Dr.-Ing. Nadine Dittert

Kontakt

Die Arbeitsräume der Abteilung Didaktik der Informatik befinden sich auf dem zentralen Campus Haarentor, im Uhlhornsweg 84, im Gebäudeteil A2 (Brückengebäude), 2. Ebene. (derzeit weitgehend Homeoffice)

[Lageplan] [Anfahrt Auto] [Anfahrt ÖPNV]]

Adresse
Carl von Ossietzky Universität 
Department für Informatik
Abt. Didaktik der Informatik
26111 Oldenburg

Post- und Paketanschrift
Carl von Ossietzky Universität Oldenburg
Department für Informatik
Abt. Didaktik der Informatik
Uhlhornsweg 84
26129 Oldenburg

+49-441/798-4520 (Sekretariat)

Dr.-Ing. Nadine Dittert

Sonderurlaub ab Sommersemester 2022

Vertretung der Professur für Didaktik der Informatik an der Universität Potsdam ab Sommersemester 2022.

Dr. Nadine Dittert

  • Zugänge zu informatischer Bildung
  • Informatische Bildung für alle Lehrkräfte
  • Be-greifbare Interaktion & Digital Fabrication
  • Bildungspotenziale Digitaler Medien in interdisziplinären Kontexten
  • Informatik und Gender / Diversity
  • Child-Computer Interaction

Department für Informatik  (» Postanschrift)

A02-2-219A (» Adresse und Lageplan )

nach Vereinbarung

vorl.freie Zeit: nach Vereinbarung

Publikationen

Dittert, N., Bockermann, I., Moebus, A., Katterfeldt, E.-S.: Digital Media and Bildung—In memoriam of Heidi Schelhowe, International Journal of Child-Computer Interaction, Volume 36, 2023, 100564, ISSN 2212-8689, https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2023.100564.

Dittert, N., Diethelm, I.: Kids can code - An interdisciplinary approach to programming for pre-service
teachers. Poster bei Koli Calling '22 International Conference on Computing Education Research. ACM. November 2022. https://doi.org/10.1145/3564721.3565962

Holzapfel, M., Dittert, N. KreaSach Pro - A playful approach to algorithms through a creative learning setting with educational robots. Poster auf der Konferenz Cultivating Ensembles in STEM Education and Research, Queensboro (online). November 2022.

Dittert, N., Diethelm, I.: Alex wird Informatikerin - Eine Geschichte von Studierenden für Jugendliche zur Berufsinformation. Beitrag beim Workshop "Mehr Frauen in die IT – Wie bekommen wir das hin?" INFORMATIK 2022. DOI: 10.18420/inf2022_12

Dittert, N., Gronau, K.: Teacher education for digital literacy - what are pre-service teachers’ motivations to use ICT? Poster, EARLI SIG 11 Conference 2022: Digital Transformation in Teaching and Teacher Education. June 2022, Oldenburg, Germany. [Poster]

Dittert, N., Thestrup, K., & Robinson, S., 2021. The SEEDS pedagogy: Designing a new pedagogy for preschools using a technology-based toolkit. In: International Journal of Child-Computer Interaction, Volume 27  https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2020.100210

Schelhowe, H., Dittert, N.; Katterfeldt, E.-S. 2019. Modul: "Making - Produktentwicklung im FabLab". In: Deutsche Telekomstiftung: Digitale Kompetenzen in der Jugendhilfe.  Bonn, S.39-47.

Dittert, N., Robinson, S., Thestrup, K., & Knudsen, J. 2019. Supporting creativity and collaboration: Considerations for the development of a technologically enhanced toolkit for kindergartens. In Proceedings of the FabLearn Europe 2019 Conference (FabLearn Europe '19). ACM, New York, NY, USA, Article 9, 3 pages. DOI: https://doi.org/10.1145/3335055.3335064

Katterfeldt, E.-S., Dittert,N., Ghose, S., Bernin, A., & Daeglau, M. 2019. Effects of Physical Computing Workshops on Girls' Attitudes towards Computer Science. In Proceedings of the FabLearn Europe 2019 Conference (FabLearn Europe '19). ACM, New York, NY, USA, Article 11, 3 pages. DOI: https://doi.org/10.1145/3335055.3335066

Katterfeldt, E.-S., Dittert, N., Schelhowe, H., Kafai, Y. B., Jaccheri, L. & Gomez Escribano, J. 2018. Sustaining girls' participation in STEM, gaming and making. In Proceedings of the 17th ACM Conference on Interaction Design and Children (IDC '18). ACM, New York, NY, USA, 713-719. DOI: https://doi.org/10.1145/3202185.3205867

Dittert, N. & Katterfeldt, E.-S., 2018. Diversity in Digital Fabrication: Programming Personally Meaningful Textile Imprints. Poster presentation at FabLearn Europe 2018. June 2018. Trondheim, NO.

Katterfeldt, E.-S. & Dittert, N., 2018. Co-designing Smart Home Maker Workshops with Girls. Poster presentation at FabLearn Europe 2018. June 2018. Tondheim, NO.

Dittert, N. & Katterfeldt, E.-S., 2017. Das EduFab-Kit - Ein modularer FabLab-Baukasten für Lehrer*innen. In: Diethelm, I. (Hrsg.): Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt - 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule. Bonn: Köllen Druck+Verlag, S. 291-300.

