Karoline Falk

Kontakt

Institut für Sonder- und Rehabilitationspädagogik  (» Postanschrift)

JJW 2-201 (» Adresse und Lageplan )

+49 441 798-2580  (F&P

Karoline Falk

Karoline Falk

Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Fachgruppe Pädagogik und Didaktik bei Beeinträchtigungen der geistigen Entwicklung unter besonderer Berücksichtigung inklusiver Bildungsprozesse 

 

Lebenslauf

2011-2012      
Freiwilliges soziales Jahr als Integrationshelferin an der Heinrich-Kielhorn-Schule, Hameln

2012-2019      
Studium der Sonderpädagogik und Germanistik an der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (M.Ed.), Schwerpunkte: ESE & GE

2018-2019      
Tätigkeit als Teaching Assistant an der City Academy Bristol, England

2019-2020      
Tätigkeit als Learning Assistant an der Evergreen Primary Academy, England

seit 09.2020   
Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der C.V.O. Universität Oldenburg am Institut für Sonder- und Rehabilitationspädagogik in der Forschungsgruppe Pädagogik und Didaktik bei Beeinträchtigungen der geistigen Entwicklung unter besonderer Berücksichtigung inklusiver Bildungsprozesse 

Forschungsinteressen

Current Research project

Self-Concept and Achievement in the context of intellectual disability

Abstract

One's own and others' constructions of performance influence the self-concept, since the (performance) evaluation feeds "the production of one's own self-concept" (Ricken, 2018, p. 55). School represents a central place where performance is constructed and performance comparisons take place (Ricken, 2018, p. 54). Various studies (Klauß, 2009; Martschinke et. al, 2012; Rauh, 1987; Sarimski, 2003; Schuppener, 2009; Szumski & Karwowski, 2019) indicate that there is a gap in research on the topic of (ability) self-concept in relation to the group of people with intellectual disabilities; the perspective of individuals with intellectual disabilities has hardly been included or used to gain knowledge (Klauß, 2009; Schuppener, 2009). This can be explained by the fact that reflective abilities, which are often seen as a prerequisite for the formation of one's own identity (Krappmann 2000), are partially denied to people with intellectual disabilities. 

In this qualitative doctoral project, constructions of achievement and their influence on the self-concept of students with intellectual disabilities will be investigated. Grounded theory forms the methodological framework. First, a systematic review will be conducted, which will serve as a theoretical basis for the constructivist-qualitative approach of grounded theory (Charmaz, 2011). The collection of own data is planned in the form of problem-centred (and, if necessary, material- or image-based) interviews with pupils and teachers in the special focus of intellectual development. The (preliminary) questions are: How do pupils with intellectual disabilities describe themselves in relation to their academic performance? How do people with intellectual disabilities construct performance? How do teachers construct performance in the context of intellectual disabilities?

POSTER Self-Concept and Achievement in the context of intellectual disability.pdf
 

Literature:

Charmaz, K. C., & Puddephatt, A. J. (2011). Grounded Theory konstruieren. In G. Mey, K. Mruck, & G. Mey (Hrsg.), Grounded theory reader (2., aktualisierte und erweiterte Auflage. ed., S. 89-106). Wiesbaden: Springer.

Klauß, T. (2009). Identität, geistige Behinderung und seelische Gesundheit – eine Einleitung. In G. Dobslaw & T. Klauß (Hrsg.), Identität, geistige Behinderung und seelische Gesundheit. Dokumentation der Arbeitstagung der DGSGB am (Vol. 19, S. 4-12). 

Krappmann, L. (2000). Soziologische Dimensionen der Identität: Strukturelle Bedingungen für die Teilnahme an Interaktionsprozessen. Klett-Cotta.

Martschinke, S., Kopp, B., & Ratz, C. (2012). Gemeinsamer Unterricht von Grundschulkindern und Kindern mit dem Förderschwerpunkt geistige Entwicklung in der ersten Klasse. Erste Ergebnisse einer empirischen Studie zu Effekten auf sozialen Status und soziales Selbstkonzept. Empirische Sonderpädagogik, 4(2), S. 183-201. 

Rauh, H. (1987). Frühe Kindheit. In R. Oerter & L. Montada (Hrsg.), Entwicklungspsychologie (Vol. 2, S. 131-203). 

Ricken, N. (2018). Konstruktionen der ‚Leistung‘. In S. Reh & N. Ricken (Hrsg.), Leistung als Paradigma: Zur Entstehung und Transformation eines pädagogischen Konzepts (S. 43-60). Wiesbaden: Springer.

Schuppener, S. (2009). Muss die Identität bei Menschen mit geistiger Behinderung beschädigt sein? In G. Dobslaw & T. Klauß (Hrsg.), Identität, geistige Behinderung und seelische Gesundheit. Dokumentation der Arbeitstagung der DGSGB am 14.11.2008 in Kassel (Vol. 19, S. 45-57). 

Szumski, G., & Karwowski, M. (2019). Exploring the Pygmalion effect: The role of teacher expectations, academic self-concept, and class context in students' math achievement. Contemporary Educational Psychology, 59.

Arbeitsschwerpunkte

Selbstkonzept im Kontext geistiger Behinderung
Leistung im Kontext geistiger Behinderung
Geistige Behinderung im internationalen Kontext
Grounded Theory Methodology

Lehrveranstaltungen

(Stand: 06.04.2023)  |