for a special education school in Germany. Poster presentation at the 4th Research Symposium of the PBS-Europe Network in Jyväskylä, Finland, 3rd of November 2022.
Andermann, C. T., Licandro, U., Hintz, A. M., Paal, M., Morhardt, M., Vierbuchen, M. C., Mudder, L., Speck, K., Hahn, A. M. & Prömper, H. (2022). Sprachförderung in Kindertageseinrichtungen: Aktuelle pädagogische Praxen, Einstellungen und Fortbildungsbedarfe frühpädagogischer Fachkräfte. Posterpräsentation auf der Tagung für Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler in Qualifikationsphasen des Mercator-Instituts für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache in Köln, 13. bis 14. Juni 2022.
Savolainen, H., Goei, S. L., Hintz, A. M., Paal, M., Van der Kamp, A. Pinatella, D. S., Jones, E., Hazar, L., Greimate, R. & De Pry, R. (2022). Future Directions and Developments for (SW)PBS in Europe. Symposium at the 19th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in San Diego, California, USA, 13th - 16th of April 2022.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2022). Piloting a comprehensive tool for data-driven decisions within a PBIS-framework in Germany. Presentation at the 19th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in San Diego, California, USA, 13th - 16th of April 2022.
Paal, M., Hintz, A. M. & Burke, M. D. (2022). Social Validity: Systematic review of subjective and qualitative measurement in school-wide implementations. Poster presentation at the 19th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in San Diego, California, USA, 13th - 16th of April 2022.
Burke, M. D., Ryland, N., Sanchez, L., Paal, M. & Hintz, A. M. (2022). Promoting School-wide PBIS across the globe: A systematic review of international implementations. Poster presentation at the 19th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in San Diego, California, USA, 13th - 16th of April 2022.
Morhardt, M., Paal, M., Hintz, A. M., Hatton, H., Vierbuchen, M. C., Mudder, L., Licandro, U., Andermann, C. T., Speck, K., Prömper, H. & Lüers, A. M. (2021). DivKids-PBS - Konzeption einer repräsentativen Fragebogenerhebung und Online-Fortbildungen zur bedarfsgerechten Förderung von Kindern und pädagogischen Fachkräften. Posterpräsentation auf der 56. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der DGfE am 29. September bis 1. Oktober 2021. [Virtuelle Präsentation].
Morhardt, M., Paal, M., Hintz, A. M., Hatton, H., Lüers, A., Speck, K., Mudder, L., Vierbuchen, M. C., Andermann, C. & Licandro, U. (2021). DivKids-PBS – Adaption, Implementation und Evaluation eines innovativen Mehrebenen-Präventionskonzepts zur Unterstützung und Förderung aller Kinder und Fachkräfte in Kindertageseinrichtungen. Posterpräsentation auf der Jahrestagung der DGfE Kommission Pädagogik der frühen Kindheit 2021: Kontinuität und Wandel in der Pädagogik der frühen Kindheit. Online-Tagung am 11. und 12. März 2021. [Virtuelle Präsentation].
Morhardt, M., Andermann, C. T., Mudder, L., Lüers, A., Hintz, A. M., Paal, M., Hatton, H., Licandro, U., Vierbuchen, M. C. & Speck, K. (2020). Diversität in Kindertageseinrichtungen als pädagogische Herausforderung (DivKids-PBS) - Förderung der Kompetenzen von Kindern und Fachkräften durch Mehrebenen-Prävention. Posterpräsentation auf der 17. Jahrestagung der Nachwuchswissenschaftler_innen der Kommission Pädagogik der frühen Kindheit in der Sektion Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit der DGfE in Hannover am 25. bis 26. September 2020. [Virtuelle Präsentation].
Hintz, A. M., Paal, M., Licandro, U., Vierbuchen, M. C., Speck, K. & Hatton, H. (2020). Addressing diversity in preschool settings within a culturally-sensitive PW-PBS framework in Germany. Poster presentation at the 17th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in Miami, Florida, USA, 11th-14th of March 2020. [Virtual presentation due to canceled conference].
Erbslöh, I., Paal, M., Hintz, A. M. & Burke, M. D. (2020). Improving Language Acquisition And Prosocial Outcomes For Culturally Diverse Groups With Tootling. Poster presentation at the 17th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in Miami, Florida, USA, 11th - 14th of March 2020. [Virtual presentation due to canceled conference].
