Gastvortrag von Ádám Havas (KWI Essen)
Prof. Dr. Mario Dunkel
Institut für Musik (» Postanschrift)
Prof. Dr. Lars Oberhaus
Institut für Musik (» Postanschrift)
Gastvortrag von Ádám Havas (KWI Essen)
10. Dezember 2024, 18:00-19:30 Uhr
Raum: A08 1-102
Semi-peripheral Whiteness, Micro-Utopias and (Free)Improvisation: Free Jazz Genealogies behind the “Nylon Curtain”
Ádám HavasKulturwissenschaftliches Institut Essen (KWI)
The talk problematizes the role of ethno-racial and geocultural distinctions in the creation of cultural meanings, aesthetic forms, and political stakes of improvised music, drawing on lesser-known East-Central European avant-garde jazz histories as well as broader international trends. To challenge simplistic views of the counter-cultural functions of jazz within the Eastern Bloc, it begins by providing an overview of how different strategies of nationalizing jazz during the Cold War Era contributed to the creation of autonomous urban jazz scenes. This is followed by an examination of the social conditions that shaped the Hungarian jazz field, leading to its division into rival camps of post-WWII modern jazz (bebop) and Bartók-oriented avant-garde. Focusing on the cultural critique of György Szabados, the founding father of Hungarian free improvised music, the lecture offers a critical reinterpretation of George Lewis’ influential “Eurological” and “Afrological” distinction, arguing for a differentiated view of “Europe,” often (re)presented as a signifier for “Western Europe” and consequently lacking experiences of semi-peripheral whiteness as well as Romani/“Gypsy,” Jewish, or Balkan Otherness. The case studies contrast local experiences with canonical models to demonstrate the heuristic potential of combining ethnographic nuance with a global perspective on the diasporic reinventions of (free) jazz. The talk concludes with an exploration of the concept of “micro-utopias,” considering the (lack of) countercultural potential of improvised music through examples from East-Central Europe (Budapest, Hungary) and Southern Europe (Barcelona, Spain).
Dr. Ádám Havas ist Soziologe und International Fellow am Kulturwissenschaftlichen Institut Essen (KWI), wo er die Verbindungen zwischen populärer Musik, Globalisierung und Migration erforscht. Im Rahmen seiner Tätigkeit als Marie Curie Postdoctoral Fellow an der Universität Barcelona, Fakultät für Soziologie (2022–2024), untersuchte er die kulturelle Politik musikalischer Diasporas in Europa, mit besonderem Fokus auf Musiker*innen mit afro-lateinamerikanischen, Black British und Sinti-/Roma-Hintergründen.
Vor seinem Eintritt in das CECUPS war er Leiter der Abteilung Sozialwissenschaften am Milestone Institute, einem College für Advanced Studies in Budapest. Von 2018 bis 2020 war er Vorsitzender der IASPM-Hungary und ist derzeit Mitglied von IASPM-AL, des Editorial Boards des Jazz Research Journal (Equinox) sowie der sozialwissenschaftlichen Vierteljahreszeitschrift Replika. Gemeinsam mit Bruce Johnson gab er eine Sonderausgabe von Popular Music and Society zu globalen Jazzdiasporas heraus und co-editiert (mit Johnson und David Horn) das Routledge Companion to Diasporic Jazz Studies.
Sein Buch The Genesis and Structure of the Hungarian Jazz Diaspora wurde 2022 bei Routledge veröffentlicht. Seine Arbeiten erschienen unter anderem in Popular Music, Jazz Research Journal und Jazz Research News. Er hielt Gastvorträge an verschiedenen Universitäten und Forschungszentren, darunter The New School of Social Research, Rutgers University, die Universität für Musik und darstellende Kunst Graz, die Franz Liszt Akademie, die Universität Barcelona, die Universität Complutense Madrid und die Birmingham City University. 2019 wurde ihm der Ferenc-Erdei-Preis für den herausragendsten jungen Soziologen des Jahres in Ungarn verliehen.