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  • Anschrift:

    C.v.O. Universität Oldenburg
    CMC Center for Migration, Education
    and Cultural Studies
    Ammerländer Heerstr. 114-118
    26129 Oldenburg

Zielgruppe | Target Group

Target group and admission requirements

The degree programme is primarily aimed at refugees and migrants whose educational biographies are in part characterised by significant interruptions and obstacles to their qualification and career paths.

The following admission requirements must be met:

  • Acquisition of a higher education entrance qualification abroad in accordance with Section 18 (10) sentence 1 of the Lower Saxony Higher Education Act (NHG) or proof of another, equivalent entrance qualification
  • sufficient knowledge of the german language for the course of study, at least at level C1 of the Common European Framework of Reference for Languages, whereby proof must be provided by means of the "examinations for proof of linguistic study ability" specified in the "Framework Regulations on German Language Examinations for Studies at German Universities (RO-DT)" in the current version, which are considered "proof of linguistic study ability for unrestricted admission or enrolment in all degree programmes and degrees" 

Note: Students who provide proof of level B2 at the time of application are required to provide proof of German language proficiency at level C1 of the Common European Framework of Reference for Languages by the end of the second semester upon admission to the degree programme

  • at least two semesters of study to demonstrate competences comparable to the basic requirements of a degree course in education and educational science (amounting to 36 credit points - basics of education, history of education, fields of action of education, social science basics for educators, educational psychology/psychological basics for educators, research methods for educators), as well as the requirements of the professionalisation area in accordance with the Bachelor's examination regulations (BPO - amounting to 24 credit points)
  • foreign language skills in a language relevant to current migration processes (e.g. Kurdish, Russian, Dari, Arabic, etc.) at least at level C2 of the Common European Framework of Reference for Languages.

Note: Proof of this knowledge is also deemed to have been provided if the applicant is a native speaker of the respective language or has a university entrance qualification or a university degree in the respective language. 

Zielgruppe und Zugangsvoraussetzungen

Der Studiengang richtet sich vor allem an Geflüchtete und Migrant(inn)en, deren Bildungsbiographien zum Teil durch signifikante Unterbrechungen und Behinderungen ihrer Qualifikations- und Berufswege vermittelt sind.

Folgende Zugangsvoraussetzungen müssen erfüllt werden:

  • Erwerb der Hochschulzugangsberechtigung im Ausland gemäß § 18 Abs. 10 Satz 1 des Niedersächsischen Hochschulgesetztes (NHG) bzw. der Nachweis einer anderen, gleichberechtigten Zugangsberechtigung
  • für das Studium ausreichende Kenntnisse der deutschen Sprache, mindestens auf dem Niveau C1 des Europäischen Referenzrahmens, wobei der Nachweis zu erbringen ist durch die in der „Rahmenordnung über Deutsche Sprachprüfungen für das Studium an deutschen Hochschulen (RO-DT)“ in der jeweils aktuellen Fassung genannten „Prüfungen zum Nachweis der sprachlichen Studierfähigkeit“, die als „Nachweis der sprachlichen Studierfähigkeit für die uneingeschränkte Zulassung oder Einschreibung zu allen Studiengängen und Studienabschlüssen“ gelten

Hinweis: Studierende, die bei der Bewerbung das Niveau B2 nachweisen, erhalten bei Aufnahme in das Studium die Auflage, den Nachweis deutscher Sprachkenntnisse auf dem Niveau C1 des Europäischen Referenzrahmens bis zum Ende des zweiten Semesters zu erbringen

  • mind. zwei Semester Studium zum Nachweis von Kompetenzen, die mit den grundlegenden Anforderungen eines erziehungs- und bildungswissenschaftlichen Studiums (im Umfang von 36 Leistungspunkten - Grundlagen der Pädagogik, Geschichte der Pädagogik, Handlungsfelder der Pädagogik, sozialwissenschaftliche Grundlagen für Pädagoginnen und Pädagogen, pädagogische Psychologie/psychologische Grundlagen für Pädagoginnen und Pädagogen, Forschungsmethoden für Pädagoginnen und Pädagogen), sowie mit den Anforderungen des Professionalisierungsbereichs gemäß der Bachelorprüfungsordnung (BPO - im Umfang von 24 Leistungspunkten) vergleichbar sind
  • fremdsprachliche Kenntnisse in einer für aktuelle Migrationsprozesse relevanten Sprache (z. B. kurdisch, russisch, dari, arabisch u. v.) mindestens auf dem Niveau C2 des Europäischen Referenzrahmens.

Hinweis: Der Nachweis dieser Kenntnisse gilt auch als erbracht, wenn die sich bewerbende Person die jeweilige Sprache als Muttersprache führt oder eine Hochschulzugangsberechtigung oder ein Hochschulabschluss in der jeweiligen Sprache aufweist. 

(Stand: 21.03.2024)  | 
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