Erbslöh, I., Paal, M., Hintz, A. M. & Jungmann, T. (2019). Konzeption von Tootling PLUS (TL+) zur kombinierten Förderung emotionaler und sozialer sowie sprachlicher Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern in inklusiven bzw. förderpädagogischen Settings. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Siegen, 22. bis 23. November 2019.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2019). Chancen und Herausforderungen verschiedener Mehrebenen-Präventionskonzepte für den inklusiven schulischen Kontext – Konzeption, Gemeinsamkeiten und Unterschiede von SW-PBS, RtI und MTSS. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Siegen, 22. bis 23. November 2019.
Paal, M., Scanlon, D. & Hintz, A. M. (2019). Equity and Inequality in Education in Germany and the USA. Structured poster presentation at the 41st International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in San Antonio, Texas, USA, 3rd - 4th of October 2019.
Paal, M., Hintz, A. M. & Schwab, S. (2019). Inclusive education - Teacher and Teaching Characteristics. Symposium at the 10th World Education Research Association Focal Meeting in Tokyo, Japan, 2019, 5th - 8th of August 2019.
Paal, M., Hintz, A. M. & Schwab, S. (2019). Perceptions of Ideal and Typical Teacher Characteristics from Students from Inclusive and Non-Inclusive Classrooms. Presentation as part of the symposium Inclusive education - Teacher and Teaching Characteristics at the 10th World Education Research Association Focal Meeting in Tokyo, Japan, 2019, 5th - 8th of August 2019.
Hintz, A. M., Paal, M. & Erbslöh, I. (2019). Practical Examples of Implementing Tier-1-Practices in an Inclusive Primary School in Germany. Poster presentation at the 16th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in Washington D. C., USA, 20th - 23rd of February 2019.
Paal, M., Hintz, A. M. & Erbslöh, I. (2019). First results of adapting, implementing and evaluating School-Wide Positive Behavior Support at an inclusive primary school in Germany (“Fit für gemeinsames Lernen”). Presentation as part of the symposium Evidence from Multi-Tiered Prevention Research in the European Context at the 16th International Conference on Positive Behavior Support in Washington D.C., USA, 20th - 23rd of February 2019.
Savolainen, H., Burke, M. D., Goei, S. L, Paal, M., Kourea, L., Casale, G., Simó-Pinatella, D., Hintz, A. M., Erbslöh, I., Savolainen, P., Närhi, V., Aggeliki, L., Phtiaka, H., Wilbert, J., Leidig, T., Hennemann, T., Grosche, M., Briesch, A. & Volpe R. (2019). Evidence from Multi-Tiered Prevention Research in the European Context. Symposium at the 16th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in Washington D. C., USA, 20th - 23rd of February 2019.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2019). Don’t Punch During Lunch –Effects of the Good behavior Game on Disruptive Behaviors During Lunch Break in a Special School for Students with EBD in Germany. Presentation as part of the symposium Integrating Social, Emotional, and Behavior Supports for Students At-Risk for Emotional and Behavioral Disorders within Prevention Oriented Frameworks at the 16th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in Washington D. C., USA, 20th - 23rd of February 2019.
Burke, M. D., Campbell, A., Paal, M., Hintz, A. M., Karhu, A. Närhi, V. Erbslöh, I., Ko, E. H., Mendoza, M., Guschanas, C. & Perihan, C. (2019). Integrating Social, Emotional, and Behavior Supports for Students At-Risk for Emotional and Behavioral Disorders within Prevention Oriented Frameworks. Symposium at the 16th International Conference on Positive Behavior Support (APBS) in Washington D. C., USA, 20th - 23rd of February 2019.
Paal, M., Sale, A., Hillenbrand, C. & Hintz, A. M. (2018). Umsetzung und Überprüfung der Wirksamkeit von „Mengen, zählen, Zahlen“ im Rahmen eines Multiple Probe Designs. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Wuppertal, 16. bis 17. November 2018.
Erbslöh, I., Paal, M. & Hintz, A. M. (2018). Kombinierte Förderung emotionaler und sozialer sowie sprachlicher Kompetenzen durch eine modifizierte Variante von „Tootling“. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Wuppertal, 16. bis 17. November 2018.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2018). School-wide Positive Behavior Support in Germany – Fit für gemeinsames Lernen (FIT-GL) (2018). Presentation at the PBS-Europe Network Meeting in Utrecht, Netherlands, 8th of November 2018.
