Dr. Annika Rademacher

Institut für Sonder- und Rehabilitationspädagogik  (» Postanschrift)

A01 1-134 (» Adresse und Lageplan )

Donnerstags 11.00 - 12.00 Uhr

+49 441 798-4399  (F&P

Dr. Annika Rademacher

Wissenschaftliche Mitarbeiterin (LfbA)

Ich bin wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg. Ich forsche auf dem Gebiet der Entwicklungspsychologie mit den Schwerpunkten sozial-emotionale Entwicklung im Kindes- und Jugendalter und Selbstregulationsfähigkeiten im Kindesalter

Forschungsinteressen:

  • Sozial-emotionale Entwicklung im Kindes- und Jugendalter
  • Selbstregulationsfähigkeiten im Kindesalter

Lehrveranstaltungen

Wintersemester 2022 / 2023

Sommersemester 2021

Wintersemester 2020 / 2021

Sommersemester 2020

Wintersemester 2019 / 2020

Sommersemester 2019

Wintersemester 2018 / 2019

Sommersemester 2018

Wintersemester 2017 / 2018

Sommersemester 2017

Wintersemester 2016 / 2017

Sommersemester 2016

Wintersemester 2015 / 2016

Sommersemester 2015

Publikationen

ORCID: orcid.org/0000-0003-2114-9931

Publikationen in Journals 

Goagoses, N., Bolz, T., Eilts, J., Schipper, N., Schütz, J., Rademacher, A., Vesterling, C., Koglin, U. (2022). Parenting Dimensions/Styles and Emotion Dysregulation in Childhood and Adolescence: A Systematic Review and Meta-Analysis. Current Psychologydoi.org/10.1007/s12144-022-03037-7

Zumbach, J., Oster, A., Rademacher, A., & Koglin, U. (2021). Reliability and Validity of Behavior Observation Coding Systems in Child Maltreatment Risk Evaluation: A Systematic Review. Journal of Child and Family Studies, 1-18. doi.org/10.1007/s10826-021-02160-6

Rademacher, A., Goagoses, N., Schmidt, S., Zumbach, J., & Koglin, U. (2021). Preschoolers’ profiles of self-regulation, social-emotional and behavior skills and its prediction for a successful behavior adaptation during the transitional period from preschool to elementary school. Early Education and Development, 1-15. doi.org/10.1080/10409289.2021.1958283

Zumbach, J., Rademacher, A., & Koglin, U. (2021). Conceptualizing callous-unemotional traits in preschoolers: Associations with social-emotional competencies and aggressive behavior. Child and adolescent psychiatry and mental health15(1), 1-10. doi.org/10.1186/s13034-021-00376-4

Rademacher, A. (2020). The longitudinal influence of self-regulation on school performance and behavior problems from preschool to elementary School. Journal of Research in Childhood Education. Advance online publication. doi.org/10.1080/02568543.2020.1847219

Rademacher, A., Zumbach, J. & Koglin, U. (2020). Cross-lagged effects of self-regulation skills and behavior problems in the transition from preschool to elementary school. Early Child Development and Care. Advance online publication. doi.org/10.1080/03004430.2020.1784891

Rademacher, A. & Koglin, U. (2020). Selbstregulation als Mediator für den Zusammenhang zwischen Erziehung und der Entwicklung von Verhaltensproblemen und sozial-emotionalen Kompetenzen bei Grundschulkindern. Kindheit und Entwicklung, 29, 21-29. doi.org/10.1026/0942-5403/a000297

Rademacher, A. & Koglin, U. (2020). Analyzing the latent factor structure of self-regulation in preschoolers: New directions regarding a differentiation of cool self-regulation. European Journal of Developmental Psychology, 17, 336-351. doi.org/10.1080/17405629.2019.1620728

Rademacher, A. (2019). Der längsschnittliche Zusammenhang zwischen vorschulischen Selbstregulationsfähigkeiten und akademischen Kompetenzen in der Grundschule: Eine systematische Literaturanalyse. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie51(3), 163-180. doi.org/10.1026/0049-8637/a000214

Rademacher, A. & Koglin, U. (2019). The concept of self-regulation and preschoolers’ social-emotional development: A systematic review. Early Child Development and Care189, 2299-2317. doi.org/10.1080/03004430.2018.1450251

Rademacher, A., Koglin, U. & Petermann, F. (2016). Psychosoziale Gesundheit von Kindergartenkindern im Urteil von Eltern und Pädagogischen Fachkräften. Monatsschrift Kinderheilkunde, 164, 386-392. doi.org/10.1007/s00112-016-0052-8

Kongressbeiträge

Rademacher, A. & Koglin, U. (2018, May). Perceived maternal parenting behavior and internalizing problems in adolescents: The mediating role of emotion regulation. Poster presented at the 30th Annual Convention of the Association for Psychological Science, San Francisco, CA, USA.

Rademacher, A. & Zumbach, J. (2017, August). Intelligence and Development Scales - Preschool (IDS-P). Vortrag und Workshop präsentiert auf dem 1. Oldenburger Diagnostik-Tag des Kinder- und Jugendalters, Oldenburg.

Rademacher, A. & Koglin, U. (2017, July). Assessing cognitive, behavioral and emotional aspects of self-regulation in kindergartners. Poster presented at the 14th European Conference of Psychological Assessment 2017, Lisbon, Portugal.

Rademacher, A., Schwingel, N., Petermann, F. & Koglin, U. (2016, September). Der Einfluss von wahrgenommenem mütterlichen Erziehungsverhalten und Emotionsregulation auf internalisierende und externalisierende Störungen im Jugendalter. Vortrag präsentiert auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig.

Rademacher, A., Petermann, F. & Koglin, U. (2016, July). Emotion regulation as a mediator for the relationship between perceived maternal parenting and externalizing behavior in adolescents. Poster presented at the 11th International Conference on Child and Adolescent Psychopathology, London, England.

Rademacher, A., Koglin, U. & Petermann, F. (2015, May). The role of delayed gratification on behavioral and emotional development in kindergarteners. Poster presented at the 27th Annual Convention of the Association for Psychological Science, New York, NY, USA.

(Stand: 08.09.2022)