Katterfeldt, E.-S. & Dittert, N., 2017. Ein Framework zur Einordnung programmierbarer Baukästen in interdisziplinäre Bildungskontexte. In: Diethelm, I. (Hrsg.): Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt - 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule. Bonn: Köllen Druck+Verlag, S. 287-290.

Dittert, N. 2017. Das FabLab als Umgebung für den kreativen Umgang mit Digitalen Medien. In: Labyrinth, Heft 1/2017. Deutsche Gesellschaft für das hochbegabte Kind e.V., Berlin. S. 10-13.

Moebus, A., Dittert, N., & Katterfeldt, E.-S., 2016. Zauberhafte Kleidung und intelligente Accessoires – Intelligente Kleidung im Unterricht. In: LOG IN, 36(185), 83–87.

Dittert, N., Wajda, K. & Schelhowe, H., 2016. Kreative Zugänge zur Informatik: Praxis und Evaluation von Technologie-Workshops für junge Menschen. Staats- und Universitätsbibliothek Bremen (Open Access) [online] http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:gbv:46-00105551-11

Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Moebus, A., 2016. The EduFab Construction Kit. Demo paper at FabLearn Europe 2016. June 2016. Preston, UK.

Katterfeldt, E.-S., Dittert, N., & Schelhowe, H., 2015. Designing digital fabrication learning environments for Bildung: Implications from ten years of physical computing workshops. International Journal of Child-Computer Interaction, 5, 3–10. http://doi.org/10.1016/j.ijcci.2015.08.001

Dittert, N., 2015. TechSportiv. Technologiekonstruktion: Ein "Gegenstand-mit-dem-man-denkt" für menschliche Bewegung. Dissertation, Universität Bremen, Bremen.

Dittert, N., 2014. TechSportiv: constructing objects-to-think-with for physical education. In Proceedings ofthe 8th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Fun, Fast, Foundational (NordiCHI '14). ACM, New York, NY, USA, 569-577

Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Wilske, S., 2014. Programming Jewelry: Revealing Models behind Digital Fabrication. Short paper at FabLearn Europe: Digital Fabrication in Education Conference. June 2014. Aarhus, Denmark.

Dittert, N., 2014. TechSportiv - A construction kit for sports. Demo paper at FabLearn Europe: Digital Fabrication in Education Conference. June 2014. Aarhus, Denmark.

Dittert, N., 2014. DYI: Potentials of self-made sports gadgets. In Workshop “HCI and sports” at CHI 2014. Toronto, Kanada.

Bockermann, I., Dittert, N., Schelhowe, H., 2013. Akademische Medienkompetenz: Ein Beispiel. In: FIfF Kommunikation. Forum InformatikerInnen für Frieden und gesellschaftliche Verantwortung. 30. Jahrgang, S. 45–48

Schelhowe, H., Katterfeldt, E.-S., Dittert, N. & Reichel, M., 2013. EduWear: E-Textiles in Youth Sports and Theatre, in: Buechley, L., Peppler, K.A., Eisenberg, M., Kafai, Y.B. (Eds.), Textile Messages: Dispatches from the World of E-textiles and Education, Peter Lang, S. 95 – 103

Dittert, N., & Krannich, D., 2013. Digital Fabrication in Educational Contexts - Ideas For a Constructionist Workshop Setting. In J. Walter-Herrmann & C. Büching, eds. FabLab - Of Machines, Makers and Inventors. Bielefeld, Germany: Transcript, S. 173 – 180

Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Reichel, M., 2012. TechKreativ: Tangible Interfaces in Lernwelten. In Bernard Robben & Heidi Schelhowe, eds. Be-greifbare Interaktionen - Der allgegenwärtige Computer: Touchscreens, Wearables, Tangibles und Ubiquitous Computing. Bielefeld, Germany: Transcript, S. 293 – 304

Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Schelhowe, H., 2012. Die EduWear-Umgebung – Wearables konstruierend be-greifen. i-com, 11(2), S. 37–43

Dittert, N. & Schelhowe, H. 2010. TechSportiv: using a smart textile toolkit to approach young people's physical education. In Proceedings ofthe 9th International Conference on Interaction Design and Children (IDC '10). ACM, New York, NY, USA, 186-189

Büching, C., Dittert, N., Dittmann, K. & Schelhowe, H. 2009. “Intelligent Garments” – an approach to combine technology and intergenerational learning: A Qualitative Study. In: Proceedings ofthe International CHANGE AAW Conference. Emden, Germany: Centers ofCompetence.

Katterfeldt, E.-S., Dittert, N. & Schelhowe, H., 2009. EduWear: smart textiles as ways of relating computing technology to everyday life. In Proceedings ofthe 8th International Conference on Interaction Design and Children. IDC ’09. New York, NY, USA: ACM, S. 9–17

Dittert, N., Dittmann, K., Grüter, T., Kümmel, A., Osterloh, A., Reichel, M., Schelhowe, H., Volkmann, G. & Zorn, I. (2008). Understanding Digital Media by Constructing Intelligent Artefacts - Design of a Learning Environment for Children. In J. Luca & E. Weippl (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2008. Chesapeake, VA: AACE. S. 2348–2357

Dittert, N. & Schelhowe, H., 2008. Techkreativ - An Approach to Foster Innovation Through Creative ICT Design Activities. In: Sybille Hambach; Alke Martens; Bodo Urban (Ed.), Proceedings ofthe 1st International eLBa Science Conference . Rostock, Germany: Fraunhofer IRB Verlag.

Laufende Forschungsprojekte

(Stand: 16.03.2023)  |