Paal, M., Hintz, A. M. & Erbslöh, I. (2018). Fit für gemeinsames Lernen: Erste Ergebnisse der Adaption, Umsetzung und Evaluation von School-Wide Positive Behavior Support an einer inklusiv arbeitenden Grundschule in Deutschland. Posterpräsentation auf der 10. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Ludwigsburg, 6. bis 7. Juli 2018.
Paal, M., Hintz, A. M., Burke, M. D. Goei, S. L, Willemse, M., De Bruine, E., Savolainen, H., Närhi, V., Kourea, L., Liasidou, A., Phtiaka, H. & Savolainen, P. (2018). European Positive Behavior Support: Evaluations from the Netherlands, Finland, Cyprus, and Germany. Symposium at the 15th International Conference on Positive Behavior Support in San Diego, California, USA, 28th - 31st of March 2018.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2018). A German Adaption, Implementation and Evaluation of Check In Check Out. Poster presentation at the 15th International Conference on Positive Behavior Support in San Diego, California, USA, 28th - 31st of March 2018.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2018). Efforts for a culturally sensitive adaptation of SW-PBS to support students’ social-emotional needs in Germany. Presentation as part of the symposium European Positive Behavior Support: Evaluations from the Netherlands, Finland, Cyprus, and Germany at the 15th International Conference on Positive Behavior Support in San Diego, California, USA, 28th - 31st of March 2018.
Kleeberg, P., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Gelingensbedingungen und Hindernisse der (nachhaltigen) Implementation von School-wide Positive Behavior Support - Ein systematischer Review qualitativer Studien. Posterpräsentation auf dem 2. Tag der Bildungsforschung der Geschäftsstelle Bildungsforschung des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZLB) der Universität Siegen in Siegen, 29. November 2017.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Fit für gemeinsames Lernen - Kultursensible Adaption, schulweite Implementation und Evaluation von School-wide Positive Behavior Support im Kontext von Flucht und Migration. Posterpräsentation auf dem 2. Tag der Bildungsforschung der Geschäftsstelle Bildungsforschung des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZLB) der Universität Siegen in Siegen, 29. November 2017.
Kleeberg, P., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Determinanten erfolgreicher Innovationen im schuli-schen System – Ergebnisse eines systematischen Literaturreviews qualitativer Studien zu Chancen und Herausforderungen der erfolgreichen Implementation von SW-PBS. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Frankfurt am Main, 24. bis 25. November 2017.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Improving reading fluency skills in students with EBD/LD. Poster presentation at the 39th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in Baltimore, Maryland, USA, 19th - 20th of October 2017.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Increasing students’ self-management skills: Evaluation of Check In Check Out. Poster presentation at the 39th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in Baltimore, Maryland, USA, 19th - 20th of October 2017.
Hintz, A. M., Scanlon, D. & Paal, M. (2017). Including students with LD: Lessons from Germany and the USA. Roundtable at the 39th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in Baltimore, Maryland, USA, 19th - 20th of October 2017.
Erbslöh, I., Lindner, E., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Formen von Lehrkraftfeedback und ihre Effekte im Schulkontext. Posterpräsentation auf der 9. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Dortmund, 6. bis 7. Juli 2017.
Kleeberg, P., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Ein systematischer Review zu Gelingensbedingungen und Hindernissen der (nachhaltigen) Implementation von School-wide Positive Behavior Support. Posterpräsentation auf der 9. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Dortmund, 6. bis 7. Juli 2017.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Kultursensible Adaption von Maßnahmen des School-wide Positive Behavior Supports zur Ermöglichung gelingender Lern- und Entwicklungsprozesse im Rahmen von Mehrebenenprävention (Fit für gemeinsames Lernen). Posterpräsentation auf der 9. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Dortmund, 6. bis 7. Juli 2017.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Individuelle Förderung von realistischem Zielsetzungsverhalten und Selbstmanagementkompetenzen im Sinne selektiver Prävention zur Verringerung des Off-Task-Verhaltens im Unterricht: Evaluation von Check In Check Out. Vortrag auf der 9. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Dortmund, 6. bis 7. Juli 2017.
Kleeberg, P., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). How to implement and/or sustain SWPBS successfully in school settings? A review of qualitative research literature focusing on barriers and enablers. Poster presentation at the 1st Research Symposium of the PBS-Europe Network in Siegen, Germany, 16th - 17th of June 2017.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Adapting and implementing Check In Check Out to support students’ learning skills in school. Poster presentation at the 1st Research Symposium of the PBS-Europe Network in Siegen, Germany, 16th - 17th of June 2017.
Burke, M. D., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Advances and constraints of single case research – Implications for the field of PBS. Keynote presentation at the 1st Research Symposium of the PBS-Europe Network in Siegen, Germany, 16th - 17th of June 2017.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Evaluation of Check In Check Out as an approach to provide structure and feedback throughout the school day for learners with high amounts of off-task behavior. Poster presentation at the 7th Expert Discussion on Learning (Fachgespräch Lernen) in Cologne, Germany, 9th - 10th of June 2017.
Kleeberg, P., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). A review of qualitative research literature on successfully implementing and/or sustaining SWPBS in school settings - Barriers and enablers. Poster presentation at the 7th Expert Discussion on Learning (Fachgespräch Lernen) in Cologne, Germany, 9th - 10th of June 2017.
Hintz, A. M., Paal, M. & Burke, M. D. (2017). Implementing a culturally responsive multi-tiered systems change approach in Germany to support culturally and linguistically diverse learners: “Fit für gemeinsames Lernen”. Presentation at the 7th Expert Discussion on Learning (Fachgespräch Lernen) in Cologne, Germany, 9th - 10th of June 2017.
Burke, M. D., Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Evidence-based practices and quality research designs in the field of learning and behavior. Presentation at the 7th Expert Discussion on Learning (Fachgespräch Lernen) in Cologne, Germany, 9th - 10th of June 2017.
Paal, M., Hintz, A. M. & Erbslöh, I. (2017). Förderung emotionaler und sozialer sowie fachlicher Kompetenzen einer heterogenen Schülerschaft im Rahmen eines kultursensibel adaptierten und implementierten Mehrebenpräventionskonzepts (Fit für gemeinsames Lernen). Posterpräsentation auf der Frühjahrstagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Rostock, 11. bis 12. Mai 2017.
Scanlon, D., Berkeley, S., Calhoon, M. B., Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). How can we do both inclusion and special education. Program chair featured panel at Council for Exceptional Children (CEC) in Boston, Massachusetts, USA, 19th - 22th of April 2017.
Krull, J., Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Implementation and evaluation of the effects of the Good Behavior Game on disruptive behavior during lunch break in a special school for students with EBD in Germany. Poster presentation at Council for Exceptional Children (CEC) in Boston, Massachusetts, USA, 19th - 22th of April 2017.
Hintz, A. M., Paal, M. & Krull, J. (2017). Paired-repeated-reading framed in an audio book project - Evaluation of a fluency training for students with LD/EBD. Poster presentation at Council for Exceptional Children (CEC) in Boston, Massachusetts, USA, 19th - 22th of April 2017.
Burke, M. D., Hatton, H., Bowman-Perrot, L., Hintz, A. M., Fattal, R. et. al. (2017). Meta-analyses of Positive Behavior Support practices using single case research designs. Symposium at the 14th International Conference on Positive Behavior Support in Denver, Colorado, USA, 1st - 4th of March 2017.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2017). Adapting SWPBIS to promote school adjustment of refugee children in Germany. Ignite session presentation at the 14th International Conference on Positive Behavior Support in Denver, Colorado, USA, 1st - 4th of March 2017.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2017). Effects of the Good Behavior Game on students’ disruptive behavior during lunch break. Poster presentation at the 14th International Conference on Positive Behavior Support in Denver, Colorado, USA, 1st - 4th of March 2017.
Hintz, A. M., Paal, M., Burke, M. D., Goei, S. L. & Ticheloven, A. (2017). International perspectives on SWPBIS from the Netherlands, Germany, and the United States. Ignite session presentation at the 14th International Conference on Positive Behavior Support in Denver, Colorado, USA, 1st - 4th of March 2017.
Paal, M., Hintz, A. M. & Boon, R. T. (2016). Story Mapping for Secondary School Students with Learning Disabilities - Results of a Systematic Literature Review. Posterpräsentation auf dem 2. Tag der Bildungsforschung der Geschäftsstelle Bildungsforschung des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZLB) der Universität Siegen in Siegen, 30. November 2016.
Hintz, A. M., Paal, M. & Gerland, J. (2016). Kultursensible Adaption und Umsetzung von Schoolwide Positive Behavior Support in der Region Siegen-Wittgenstein. Posterpräsentation auf dem Tag der Bildungsforschung. Posterpräsentation auf dem 2. Tag der Bildungsforschung der Geschäftsstelle Bildungsforschung des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZLB) der Universität Siegen in Siegen, 30. November 2016.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). A practical introduction into the evaluation of classroom-based PBS-interventions using single case research methods. Presentation at the 8th conference for School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) in Utrecht, Netherlands, 10th - 11th of November 2016.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). Assessing teachers’ knowledge and research needs: Results of an online survey. Poster presentation at the 38th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in San Antonio, USA, Texas, 13th - 14th of October 2016.
Burke, M. D., Hintz, A. M., Paal, M. & Boon, R. T. (2016). Evidence-based practices: An international perspective. Roundtable at the 38th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in San Antonio, Texas, USA, 13th - 14th of October 2016.
Burke, M. D., Paal, M. & Hintz, A. M. (2016). Evaluation of tier-3 behavior interventions on preschool level. Presentation as part of the symposium Multi-Tiered Systems of Academic and Behavior Support: Evidence-based Practices for Prevention and Intervention. Paper presentation at the 24rd Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW – Learning Disabilities Worldwide in London, England, 9th - 10th of September 2016.
Paal, M., Hintz, A. M., Krull, J. & Burke, M. D. (2016). Effects of Check In Check Out on students’ problem behavior and self-management skills. Presentation as part of the symposium Multi-Tiered Systems of Academic and Behavior Support: Evidence-based practices for prevention and intervention. Paper presentation at the 24th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW – Learning Disabilities Worldwide in London, England, 9th - 10th of September 2016.
Hintz, A. M., Paal, M., Krull, J., Burke, M. D. & Boon, R. T. (2016). Evaluation of a positive peer reporting intervention (Tootling) in inclusive classrooms on secondary school level. Presentation as part of the symposium Multi-Tiered Systems of Academic and Behavior Support: Evidence-based practices for prevention and intervention. Presentation at the 24th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in London, England, 9th - 10th of September 2016.
Burke, M. D., Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). Conceptual framework of Multi-Tiered Systems of academic and behavior Support in school settings. Presentation as part of the symposium Multi-Tiered Systems of Academic and Behavior Support: Evidence-based Practices for Prevention and Intervention. Paper presentation at the 24th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in London, England, 9th - 10th of September 2016.
Hintz, A. M., Paal, M. & Casale, G. (2016). Development and initial content validation of a German questionnaire that aims to assess social validity data regarding evidence-based practices. Poster presentation at the 24th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in London, England, 9th - 10th of September 2016.
Boon, R. T., Paal, M. & Hintz, A. M. (2016). A systematic literature review of story mapping instruction for secondary students with learning disabilities (LD). Poster presentation at the 24th Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in London, England, 9th - 10th of September 2016.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). Paired reading - Evaluation of a fluency training for students with LD/EBD. Poster presentation at the Biennial Meeting of EARLI SIG 15 (Special education) in Leuven, Belgium, 29th – 30th of August 2016.
Krull, J., Paal, M. & Hintz, A. M. (2016). Effects of the Good Behavior Game on disruptive behavior during lunch break in a special school for students with EBD in Germany. Poster presentation at the Biennial Meeting of EARLI SIG 15 (Special education) in Leuven, Belgium, 29th – 30th of August 2016.
Hintz, A. M., Paal, M., Krull, J., Casale, G. & Burke, M. D. (2016). Evidence-based prevention of EBD in Germany - Positive Behavior Support as an alternative approach? Poster presentation at the Biennial Meeting of EARLI SIG 15 (Special education) in Leuven, Belgium, 29th – 30th of August 2016.
Paal, M., Hintz, A. M., Melzer, C., Scheer, D. & Hillenbrand, C. (2016). Bridging the gap between research and practice - Results of an online survey focusing teachers’ knowledge and professional needs in the context of inclusive education in school. Poster presentation at the Biennial Meeting of EARLI SIG 15 (Special education) in Leuven, Belgium, 29th – 30th of August 2016.
Hintz, A. M., Paal, M. & Krull, J. (2016). Evaluation of the Good Behavior Game on disruptive behavior during lunch break in a special school for students with EBD in Germany - A single case study. Poster presentation at the 4th International Conference on Inclusion in Wuppertal, Germany, 8th - 9th of July 2016.
Paal, M., Hintz, A. M., Krull, J., Casale, G. & Burke, M. D. (2016). Positive Behavior Support as an alternative evidence-based approach to prevent EBD in German school settings. Poster presentation at the 4th International Conference on Inclusion in Wuppertal, Germany, 8th - 9th of July 2016.
Scheer, D., Hintz, A. M., Melzer, C., Paal, M. & Hillenbrand, C. (2016). Bridging the gap between research and practice - First results of an online survey focusing teachers’ knowledge and professional needs in the context of inclusive education in school. Poster presentation at the 4th International Conference on Inclusion in Wuppertal, Germany, 8th - 9th of July 2016.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2016). Förderung der Leseflüssigkeit von Schülerinnen und Schülern mit Förderschwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung durch Lesetandems. Vortrag auf der 8. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungs-hilfe“ in Köln, 23. bis 25. Juni 2016.
Paal, M., Krull, J. & Hintz, A. M. (2016). Umsetzung und Evaluation des KlasseTeamSpiels an einer Förderschule mit dem Schwerpunkt Emotionale und soziale Entwicklung während der Phase des gemeinsamen Mittagessens. Posterpräsentation auf der 8. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Köln, 23. bis 25. Juni 2016.
Melzer, C., Hintz, A. M., Scheer, D., Paal, M. & Hillenbrand, C. (2016). Forschungs- und Informationsbedarfe im Kontext inklusiver Bildung - Eine Online-Erhebung zum Wissen und zu Professionalisierungsbedarfen aus Sicht der schulischen Praxis. Posterpräsentation auf der Frühjahrstagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Flensburg, 10. bis 11. Juni 2016.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2016). Evaluation of the Good Behavior Game in a secondary classroom in Germany. Poster presentation at the 13th International Conference on Positive Behavior Support in San Francisco, USA, 23rd - 26th March 2016.
Paal, M. & Hintz, A. M. (2015). Evaluation des KlasseTeamSpiel im inklusiven Setting auf Ebene der Sekundarstufe I. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Köln, 20. bis 21. November 2015.
Hintz, A. M. & Paal, M. (2015). Leseflüssigkeitstraining mit Paired Reading im Rahmen eines Hörbuch-Projekts in einer 5./6. Klasse einer Förderschule mit dem Förderschwerpunkt „Emotionale und soziale Entwicklung“. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Köln, 20. bis 21. November 2015.
Hintz, A. M., Paal, M., Heesch, F. & Kopanski, R. (2015). JuMP - Jugend, Musik und Politik: Entwicklung und Pilotierung eines Fragebogeninstruments im Kontext von Musikerleben und politischem Interesse von Schülerinnen und Schülern der Sekundarstufe I und II. Vortrag auf der 25. Arbeitstagung der Gesellschaft für Popularmusikforschung e.V. („Aneignungsformen populärer Musik“), Braunschweig, 20. bis 22. November 2015.
Paal, M., Kopanski, R., Heesch, F. & Hintz, A. M. (2015). JuMP - Jugend, Musik und Politik: Entwicklung und Pilotierung eines Fragebogeninstruments im Kontext von Musikerleben und politischem Interesse von Schülerinnen und Schülern der Sekundarstufe I und II. Posterpräsentation auf der Annual Conference of the German Association for Research in Music Education, Erfurt, 2. bis 4. Oktober 2015.
Hintz, A. M., Paal, M., Grosche, M. & Boon R. T. (2015). Literacy instruction and students with LD: Perspectives from the U.S. and Germany. Panel presentation at the 37th International Conference on Learning Disabilities of the Council for Learning Disabilities (CLD) in Las Vegas, USA, 1st - 2nd October 2015.
Paal, M., Hintz, A. M., Wilbert, J. & Hennemann, T. (2015). Challenges and opportunities of inclusive schooling in Germany - Findings of a qualitative interview study among school board members. Poster presentation at the 23rd Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Venice, Italy, 11th - 12th September 2015.
Paal, M., Hintz, A. M. & Burke, M. D. (2015). Evaluation of the Good Behavior Game in three 6th grade classrooms in Germany. Paper presentation at the 23rd Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Venice, Italy, 11th - 12th September 2015.
Hintz, A. M., Melzer, C., Scheer, D., Paal, M. & Hillenbrand, C. (2015). Bridging the gap between research and practice - First results of an online survey focusing teachers’ knowledge and professional needs in the context of inclusive education in school. Poster presentation at the 23rd Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Venice, Italy, 11th - 12th September 2015.
Hintz, A. M., Paal, M. & Fritz, L. T. (2015). Evaluation of a fluency training with paired reading framed in an audiobook-project with 5th and 6th-graders at a special school for students with LD/EBD in Germany. Paper presentation at the 23rd Annual World Congress on Learning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Venice, Italy, 11th - 12th September 2015.
Hintz, A. M., Paal, M. & Krull, J. (2015). Evaluation of a Positive Peer Reporting intervention in inclusive classrooms in Germany. Poster presentation at the 3rd Annual International Conference and Symposium on Inclusive Education in Amherst, USA, 26th - 27th June 2015.
Paal, M., Casale, G. & Hintz, A. M. (2015). Entwicklung und Pilotierung eines Fragebogeninstruments zur Erfassung der sozialen Validität von Maßnahmen zur Förderung emotionaler und sozialer Kompetenzen im schulischen Kontext. Posterpräsentation auf der 7. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Leipzig, 12. bis 13. Juni 2015.
Krull, J., Paal, M. & Hintz, A. M. (2015). Tootling - Entwicklung und erste Umsetzung einer klassenweiten Form des positive peer reporting in inklusiv arbeitenden Lerngruppen auf Ebene der Sekundarstufe I. Vortrag auf der 7. Dozent*innenkonferenz „Pädagogik bei Verhaltensstörungen/Erziehungshilfe“ in Leipzig, 12. - 13. Juni 2015.
Krull, J., Paal, M. & Hintz, A. M. (2015). Social rejection of students with EBD/LD in inclusive first grade classrooms. Poster presentation at the 12th International Conference on Positive Behavior Support in Boston, USA, 11th - 14th March 2015.
Hintz, A. M., Paal, M. & Krull, J. (2015). Evaluation of Positive Peer Reporting in inclusive classrooms in Germany. Poster presentation at the 12th International Conference on Positive Behavior Support in Boston, USA, 11th - 14th March 2015.
Krull, J., Paal, M. & Hintz, A. M. (2015). „Caught being kind!" - Auswirkungen von Tootling auf das On- und Off-Task-Verhalten von Schülerinnen und Schülern der Sekundarstufe 1 in inklusiv arbeitenden Klassen. Posterpräsentation auf der Nachwuchstagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Bochum, 9. bis 10. März 2015.
Hintz, A. M., Paal, M., Urton, K., Krull, J., Wilbert, J. & Hennemann, T. (2014). Chancen und Befürchtungen bezüglich schulischer Inklusion - Perspektiven verschiedener Lehrkraftgruppen. Posterpräsentation auf der Herbsttagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung (AESF) in Gießen, 28. bis 29. November 2014.
Hintz, A. M., Casale, G., Krull, J., Hennemann, T. & Paal, M. (2014). Wahrgenommene Chancen und Befürchtungen bezüglich schulischer Inklusion durch Förder- und Grundschullehrkräfte - Ergebnisse einer Studie mit Mixed Methods Design. Posterpräsentation auf der 49. Arbeitstagung der Dozentinnen und Dozenten der Sonderpädagogik in deutschsprachigen Ländern in Berlin, 26. bis 27. September 2014.
Hintz, A. M., Paal, M., Krull, J., Hennemann, T., Wilbert, J. & Urton, K. (2014). Teachers’ perceptions of positive and negative aspects of inclusive schooling in Germany - Analyzes of a mixed-methods approach. Poster presentation at the International Conference on Inclusion in Wuppertal, 11. bis 12. Juli 2014.
Hintz, A. M., Paal, M., Krull, J., Hennemann, T., Wilbert, J. & Urton, K. (2014). Opportunities and threats of inclusive education in the current German school system perceived by general and special education teachers - Analyses of a mixed-methods approach. Poster presentation at the 22nd Annual World Congress on Lear¬ning Disabilities, LDW - Learning Disabilities Worldwide in Southampton, England, 24th - 25th April 2014.
Bisherige wissenschaftliche Gutachtertätigkeiten
International Journal of School & Educational Psychology
Teaching and Teacher Education
Journal of International Special Needs Education
The International Journal for Research in Learning Disabilities
Learning Disabilities: A Contemporary Journal
International Journal of Positive Behavioural Support